ظرفیت‌های هرمزگان برای جذب سرمایه
دنیای اقتصاد، بندرعباس، جمیله دبیری نیا: معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور با اشاره به سیاست‌های کلان کشور در بُعد سرمایه‌گذاری گفت: جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به‌عنوان یکی از راهبردهای اساسی در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار دارد. محمدحسین فروزان‌مهر در دومین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری هرمزگان افزود: به این منظور مبحث فاینانس و منابع خارجی سهمی بیش از 30 درصد را در کنار منابعی همانند فروش اوراق مشارکت به عهده دارد.

وی گفت: در شرایط کنونی، استانی همچون هرمزگان، برای سرمایه‌گذاری بی‌نظیر است که در حوزه‌های مختلف از جمله توریست، شیلات و صنایع ظرفیت‌های بسیار مناسبی دارد. فروزان‌مهر ادامه داد: یکی از موضوع‌های مکان‌محور برای سرمایه‌گذاری که در دولت از اهمیت بالایی برخوردار است سواحل مکران است، چرا‌که دولت قصد دارد از اقتصاد زمین پایه به سمت اقتصاد دریا پایه با استفاده از ظرفیت‌های ساحلی در جنوب و جنوب‌شرق حرکت کند. به گفته وی، دولت در ادامه طرح توسعه سواحل مکران قصد دارد، با ایجاد زیرساخت‌ها زمینه توسعه اقتصادی ملی و محلی در این منطقه را راهبری و هدایت کند. فروزان‌مهر اضافه کرد: این استان به‌عنوان دو هدف عمده دیپلماسی اقتصادی برای نظام و کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین منظور دولت نیز حمایتی همه جانبه از سرمایه‌گذاری در این استان خواهد کرد.


بندرعباس در جایگاه بالا

معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این همایش با بیان اینکه هرمزگان ظرفیت‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری دارد، اضافه کرد: بندرعباس از جایگاه بالایی برخوردار است. فرهاد شریف با بیان اینکه 21 درصد از واردات ایران از مرزهای جنوبی کشور صورت می‌گیرد، افزود:‌ ایران در بسیاری از بخش‌ها همچون انرژی‌ نیز از شرایط خوبی برخوردار است.


اولویت‌های سرمایه‌گذاری هرمزگان

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان نیز در این همایش گفت: اولویت‌های سرمایه‌گذاری در استان در قالب ۹۸ طرح در بخش‌های مختلف اقتصادی مشخص و از طریق سایت سرمایه‌گذاری استان و همچنین با انتشار کتابی در همایش سرمایه‌گذاری معرفی شده است. جاسم جادری اعلام کرد: برگزاری موفق اولین همایش سرمایه‌گذاری هرمزگان در اسفند ۹۳ منجر به انعقاد ۳۱ تفاهم نامه با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی شد و بر این اساس تصمیم گرفتیم دومین همایش را نیز برگزار کنیم. جادری تصریح کرد: تاسیسات و صنایع مهم و ظرفیت‌های خدادادی موجب شده هرمزگان به دروازه اقتصادی کشور شهرت یابد که از جمله آن ظرفیت حمل و نقل و ترانزیت با بهره‌گیری از چهار نوع شبکه حمل و نقلی است. وی اظهار کرد: وجود بنادر شهید رجایی، باهنر، بندرلنگه و همچنین چهار فرودگاه بین‌المللی در هرمزگان، موجب شده این استان نیمی از ظرفیت‌های صادرات و واردات کشور را به خود اختصاص دهد. استاندار هرمزگان از توجه ویژه به توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همجوار در هرمزگان خبر داد و گفت: سال گذشته برای نخستین بار نمایشگاه توانمندی‌های هرمزگان در عمان برگزار و تفاهم‌نامه‌هایی به این منظور منعقد شد و برگزاری جلسات با هیات‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی از دیگر اقدامات بوده است.


