بودجه شهرداری در خدمت هوای اراک

دنیای اقتصاد، اراک، محمدرضا اکبری‌اصل: رئیس شورای شهر اراک گفت: اعتبار امسال شهرداری اراک ۵۰۳ میلیارد تومان است و ۲۵۰میلیارد تومان نیز برای اجرای طرح‌های شهری به صورت تسهیلات و اوراق مشارکت در نظر گرفته شده است.

تاج‌آباد در جلسه شورای شهر که با حضور استاندار مرکزی تشکیل شد، با اعلام این خبر یکی از برنامه‌های مهم شورای کلانشهر اراک را مسائل زیست‌محیطی و کاهش آلودگی هوا دانست و افزود: به این منظور بخش زیادی از اعتبارات امسال شهرداری برای کاهش آلودگی هوا در نظر گرفته شده است. وی گفت: از بحث‌های بسیار مهم در زمینه آلودگی هوا، مدیریت جامع تالاب میقان اراک است که تاکنون در قانون کاهش آلودگی هوای اراک به صورت حساب شده و پررنگ دیده نشده بود و بیشتر توجه‌ها در زمینه مهار آلاینده‌های هوا معطوف به کارخانه‌ها و خودروها بوده است.

تاج‌آباد با اشاره به اینکه قانون کاهش آلودگی هوای اراک در دولت‌های قبل تصویب و اجرا شده است و انتظار می‌رود در سفر هیات دولت به این استان نیز تصمیم‌های موثری در مدیریت بهینه تهدیدها و فرصت‌های تالاب میقان اراک مصوب و نقش دستگاه‌ها در این زمینه مشخص شود، افزود: البته این هدف محقق نمی‌شود مگر اینکه طرح جامع مدیریت بهینه تالاب میقان تهیه شود.

رئیس شورای شهر اراک در ادامه با اشاره به مساحت دو میلیون و ۹۴۰ هزار هکتاری استان مرکزی و با بیان اینکه ۴۵۵ هزار هکتار از این مساحت در معرض بحران کم‌آبی و بیابان‌زایی قرار دارد، افزود: تالاب میقان اراک در صورت خشک شدن پیامدهای ناگواری برای مردم اراک و سایر شهرها و روستاهای مجاور در پی خواهد داشت و چرخه محیط زیست را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، به همین دلیل برای حفظ حیات تالاب میقان باید از اعتبارات استانی، ملی و بین‌المللی بهره گرفت و با ایجاد پوشش گیاهی سازگار با این منطقه در کنار تامین آب از کویری شدن تالاب میقان جلوگیری کرد.

تاج‌آباد با انتقاد از نحوه تعیین سهم عوارض آلایندگی پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه اعلام کرد: شورای شهر با استناد به ماده ۱۲۳ قانون توسعه پنجم مبلغ۱۵۰ میلیون تومان برای تحقیقات دانشگاه شهیدبهشتی به‌منظور تعیین میزان آلودگی ناشی از این سه صنعت هزینه کرد و بر اساس این تحقیقات سهم اراک ۸۶ درصد تعیین شد که انتظار رسیدگی به این قضیه را داریم.

تاج‌آباد اعلام کرد: تسهیلات و اوراق مشارکت از دیگر موارد مورد نیاز در اجرای طرح‌های عمرانی شهری است و سال گذشته ۶ هزار میلیارد ریال به این منظور پیش‌بینی شد اما تاکنون یک ریال هم جذب نشده است. همچنین از سال ۸۹ تاکنون یک دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی این شهر اضافه نشده و عمر ناوگان حمل‌ونقل عمومی کلانشهر اراک به ۵/ ۷ سال رسیده است. با وضعیت آلایندگی این کلانشهر، میانگین عمر کنونی ناوگان عمومی شهری پذیرفته نیست. روشنایی خیابان‌ها و معابر این شهر نیز به هیچ عنوان مناسب نیست و انتظار می‌رود شرکت توزیع برق به‌منظور افزایش ضریب ایمنی مردم در این زمینه گام‌های بلندی بردارد.

رئیس شورای کلانشهر اراک یادآور شد: اراک از سه سال پیش کلانشهر شده است اما تاکنون هیچ اعتباری در این زمینه دریافت نکرده و انتظار می‌رود این مساله در سفر هیات دولت با جدیت دنبال شود تا جایگاه این کلانشهر حفظ شود.وی ظرفیت شورای شهر برای تامین نیازهای مردم را مطلوب دانست و افزود: اثربخشی شورای شهر به‌دلیل ماهیت مردمی بودن این نهاد است و تلاش برای محدود کردن اختیارات شورای شهر آن را تبدیل به نهادی دولتی می‌کند که این موضوع قطعا اثربخشی شورای شهر را تحت‌تاثیر منفی قرار می‌دهد.

در ادامه، زمانی‌قمی، استاندار مرکزی با تشکر از یادآوری مشکلات شهر اراک از سوی رئیس شورای شهر، اعلام کرد: تمام مطالب بیان شده بحق است و امیدوار هستیم با برگزاری جلسات با ارگان‌های مرتبط این موارد در اسرع وقت رفع شوند.

وی با تاکید بر لزوم حفظ جایگاه شورا افزود: حفظ این جایگاه باعث توسعه شهری و رفع بسیاری از مشکلات و تضعیف آن موجب عقب‌ماندگی شهری می‌شود که ضروری است اعضای شورا با پیگیری امور و همچنین همدلی و همگرایی به حفظ جایگاه این نهاد مردمی کمک کنند.

استاندار مرکزی تصریح کرد: تمام مدیران استان نیز باید از شورای شهر به‌عنوان پارلمان محلی حمایت کنند و با اعضای شورا رویکرد تعاملی داشته باشند، چراکه شورای اسلامی تنها شورای شهرداری نیست و در تمام امور شهری باید ورود کند. زمانی‌قمی با بیان اینکه رسیدگی به مشکلات شهر، شهرداری و شورای شهر نیاز به جلسات کارشناسی و متعدد دارد، گفت مشکلات حوزه شهری باید به صورت دسته‌بندی مشخص و به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد.

استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود حفظ فضای سبز شهر و تالاب میقان را از اولویت‌های مهم مدیریت ارشد استان اعلام کرد و گفت: فعالیت کارخانه سولفات‌سدیم در تالاب میقان باید در چارچوب قانون صورت گیرد و چنانچه فعالیت در چارچوب قانون نیز موجب وارد شدن خسارت به محیط زیست استان شود، استانداری تصمیمات دیگری در این مورد خواهد گرفت. اولویت پساب تصفیه‌خانه فاضلاب اراک برای حفظ تالاب و فضای سبز است و اگر این دو بخش حفظ نشود مجالی برای اقدامات کشاورزی نمی‌ماند.وی حفظ حیات تالاب میقان اراک به‌دلیل ارتباط مستقیم با کیفیت هوای اراک را مهم دانست و بر تامین آب این تالاب و فضای سبز اراک تاکید کرد.