سفر 93 هیات خارجی به آذربایجان شرقی
دنیای اقتصاد، تبریز، سیما نیک‌رفتار: استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه سال 95 سال شکوفایی اقتصادی در بخش‌های تولیدی است، اعلام کرد: سفر 93 هیات خارجی به استان در 2 سال گذشته نشانگر چشم‌انداز روشن اقتصادی ایران و به تبع آن استان است. اسماعیل جبارزاده با اشاره به اجرای برجام ادامه داد: در آستانه شروع فصل جدیدی از تاریخ انقلاب قرار داریم فصلی که می‌توان از آن به‌عنوان دوره سازندگی دوم نام برد. وی گفت: پس از سال‌ها تحریم و محدودیت‌هایی که برای اقتصاد، صنعت و تولید ایران ایجاد شد، اکنون با عزم ملی و روحیه انقلابی و جهادی مردم، دولتمردان و همه افرادی که دل در گروی نظام و انقلاب دارند وارد این مرحله می‌شویم. استاندار آذربایجان شرقی افزود: باید آنگونه که شایسته است کشور را بازسازی و بخش‌های مختلف را از نو بسازیم تا مردم از امکانات رفاهی، شغل و زندگی بهتر بهره‌مند شوند.

جبارزاده گفت: اقتصاد ایران از ظرفیت بالایی برخوردار است و باور داریم در زمان کوتاه و با مدیریت و مشارکت بخش خصوصی و هدایتی که از سوی دستگاه‌های دولتی به‌عنوان حمایت از بخش سرمایه‌گذاری و تولید انجام خواهد شد، اقدامات عملی صورت می‌گیرد. وی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید خود را مکلف به تحقق اصول اقتصاد مقاومتی می‌داند و خوشبختانه در استان ما نیز بعد از ابلاغ این دستورالعمل از سال ۹۳ سند تدبیر و توسعه استان که بخش عمده‌ای از اهداف و هسته‌های کلیدی آن منطبق با اصول اقتصاد مقاومتی است، در حال انجام است.

استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: درحالی‌که دیگر استان‌ها در حال تدوین برنامه اقتصاد مقاومتی هستند ولی در استان ما این برنامه تدوین و از ابتدای سال جاری برای اجرا به تمامی دستگاه‌ها و فرمانداران ابلاغ شده است. جبارزاده افزود: در کشورهایی که از نظر اقتصادی قوی هستند اقتصاد در دست مردم و بخش غیردولتی است و دولت‌ها بیشتر در مباحث حاکمیتی ورود دارند و دولت در مواردی که بخش خصوصی توجیه سرمایه‌گذاری ندارد حضور پیدا می‌کند. وی ادامه داد: در ۵/ ۲ سال گذشته تمام تلاش ما در استان این بود که به بخش خصوصی اطمینان دهیم دولت رقیب بخش خصوصی نیست و مسوولیت آن ایجاد امنیت و بستر لازم برای سرمایه‌گذاری و توسعه است و موتور محرکه اقتصاد در عصر نوسازندگی به عهده بخش غیردولتی قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری ۱۹ جلسه گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی در استان خاطرنشان کرد: قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید این جلسات در آذربایجان شرقی برگزار نمی‌شد، درحالی‌که تکلیف قانونی برنامه پنج ساله پنجم بود. استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: به‌طور یقین این جلسات برای بخش‌خصوصی خیر و برکاتی خواهد داشت و بخش دولتی نیز از نزدیک در جریان مشکلات بخش تولید قرار می‌گیرد. وی با اشاره به ضرورت برگزاری جلسات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی نیز گفت: متاسفانه در دوره مدیریت قبلی بر استان این جلسات به مدت ۱۰ ماه تشکیل نشده بود، در صورتی که یکی از شوراهای بسیار مهم است و باید تشکیل می‌شد.

