لزوم رفع عقب‌افتادگی 22 ساله خوزستان
دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان با بیان اینکه قطع وابستگی به درآمدهای نفتی استراتژی مدیریتی استان است، گفت: به این منظور تنها باید چند مورد محدودی تفویض اختیار به استان صورت گیرد تا بدون یک ریال وابستگی به درآمدهای نفتی استان را به مراتب بهتر از شرایط فعلی اداره کرد. عبدالحسن مقتدایی اظهار کرد: در یکسال و نیم گذشته درخواست خود را مبنی بر تفویض اختیار ارسال کرده‌ایم که با آن موافقت شد تا این طرح در استان به صورت پایلوت اجرا شود.

وی افزود: آمادگی داریم ۵۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی خوزستان قطع شود اما در ازای آن مجوزی مبنی بر واگذاری اختیار برای ما صادر شود تا بتوانیم از محل درآمدهای خود به هر میزان که بخواهیم هزینه کنیم. با توجه به اینکه فرهنگ خوزستان نفتی است و استان از ظرفیت نفتی بالایی برخوردار است، می‌شود تنها با تفویض اختیار بدون ریالی وابستگی به درآمدهای نفتی استان را اداره کرد. مقتدایی با اشاره به اینکه اگر استقلال درآمد داشته باشیم، می‌توانیم شرایط را در استان ارتقا دهیم، افزود: با شرایط کنونی حدود ۴۶۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی در استان محقق شده است و حتی بدون وارد شدن کوچک‌ترین فشاری ۳۷۵ میلیارد تومان مازاد درآمد داشته‌ایم و با توجه به اینکه بانک‌ها همکاری با ما ندارند، تفویض اختیارات می‌تواند مشکلات را حل کند. استاندار خوزستان رتبه استان را از لحاظ سپرده‌گذاری مردم در بانک‌ها در جایگاه سوم کشور دانست و اعلام کرد: با این وجود از لحاظ پرداخت تسهیلات بانکی در جایگاه ۳۱ کشور قرار داریم و این موضوع دارای اهمیت است.

وی اعلام کرد: خوزستان استانی است که با ثابت ماندن مساحت جغرافیایی، با افزایش جمعیت رو به رو شد و در این مدت با فرصت‌ها و تهدیدات زیادی مواجه بوده است که بسیاری از این تهدیدها مانند هم‌مرزی ‌با عراق به فرصت تبدیل شد و برخی فرصت‌ها همچون کشاورزی که اکنون محیط زیست را نابود کرده است، کاملا به تهدید تغییر یافت. وی تصریح کرد: با وجود ۸ سال عقب‌افتادگی استان به‌دلیل جنگ تحمیلی، کشور تصمیم به توسعه ملی گرفت و ۵ کشت و صنعت نیشکر را در استان راه‌اندازی کرد که این مراکز با اشتغال‌زایی برای چند هزار نفر کل محیط زیست را نابود کردند و این یعنی ۱۶ سال عقب‌ماندگی از پیشرفت و توسعه کشور.

مقتدایی اعلام کرد: فرهنگ تعلق خاطر در کشور در زمان ۸ سال دفاع مقدس موجب پیروزی ما شد که اکنون می‌بینیم خوزستان تمام قومیت‌ها اعم از کرد، لر، بختیاری و ترک و عرب را در خود جای داده و از این نظر ملی‌ترین استان کشور محسوب می‌شود اما باید در ماده ۱۸۰، فکری برای عقب افتادگی ۲۲ ساله استان کرد. وی با بیان اینکه با راه‌اندازی بندر شادگان توانستیم آمار بزهکاری را در این شهرستان ۲۳ درصد کاهش دهیم، افزود: انتظار ما این است تا با نگاه ویژه به خوزستان بتوانیم این عقب‌ماندگی را جبران کنیم. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان نیز اظهار کرد: به‌رغم نفتی بودن استان و درصد بالای تولیدات نفتی کشور در خوزستان با تفویض اختیارات محدودی می‌توان وابستگی را به درآمدهای نفتی در خوزستان قطع کرد تا شرایط نسبت به شرایط فعلی ارتقا یابد.