هرمزگان کانون تولید فولاد و آلومینیوم

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع فلزی و معدنی خلیج فارس نیز در این همایش گفت: هرمزگان به کانون اصلی سرمایه‌گذاری در زمینه تولید فولاد و آلومینیوم در کشور تبدیل شده و آماده جهش در تولید این فلزات است. عبدالمجید عبدلی‌زاده اظهار کرد: فولاد هرمزگان یکی از صنایع مهم واقع در منطقه ویژه است که با ظرفیت 5/ 1 میلیون تُن گندله سنگ‌آهن با روش احیای مستقیم از سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرده است و اکنون در حال توسعه ظرفیت به 3میلیون تُن در سال است.

عبدلی زاده ادامه داد: فولاد کاوه کیش نیز یکی دیگر از صنایع مستقر در این منطقه است که در فاز اول با ظرفیت تولید یک میلیون و 850 هزار تُن آهن اسفنجی در سال 91 به بهره‌برداری رسید که فازهای دوم و سوم آن نیز با ظرفیت 2/ 1 میلیون تُن در حال احداث است. وی افزود: فولاد جنوب نیز از دیگر صنایع در این منطقه است که حاصل سرمایه‌گذاری خارجی به میزان 49 درصد و سرمایه‌گذاری داخلی به میزان 51 درصد است و از سال 87 وارد مدار تولید شده و روند تولید و توسعه خود را طی می‌کند. عبدلی‌زاده در ادامه با اشاره به طرح احداث فولاد مادکوش در این منطقه اعلام کرد: اکنون این مجتمع در حال احداث است و ظرفیت تولید 5/ 2 میلیون تن را در برنامه دارد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع فلزی و معدنی خلیج فارس اظهار کرد: آلومینیوم المهدی هرمزآل نیز در این منطقه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید آلومینیوم در کشور است. وی افزود: دسترسی آسان به دریا و جاده ترانزیتی در کریدور شمال - جنوب، زیرساخت‌هایی همچون اسکله واردات مواد معدنی، اسکله واردات مواد نفتی، دو دستگاه واگن برگردان برای تخلیه و بارگیری، تجهیزات بارگیری قطار، زیرساخت‌های تامین آب همچون آب‌شیرین‌کن‌های مستقل در هر صنعت و زیرساخت‌های تامین گاز از امکانات مهمی است که این منطقه را برای سرمایه‌گذاری مناسب کرده است.


آماده افزایش مبادلات تجاری هستیم

رئیس اتاق بازرگانی استان مسندم عمان نیز در این همایش با اشاره به ارتباطات دوستانه و راه‌های تعامل مشترک میان ایران و عمان گفت: به منظور افزایش حجم مبادلات بازرگانی با ایران، در اتاق بازرگانی و صنایع عمان تمام تلاش خود را به منظور ایجاد تسهیلات لازم برای رفع موانع از طریق قانون، انجام می‌دهیم. حامدبن محمدزمان بن کامل الرئیسی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های هرمزگان در مسندم عمان حاصل همکاری‌های مشترک میان اتاق بازرگانی و دفتر همکاری اقتصادی عمان در هرمزگان بود که نتایج مثبتی به همراه داشت. الرئیسی تصریح کرد: در انتظار اجرا شدن تمام بندهای تفاهم شده میان دو طرف هستیم و این اقدام با همکاری کارگروه‌ها قابل اجرا است و نیاز است به منظور توسعه استفاده از بنادر دو کشور همکاری داشته باشیم.


افتتاح نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری

بر اساس این گزارش، نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری هرمزگان از برنامه‌های جنبی دومین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان با حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بندرعباس افتتاح شد. دراین نمایشگاه دستگاه‌های اجرایی هرمزگان و همچنین بخش خصوصی توانمندی‌های هرمزگان را در بخش‌های مختلف برای بازدید سرمایه‌گذاران به نمایش گذاشتند. این نمایشگاه که با 19 غرفه در هتل هرمز بندرعباس گشایش یافته، تلاش دارد سرمایه‌گذاران حاضر از کشورهای چین، ترکیه، کویت، ایتالیا، اسپانیا و همچنین چند کشور حوزه خلیج فارس را با ظرفیت‌های استان در بخش‌هایی همچون گردشگری، کشاورزی، تجارت و بازرگانی، ترانزیت و انرژی آشنا کند.