دنیای اقتصاد- نایب‌رییس شورای شهر تهران حضور گسترده چهره‌هایی از حوزه‌های سیاست، تجارت، هنر، ورزش و ... را در لیست کاندیداهای دوره چهارم شورا نقطه‌قوت این دوره می‌داند و می‌گوید: به شرط آنکه چهره‌ها به سرشناس بودنشان اکتفا نکنند و برای نحوه مدیریت شهر تهران برنامه به مردم ارائه کنند می‌توان امیدوار بود از میان این چهره‌ها افراد اصلح به پارلمان پایتخت راه پیدا ‌کنند. این عضو قدیمی شورای شهر با بیان اینکه تهران شهر زنده است و اداره آن به افرادی با انواع تخصص‌ها نیاز دارد، تاکید می‌کند معیار انتخاب نامزدها باید درک عمومی آنها از مسائل شهری باشد. عضو 10 ساله شورای‌شهر تهران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»: شورای چهارم چگونه باید باشد؟

ویژگی 31 صندلی پارلمان تهران

حسن بیادی نایب رییس‌ شورا:

معیار انتخاب باید «فهم عمومی نامزدها از مسائل شهری» باشد

برخی کاندیداها به اعتبار سرشناس‌بودنشان کفایت نکنند، حتما برنامه بدهند

شاخص اصلی انتخابات دور چهارم شورای‌شهر تهران؛ حضور وزرا و نمایندگان پیشین مجلس در جمع نامزدها است

گروه مسکن بهشاد بهرامی: در لیست حاوی مشخصات نامزدهای انتخابات دور چهارم شورای شهر تهران، اسامی یکسری افراد سرشناس از حوزه‌های مختلف سیاست، تجارت، هنر و ورزش به چشم می‌خورد که سابقه کاری آنها، کاملا با مدیریت‌شهری بیگانه است.

با اعلام کاندیداتوری این افراد، از یک‌سو فرضیه «ضعف در کارنامه دوره‌های قبلی شورای‌شهر» به ذهن غالب می‌شود و این تصور به‌وجود می‌آید که ناتوانی شورا در این سال‌ها بر راهبری و اداره شهر تهران باعث شده برخی افراد غیرمرتبط با این حوزه تخصصی به خود اجازه دهند برای دوره جدید وارد این پارلمان محلی شوند و از سوی دیگر نگرانی‌های گذشته مبنی بر ایجاد نهاد تزیینی بالای سر شهرداری و در نتیجه ادامه تصمیم‌گیری‌‌های خودسرانه برای اداره کلانشهر تهران، افزایش پیدا کرده است.

اما حسن بیادی نایب‌رییس شورای‌شهر تهران و عضو ۱۰ ساله شورا در این باره معتقد است: سوابق گذشته نامزدها، تاثیرگذار نیست بلکه برنامه‌ای که همه نامزدها موظفند در تبلیغاتشان به مردم ارائه کنند، معلوم‌کننده صلاحیت‌شان برای ورود به شورای‌شهر چهارم است.

بیادی با تاکید بر اینکه اظهارنظرهایی که این روزها درباره تشکیل موج ثبت‌نام کاندیداها مطرح می‌شود، بی‌پایه و اساس است، گفت: تعداد کل نامزدهای شورای شهر تهران یک‌سوم دوره‌های گذشته است، در حالی‌که تعداد صندلی‌های شورای‌شهر تهران دو برابر شده و به ۳۱ عضو افزایش یافته است.

نایب رییس شورای‌شهر تهران معیار انتخاب اعضای شورای شهر چهارم را فهم‌عمومی نامزدها از مسائل شهری عنوان کرده و گفته است: کلانشهر تهران موجود زنده است و اداره آن به افرادی با انواع تخصص‌ها نیاز دارد.

متن گفت‌وگو با حسن بیادی نایب رییس شورای‌شهر تهران را در زیر بخوانید:

براساس آخرین آماری که وزارت کشور در مورد کاندیداهای ثبت نام کننده در دور چهارم انتخابات شورای شهر تهران اعلام کرده است تا پایان مهلت ثبت نام در روز یکم اردیبهشت ماه حدود سه هزار و ۶۰۰ نفر در کل استان تهران ثبت نام کرده‌اند. ثبت‌نام‌این تعداد زیاد در این دوره آن هم از اقشار و اصناف مختلف چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟ آیا این تعداد زیاد نشان دهنده عامه‌پسند شدن شورای شهر نیست؟

این تعداد به نسبت دوره‌های گذشته اصلا آمار زیادی نیست. چون از کل این آمار فقط حدود هزار و ۳۰۰ نفر از ثبت نام کنندگان به شهر تهران مربوط می‌شوند.

به نظر می‌رسد باز هم این تعداد آمار زیادی باشد.