جبارزاده ادامه داد: تاکنون ۱۱ جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با ۷۷ مصوبه تشکیل شده است که از جمله این مصوبات ایجاد کمپ ماده ۱۶ بود که با موفقیت انجام و اکنون در حال ارائه خدمات به بیماران مواد مخدر است. استاندار آذربایجان شرقی در ادامه دیدار با سفرا و هیات‌های خارجی را از اقدامات ارزشمند دیگری دانست که در استان از سال گذشته آغاز شده و گفت: در این مدت با تمام سفرای کشورهایی که به‌عنوان کشور هدف برای آذربایجان شرقی تعیین شده‌اند، دیدار و گفت‌وگو شده است. وی تعداد سفر هیات‌های خارجی به استان را ۹۳ مورد برشمرد و گفت: از این تعداد ۸۲ مورد در سال جاری رخ داد که نتایج این دیدارها جذب سرمایه‌گذاری در استان است.

جبارزاده با بیان اینکه تاکنون ده‌ها مورد جذب سرمایه خارجی در استان انجام شده است، اظهار کرد: از جمله این سرمایه‌گذاری‌ها می‌توان به ایجاد نیروگاه‌های برق ۳۴۰۰ مگاوات با بهره‌گیری از آخرین فناوری از سوی یک شرکت بلژیکی در شهرستان‌های میانه، اهر، تبریز، بناب و سراب اشاره کرد. وی دیگر سرمایه‌گذاری کلان در استان که از سوی شرکت‌های خارجی صورت گرفته را مربوط به طرح ساخت اتوبان تبریز- مرند- بازرگان دانست و گفت: بین استان‌ها رتبه نخست را در بحث جذب سرمایه مستقیم خارجی به کشور داریم. استاندار آذربایجان شرقی افزود: علاقه‌مندیم که بیشتر این سرمایه‌گذاری‌ها با مشارکت بخش خصوصی صورت گیرد مگر در مواردی که بخش خصوصی توان ورود یا انگیزه کافی وجود نداشته باشد. وی همچنین با اشاره به انتخاب تبریز به‌عنوان شهر نمونه گردشگری در سال ۲۰۱۸ گفت: طی دو سال کل مجموعه بخش دولتی و خصوصی تلاش خواهند کرد تا مرکز استان و دیگر شهرستان‌ها را آماده پذیرش مسافران جهان اسلام و کشورهای دیگر کنند. جبارزاده ادامه داد: کسب عنوان تبریز شهر جهانی فرش و پایتخت فرش دستباف دنیا، عنوان دیگری است که موجب جلب توجه و جذب گردشگر شده است.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی در سال جاری اظهار کرد: هر ماه یک اتفاق فرهنگی و هنری در استان در حال اجرا است و در کنار آن توجه به کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نیز بسیار مورد توجه است، به طوری که توانسته‌ایم تعداد این کانون‌ها را در استان به ۱۱۵۰ باب افزایش دهیم. استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به رشد ۲۵ درصدی صدور مجوز چاپ کتاب در استان گفت: هرچه چاپ کتاب و مجلات علمی، افزایش یابد، نشان‌دهنده رشد فرهنگی جامعه است. جبارزاده در ادامه گفت: بر اساس ارزیابی‌های وزارت کشور، آذربایجان شرقی از استان‌های برتر از لحاظ امنیت است که این امنیت در سایه تلاش شبانه روزی نیروهای انتظامی، نظامی و اطلاعاتی استان به دست آمده است.

وی افزود: در ارتباط با بحث مبارزه با بحث قاچاق و ارز که دغدغه تولیدکنندگان و مردم است، توانسته‌ایم به‌عنوان استان برتر در این حوزه فعالیت کنیم. وی تاکید کرد: اکنون آذربایجان شرقی استانی امن برای مردم، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان و استانی ناامن برای خلافکاران، هنجارشکنان و قاچاقچیان است. استاندار آذربایجان شرقی گفت: نیروهای انتظامی و نظامی با اقتدار کامل و با تمام توان برای مبارزه با مقوله قاچاق اعم از قاچاق کالا و ارز، مواد مخدر و انسان مبارزه می‌کنند.