افزایش 64 درصدی جابه‌جایی محموله‌های تجاری

دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر از تخلیه و بارگیری ۱۱۲ هزار تن کالای نفتی و غیرنفتی و همچنین رونق ۱۳۸ درصدی صادرات محموله‌های غیرنفتی در این بندر طی سال جاری خبر داد. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، محمد محسنی با تشریح گزارش عملکرد یک ماه نخست سال جاری که با عنوان سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام‌گذاری شده است، گفت: از آغاز سال تا ابتدای اردیبهشت ۱۱۲ هزار و ۱۳۶تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر شهید باهنر تخلیه و بارگیری شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۴ درصد افزایش داشته است. وی ادامه داد: از این میزان ۵۷ هزار و ۵۳۰ تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۵۴ هزار و ۶۰۶ هزار تن مربوط به کالاهای نفتی بوده است که به ترتیب ۶۷ و ۶۰ درصد افزایش داشته است.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر خاطرنشان کرد: بیش از ۴۸ هزار و ۹۷۱ تن کالاهای غیرنفتی و ۱۸ هزار و ۳۸۹ تن کالای نفتی طی مدت یاد شده از این بندر صادر شد که در بخش غیرنفتی ۱۳۸ درصد و در بخش نفتی ۳۱۰ درصد افزایش داشته است.به گفته وی، مواد شیمیایی، کشاورزی، مواد معدنی، قیر، میوه و تره‌بار، مواد پروتئینی، دام زنده، آهن‌آلات و مصالح ساختمانی از کالاهای صادراتی بوده‌اند که از بندر باهنر به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس و کشورهای حوزه اقیانوس هند جابه‌جا شده است.

محسنی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون، ۲۱۰۲ تن کالای غیرنفتی وارد این بندر شد که کاهش ۳۳ درصدی داشته است.وی برنج، خشکبار، مصالح ساختمانی، خودرو، قطعات یدکی، پارچه، لوازم خانگی و ماشین‌آلات راهداری را از کالاهای وارداتی دانست که پس از طی شدن مراحل قانونی از طریق بندر شهید باهنر روانه بازارهای داخلی کشور می‌شود.مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر همچنین از ترانزیت ۴۹۹۱ خودرو از طریق این بندر طی یک ماه نخست امسال خبر داد.وی با اشاره به تخلیه و بارگیری ۱۸ TEU کانتینر طی سال‌جاری گفت: در یک ماه گذشته، ۲۶۸ شناور در این بندر پهلو گرفته‌اند که در مجموع ۱۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

محسنی افزود: از ابتدای سال تا ابتدای اردیبهشت، ۴۳۸ هزار و۸۹۳ مسافر از طریق دو بندر شهید باهنر و شهید حقانی که تحت مدیریت این اداره است، جابه‌جا شدند که ۱۱ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد نشان می‌دهد. وی با اشاره به جدیدترین آمار سفرهای دریایی به مقصد کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس نیز گفت: جابه‌جایی ۲۵۳۳ مسافر در مسیر دریایی کشورهای حوزه خلیج‌فارس و بندر شهید باهنر طی سال‌جاری به ثبت رسید که این میزان ۲درصد رشد داشته است. وی در پایان از صادرات ۷۸ هزار راس دام زنده از سوی ۱۵۲ فروند شناور از طریق این بندر به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خبر داد. بندر شهید باهنر از پایانه‌های دریایی مناسب در راهگذر ترانزیت منطقه برای ترکیه، روسیه، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و عراق است. بندر شهید باهنر با برخورداری از سالن مسافری بین‌المللی استاندارد علاوه‌بر میزبانی از کشتی‌های کلاس کروز، سالانه پذیرای تعداد زیادی گردشـگر و مسـافر بین‌المللی است؛ به طوری که سفرهای دریایی خارجی به صورت سه روز در هفته از طریق این بندر انجام می‌شود. برخورداری از ۱۲ پست اسکله، دسترسی به آب‌های آزاد، نزدیکی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، اتصال به کریدور شمال-جنوب از طریق شبکه‏ بین‏المللی جاده‏ای و آبخور مناسب برای پهلوگیری انواع شناورها، بندر شهید باهنر را به یک پایگاه تجاری راهبردی و مهم در منطقه تبدیل کرده است.