اینطور نیست. تعداد نامزدهای شورای شهر چهارم با وجود آنکه سهمیه حضور در شورا دو برابر شده حتی از دوره سوم هم کمتر و تقریبا به یک چهارم رسیده است. یکی از دلایل کاهش تعداد کاندیداها شاید بیشتر شدن موانع حضور در شورا همچون سطح تحصیلات باشد که نشان دهنده افزایش کیفی ثبت‌نام کننده‌های این دوره است.

منظورتان از افزایش کیفی این دوره چیست؟

به عنوان مثال در این دوره تعداد زیادی از ثبت‌نام کننده‌ها وزرا و نمایندگان مجلس سال‌های اخیر هستند در حالی که در دوره‌های قبلی شورا این قشر از افراد رغبتی برای حضور در شوراها نشان نمی‌دادند.

آیا فکر نمی‌کنید با توجه به اقشار خاصی که برای شورای شهر چهارم ثبت نام کرده‌اند شورای شهر آینده به جای آنکه به مدیریت شهری کارآمد کمک کند ممکن است دچار سیاست‌زدگی شود؟

برای پاسخ به این سوال شما شاید خوب باشد نگاهی به تاریخ شورای شهر تهران در دوره‌های گذشته داشته باشیم. به دلیل انتقاد شدید و انزجاری که از عملکرد سیاست زده دوره اول شورای شهر و بعد از آن انحلال آن در بین مردم وجود داشت، میزان مشارکت مردمی برای دور دوم انتخابات شورای شهر به پایین‌ترین حد ممکن رسید. به همین دلیل زمانی که بنده در شورای شهر دوم با لیست آقای چمران و شیبانی برای انتخابات شرکت کردیم به دلیل آنکه مردم از عملکرد سیاسی دور اول زده شده بودند سعی کردیم به عنوان یک گروه غیرسیاسی نامزد شویم و اجازه ندهیم مسائل شهری با سیاست آمیخته شود. این روش سبب شد که مردم قدری با اطمینان خاطر بیشتری در انتخابات شرکت کنند البته با حداقل رای ممکن.

یکسال طول کشید تا توانستیم اعتماد مردم را بازگردانیم. در ده سال گذشته هم سعی کردیم این سبک مدیریتی را تغییر ندهیم و همین روند را ادامه دهیم.

به نظر شما در این مدت چند درصد از عملکرد شورای شهر بدون سیاست‌زدگی اجرا شده است؟

در حالت بدبینانه ۷۰ درصد و در حالت خوشبینانه به ۸۰ درصد از برنامه‌های شورا بدون رنگ و بوی سیاسی جامه عمل پوشاندیم. به نظر می‌رسد این شورا در ده سال گذشته تا جایی در عملکرد خود توانسته است موفق عمل کند که در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری عملا، مدیر شهری تهران یعنی شهردار تهران به عنوان رییس جمهور انتخاب شد.

حتی مدیرانی که در این دوره نیز در مدیریت شهری پرورش داده ایم همین ویژگی را دارند طوری که حداقل چهار گزینه برای ریاست جمهوری در مدیریت شهری فعلی وجود دارد. اما مردم باید بدانند که اگر جو و فضای شورای شهر همانند دوره اول سیاسی شود دوباره همان ناهنجاری‌ها بازخواهد گشت.

شما می‌گویید عملکرد مدیریت شهری تهران در دوره گذشته به‌اندازه‌ای خوب بوده است که دو مدیر شهری گذشته به ریاست جمهوری رسیده‌اند. آیا همین نگاه انگیزه‌ای برای بودن یکسری اقشار خاص در شورای شهر نمی‌شود؟

حتما آسیب زا خواهد بود. اما فصل الخطاب همه انتخابات مردم هستند و این مردم هستند که می‌توانند جایگاه‌ها را انتخاب کنند. البته در این مرحله اطلاع رسانی خوب هم از جایگاه بالایی برخوردار است. من فکر می‌کنم مهم این است که عملکردها در شورای شهر سیاسی نباشد نه اینکه فرد سیاسی نباشد. یعنی یک فرد سیاسی در شورای شهر به جای عملکرد سیاسی باید یک فکر خدماتی و فرهنگی داشته باشد که بخش مهمی از این نگاه به نحوه اداره شورای شهر و انتخاب شهردار باز می‌گردد.

فکر نمی‌کنید افرادی که در شورای شهر ثبت نام کرده‌اند نشان دهنده عامه پسند شدن شورای شهر در دید مردم شده است؟

ببینید من در مسائل ورزشکاران ورود پیدا نمی‌کنم. اما به نظر من در مسائل فرهنگی خلأیی در شورا احساس می‌شد ضمن اینکه در گذشته هم افراد فرهنگی در شورا حضور داشته‌اند.

