دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: هیات تجاری، اقتصادی اتاق بازرگانی سیلسیای لهستان متشکل از ۲۲ نفر در سفر به آذربایجان شرقی با هیات نمایندگان این اتاق و فعالان اقتصادی استان در اتاق تبریز دیدار و گفت‌وگو کردند.

ابوالفتح ابراهیمی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز و مدیرعامل مجموعه تراکتورسازی ایران به نمایندگی از تجار و صاحبان صنایع استان در این دیدار گفت: امیدواریم گفت‌وگوهای رو در روی صاحبان صنایع و مدیران واحدهای تولیدی از دو کشور منجر به نتیجه شود و بتوانند اقدامات مشترکی را شروع و محصولات تولیدی را به کشورهای ثالث صادر کنند.نایب رئیس اتاق تبریز در خصوص ظرفیت‌های اقتصادی کشور گفت: ایران دارنده دومین منابع گازی و سومین منابع نفتی جهان است و اکنون در شرایط خاصی از روابط بین‌المللی قرار گرفته است. وی افزود: ۶۹ ماده معدنی در معادن ایران وجود دارد و در این خصوص ایران رتبه پانزدهم جهانی را به خود اختصاص داده است.

ابراهیمی در خصوص اهمیت و جایگاه علمی استان نیز گفت: دانشگاه تبریز جزو اولین دانشگاه‌های خاورمیانه است و حدود ۲۲۰ هزار نفر دانشجو در دانشگاه‌های مختلف این استان در حال علم‌اندوزی هستند که از نظر نیروی انسانی متخصص می‌تواند ظرفیت مناسبی برای توسعه صنعتی و اقتصادی کشور به‌شمار آید.وی در ادامه در خصوص جایگاه فرهنگی شهر تبریز گفت: تبریز از نظر فرهنگی جزو شهرهای تاریخی جهان به حساب می‌آید که برای سال ۲۰۱۸ به‌عنوان پایتخت گردشگری شهرهای اسلامی انتخاب شده که علاقه‌مندیم در زمینه عمران و توسعه شهری هم با شرکت‌های مربوطه همکاری و مشارکت داشته باشیم.

مدیرعامل مجموعه تراکتورسازی ایران در خصوص جایگاه صنعتی استان و تبریز نیز گفت: کارخانه‌های متعددی با قدمت بیش از ۵۰ سال اکنون به فعالیت اقتصادی و تجاری در استان مشغول هستند که علاقه‌مندیم برای ارتقای تکنولوژی واحدهای صنعتی با شرکت‌های لهستانی مشارکت داشته باشیم.وی درباره واحدهای تولیدی استان نیز افزود: کارخانه‌هایی در حوزه‌های تراکتورسازی، خودروسازی، صنایع ماشین‌سازی، پالایشگاه، پتروشیمی و صنایع غذایی در استان وجود دارد که می‌توانیم با ارتقای تکنولوژی آنها محصولات تولیدی مشترک را به بازارهای داخلی و سایر کشورها صادر کنیم.

ابراهیمی مراکز صنعتی و تجاری استان را زمینه بسیار خوبی برای مشارکت اقتصادی و صنعتی با طرف‌های خارجی دانست و افزود: بعد از لغو تحریم‌ها، استان با توجه به ویژگی‌های اقلیمی و سایر ظرفیت‌ها می‌تواند به‌عنوان مهد سرمایه‌گذاری معرفی شود.

وی با اشاره به سابقه روابط ایران و لهستان گفت: لهستان از دیرباز روابط تجاری و سیاسی با ایران داشته است و از قرن ۱۸ بعد از سال ۱۸۴۰ هیات‌های تجاری از لهستان به ایران می‌آمدند و متقابلا روابط تجاری ایران در دوران صفویه به نحوی گسترش یافته که دولت ایران یک نمایندگی در شهرهای لهستان ایجاد کرده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز در خصوص گستردگی روابط ایران و لهستان گفت: ایران اولین کشوری بود که لهستان را به رسمیت شناخت و سفارت خود در لهستان را دایر کرد و نکته دارای اهمیت اینکه در جنگ جهانی دوم ۱۵۰ هزار نفر لهستانی به ایران مهاجرت کرده‌اند که همه این موارد نشان‌دهنده گستردگی روابط در طول تاریخ بوده که می‌تواند در آینده نوید بخش توسعه روابط بین دو کشور باشد.

وی درخصوص جایگاه فرهنگی و هنری تبریز در جهان گفت: تبریز در این بخش‌ها جزو شهرهای دارای مکتب است که برای سایر نقاط جهان نیز الهام‌بخش و تاثیرگذار بوده است. وی افزود: سال گذشته تبریز در هنر صنعت فرش دستباف از طرف سازمان‌های بین‌المللی به‌عنوان پایتخت فرش جهان انتخاب شده که تاییدی بر موارد گفته شده است.ریچارد تورزانسکی، مسوول هیات و رئیس اتاق بازرگانی استان سیلسیای لهستان با تشکر از دعوتی که از طرف اتاق تبریز به عمل آمده گفت: این دومین سفر هیات لهستانی به تبریز است و قرار است بعد از ماه رمضان هیات دیگری از این کشور به تبریز بیاید.

وی از اعضای اتاق تبریز هم دعوت کرد که به کشورش سفر کنند و افزود: دعوت نامه رسمی به اتاق ارسال خواهد شد.رئیس اتاق بازرگانی سلیسیای لهستان در ادامه گفت: اولین هیات به‌منظور شروع مجدد روابط کهن دو کشور به تبریز سفر کردند و امیدواریم سفر دوم نتایج پر باری برای دو کشور و استان داشته باشد.هیات لهستان در زمینه تولید ماشین‌آلات صنعتی، ماشین‌آلات کشاورزی، در و پنجره pvc، معماری (ساخت مراکز خرید، هتل و بیمارستان)، تولید انرژی و ساخت نیروگاه‌های بادی، مواد شیمیایی، شبکه‌های مخابراتی و آی‌تی، واگن‌های راه آهن و مترو و تجهیزات پزشکی و بیمارستانی و معدن فعالیت دارند.