دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: طرح‌های آبرسانی 17 شهرستان استان با جمعیت دو میلیون و 750 هزار نفر با مشارکت نظام بانکی تکمیل می‌شوند. امید حاجتی افزود: برای سرعت بخشیدن به روند اجرای طرح‌های آبرسانی کشور، منابع موردنیاز از طریق مشارکت بانک‌های عامل سپه، پارسیان و نیز صندوق توسعه ملی تامین شد که این اقدام موجب می‌شود طرح‌های آبرسانی 11 استان با سرعت قابل‌ملاحظه‌ای تکمیل شوند. وی افزود: مجموع تسهیلات منظورشده برای این طرح‌ها 2400 میلیارد تومان بوده که این مبلغ بیش از مجموع اعتباراتی است که طی برنامه پنج ساله چهارم توسعه به طرح‌های آبرسانی کشور اختصاص داده شده است.

حاجتی تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته مبلغ ۱۲۸۷ میلیارد تومان، معادل ۵۶ درصد از تسهیلات یاد شده به طرح‌های استان اختصاص یافته است که این تسهیلات برای تامین ورق فولادی لوله‌های خط انتقال آب اختصاص می‌یابد که ۶۰ درصد از هزینه طرح‌های آبرسانی را تشکیل می‌دهد. وی خاطرنشان کرد: طرح‌های آبرسانی که از این تسهیلات بهره‌مند می‌شوند در جنوب شرق استان شامل شهرهای رامشیر، امیدیه، میانکوه، آغاجاری، هندیجان، بندرامام و ماهشهر، شمال شرق استان شامل شهرهای ایذه، باغملک، قلعه تل، میداود و صیدون و نیز طرح آبرسانی غدیر است که شامل شهرستان‌های اهواز، آبادان، خرمشهر و شادگان می‌شوند.

حاجتی با بیان اینکه طرح آبرسانی به شهرهای شمال شرق استان از سال ۸۵ آغاز شده و تاکنون ۴۳ درصد پیشرفت داشته، گفت: از محل این تسهیلات ۵۹ میلیارد تومان توسط بانک‌های عامل به این طرح‌ها پرداخت می‌شود. وی ادامه داد: طرح آبرسانی به شهرهای جنوب شرق استان نیز از سال ۷۳ آغاز شده که دارای ۲۳ درصد پیشرفت بوده و ۱۵۷ میلیارد تومان تسهیلات نیز برای آن پیش‌بینی شده است و طرح آبرسانی غدیر از طرح‌های آبرسانی کشور بوده که ۲۵ شهر و ۱۶۰۰ روستا معادل ۵۲ درصد از جمعیت استان تحت پوشش آن قرار گرفته است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان یادآور شد: جذب اعتبارات طرح آبرسانی غدیر ۲۶۷۲ میلیارد تومان و پیشرفت آن بیش از ۳۵ درصد بوده است که برای اجرای سریعتر این طرح عظیم ملی یک هزار و ۷۱ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است.

حاجتی با بیان اینکه خوزستان از قطب‌های اصلی تولیدکننده ورق‌های فولادی و لوله کشور است، خاطرنشان کرد: طی چند سال آینده تقاضای موثری برای محصولات کارخانه‌های تولیدکننده ورق‌های فولادی و لوله شکل خواهد گرفت که با توجه به ظرفیت اسمی کارخانه‌های استان، لازم است که علاوه بر تولید لوله موردنیاز خطوط آبرسانی استان، بازاریابی لازم برای پاسخگویی به تقاضای لوله سایر طرح‌های آبرسانی، در برنامه مدیریت این شرکت‌ها قرار گیرد تا علاوه بر ثمرات این طرح در تامین آب شرب سالم و باکیفیت، شاهد ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در استان باشیم.