صادرات استان مرکزی مدیون 10 واحد صنعتی

دنیای اقتصاد، اراک، محمدرضا اکبری اصل: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با تشریح برنامه‌های این سازمان در زمینه تولید صادرات محور، گفت:سالانه ۸۵۰ میلیون دلار انواع کالا از استان مرکزی به خارج از کشور صادر می‌شود. ۱۷۰ واحد این استان تنها در ۲۰ درصد از صادرات این استان سهم دارند که این موضوع نیازمند زمینه‌سازی و توجه ویژه مسوولان به این بخش است.

وی قیر، الیاف پلی‌استر، سیمان، پلی‌اتیلن، انواع رنگ و گاز مایع را از کالاهای صادراتی این استان اعلام کرد و گفت: ۱۲۰۰ تن انواع کالا سال گذشته از استان مرکزی به کشورهای ترکیه، عراق و افغانستان صادر شده است.حاجی‌پور رفع موانع صادرات را از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت دانست و افزود: بر این اساس، هماهنگی‌هایی با ۲۱ رایزن بازرگانی در منطقه، کشورهای اروپایی و آمریکایی انجام شده تا ظرفیت‌های استان از سوی این رایزنان در نقاط مختلف جهان معرفی و زمینه حضور تولیدات استان در بازارهای مختلف بین‌المللی فراهم شود.وی عمده کالاهای وارداتی به استان مرکزی را مواد اولیه و ماشین‌آلات و تجهیزات بخش تولید اعلام کرد و گفت: این کالاها از کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه و چین به استان وارد می‌شوند.

وی افزود: مشکلات مالی، کمبود تسهیلات، نداشتن سرمایه در گردش، تحریم‌ها و عدم پرداخت مطالبات از سوی دولت اصلی‌ترین مشکل ۷۰ درصد واحدهای تولیدی استان مرکزی است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی رفع علل به وجود آمدن مشکل تولید برای واحدهای صنعتی استان را از دیگر اولویت‌های این سازمان دانست و گفت: با پیگیری‌های انجام شده مقرر شد بدهی شرکت‌های واگن پارس، آذر آب و هپکو به بانک‌ها پس از ۱۸ ماه استمهال از بانک‌ها به مدت پنج سال تقسیط شوند. همچنین مصوبه‌هایی در زمینه استفاده سازمان شهرداری‌ها از محصولات تولیدی شرکت هپکو و لغو قرارداد واردات پنج‌هزار واگن باری برای فعال شدن و رفع مشکل واحدهای بزرگ استان ازجمله شرکت‌های آونگان، آذرآب و هپکو به تصویب رسیده است.

حاجی‌پور صادرات، اشتغال‌زایی، بازار واحدهای تولیدی و منحصر بودن کالاهای تولیدی را از شاخص‌های مهم ثبت نام در سامانه بهین یاب اعلام کرد و گفت: تاکنون ۸۲۰ واحد برای دریافت تسهیلات در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. پرونده ۴۰۲ واحد از واحدهای تولیدی استان مرکزی در کمیته کارشناسی و ۳۴۲واحد در کمیته رونق تولید در حال بررسی است و ۱۸۸ واحد برای دریافت ۲۱۱۰ میلیارد ریال تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.حاجی‌پور با یادآوری دستاوردهای برجام برای واحدهای این استان افزود: با فرجام برجام زمینه حضور سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در پالایشگاه خون زرندیه، راه‌اندازی نیروگاه رود شور و زیمنس آلمان برای سرمایه‌گذاری در منوریل اراک فراهم شده است.

حاجی‌پور با یادآوری رویکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان برای ارتباط هرچه بیشتر با واحدهای دانشگاهی و رفع مشکل بخش تولید گفت: بر این اساس دو تفاهم‌نامه با دانشگاه صنعتی اراک منعقد شده و تفاهم‌نامه با دانشگاه آزاد اسلامی این استان نیز برای بهره‌گیری از توان علمی این دانشگاه در دستور کار قرار دارد.وی افزود: اکنون ۳۶۷ واحد تولیدی که ظرفیت‌های مناسب برای ارتقا به شرکت دانش‌بنیان را دارا هستند شناسایی و شرایط لازم برای بهره‌گیری آنها از تسهیلات صندوق نوآوری فراهم شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده ۶۳ درصد واحدهای صنعتی این استان کمتر از ظرفیت صد در صدی فعال هستند، ۱۱ درصد تعطیل موقت و ۲۳ درصد تعطیل دائم هستند و شهرستان زرندیه و دلیجان به ترتیب بیشترین واحدهای تعطیل را دارا می‌باشند. اکنون ۶۰ درصد واحدهای صنعتی با کمتر از ۴۰ درصد توان تولیدی و ۳/ ۷درصد با توان ۸۰ تا ۱۰۰ درصد ظرفیت تولیدی استان مرکزی به تولید اشتغال دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی یادآور شد: سال گذشته ۳۰ پروانه اکتشاف و ۳۷ گواهی کشف در حوزه معدن این استان صادر و ۶/ ۷ میلیون تن به ذخایر معدنی استان افزوده شد. همچنین ۵۰ فقره پروانه معدن با ظرفیت ۱۵۰۵ هزار تن، ۷۷۷ جواز تاسیس با سرمایه‌گذاری ۵۸ هزار میلیارد ریال و ۱۹۶ پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری ۴۴۴۳ میلیارد ریال در این مدت صادر شده است.

حاجی‌پور شهرستان اراک، ساوه، دلیجان و محلات را به ترتیب جزو چهار شهر نخست صنعتی استان مرکزی دانست و ادامه داد: عمده سرمایه‌گذاری‌ها در واحدهای صنعتی این شهرستان‌ها انجام شده است. بر اساس مطالعات انجام شده ۸۸ درصد واحدهای صنعتی این استان را بنگاه‌های کوچک با تعداد کارگر یک تا ۵۰ نفر، ۷/ ۶ درصد را بنگاه‌های متوسط و ۵/ ۰درصد را صنایع بزرگ با تعداد کارگر بالای ۱۰۰ نفر تشکیل می‌دهند.

رئیس هیات‌مدیره هلدینگ معماران به طرح نیز در این نشست از برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی آلومینیوم ایران، اولین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ریلی و پانزدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان از ۱۳ تا ۱۶ مهر امسال در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان مرکزی خبر داد و گفت: این نمایشگاه‌ها به ترتیب در فضایی به وسعت ۳۸۰۰ مترمربع، ۲۲۰۰ مترمربع و صنعت ریلی در فضای باز برگزار می‌شود.عقیلی نسب افزود: این نمایشگاه‌ها با حضور شرکت‌های بزرگ صنعتی داخلی و بین‌المللی با هدف معرفی شهرستان اراک به‌عنوان قطب نمایشگاه‌های ایران برگزار می‌شود.