بنابراین خیلی خوب نیست که برای ورود هنرمندان، فیلمسازان یا بازیگران به شورای شهر مانع شویم چون بیشتر، مدیریت افراد در شورا مهم است. به عنوان مثال فردی که به عنوان یک بازیگر در شورا می‌خواهد وارد شود حتما باید با فکر و برنامه باشد و اینطور نباشد که تصور کند چون مردم او را می‌شناسند می‌تواند در جایگاه عضو شورا قرار بگیرد بدون آنکه پشت آن برنامه وایده‌ای خاص داشته باشد.

آیا این سوءاستفاده از احساسات مردم نسبت به خودشان نیست؟

واقعیت این است که نمی‌توان جلوی کسی را گرفت به هر حال این مردم هستند که رای می‌دهند.

آیا جذابیت حقوق اعضای شورای شهر یکی از دلایل علاقه افراد برای ثبت نام در انتخابات این دوره نیست؟

اینطور نیست. حقوق خود بنده حتی از یک مدیر ساده شهرداری هم پایین‌تر است.

فکر می‌کنید اقشاری که برای انتخابات ثبت نام کرده‌اند باید چه برنامه‌ای داشته باشند تا بتوانند برای شهر مفید باشند؟

شهر موجود زنده است و به همه تخصص‌ها نیاز دارد. به همین دلیل افرادی که در شورا وارد می‌شوند باید یک فهم عمومی از اداره شهر داشته باشند.

چون شورای شهر شورای تخصصی مثل شورای پول و اعتبار نیست. این شورا یک پارلمان است و کسانی باید در آن حضور پیدا کنند که فهم عمومی آنها از مسائل شهری زیاد باشد. شاید در یک شهری که غالب مردم آن کشاورز هستند طرفدار نماینده‌ای باشند که مسائل آنها را در شورا دنبال کند اما این موضوع دال بر این نیست که نماینده آنها فقط در موضوع کشاورزی باید کار کند بلکه باید حافظ منافع عمومی تمام مردم باشد. اما تهران شهری است که به همه تخصص‌ها نیاز دارد. شاید یکی از مسائل آن حمل ونقل باشد، اما حتی نماینده این شهر هم باید فهم عمومی از مسائل داشته باشد.

اما فرد هنرمندی که در شورا حضور پیدا می‌کند بیشتر دغدغه مسائل هنری را دارد.

البته دغدغه این افراد هم مهم است. اگر فردی هنرمند در شورا حضور پیدا می‌کند قطعا در تخصصی که دارد می‌خواهد فعالیت پیدا کند. اما باید فهم عمومی شهری داشته باشد چون وقتی یک طرح در شورا ارائه می‌شود و قرار است یک عضو شورا دستش را برای رد یا تایید آن طرح بالا ببرد یعنی اینکه آن شخص طرح را متوجه شده است.

هماهنگی این تعداد افراد سخت نیست؟

بستگی به نگاه مدیریتی در شورا دارد. البته من فکر می‌کنم تعداد بیشتر اعضای شورای شهر به نظارت بیشتر بر مدیریت شهری کمک می‌کند چون ۱۵ نفر توانایی نظارت بر تمامی ابعاد عملکرد مدیریت شهری را ندارند و حضور سلایق و تخصص‌های مختلف در صورتی که قوی باشد تحت یک مدیریت مشخص می‌تواند به مدیریت شهری کمک کند.

در چند مدت اخیر به نظر می‌رسد شورای شهر جایگاه و تاثیرگذاری خود را در مدیریت شهری از دست داده است. برای آنکه شورا بتواند به جایگاه گذشته خود بازگردد چه اقدام موثری می‌تواند داشته باشد؟

بله. در مدت اخیر به دلیل بالا رفتن جایگاه عملکردی اعضای شورا در بین مردم و به دست آوردن رضایت عمومی، دستگاه‌های اجرایی کشور به دنبال کاهش اختیارات شورا بر آمدند. به همین جهت با ارائه چندین لایحه خواستار حذف اعضای شورا از کمیسیون‌های تخصصی مدیریت شهری همچون کمیسیون ماده پنج شدند. اما امیدواریم با توجه به اینکه بسیاری از اعضای مجلس دوره کنونی را اعضای شوراها در شهرهای مختلف در دوره‌های گذشته تشکیل داده‌اند یعنی در بدنه مدیریت شهری بوده‌اند به کمک شورای شهر بیایند تا بتوانیم جایگاه اصلی شورا را دوباره به دست آوریم.

مهم‌ترین ویژگی اعضای شورای شهر چه می‌تواند باشد؟

صداقت در گفتار و سلامت در عمل داشته باشند تا بتوانند فردی مناسب وخدمتگزار مردم برای مردم باشند. در روایت‌های گوناگون داریم که به رکوع وسجود طولانی افراد برای‌اندازه‌گیری خوب بودن آنها نگاه مطلق نکنید بلکه صداقت در گفتار و سلامت در عمل است که ملاک است. علاوه بر این سلامت نفس و روحیه کار جمعی داشتن هم مهم است.