گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد عرضه‌های سنگین شرکت‌های حقوقی و معامله‌گران کوتاه‌مدت بود؛ عرضه‌هایی که البته به خوبی در بازار جمع‌آوری شد. در بازار دیروز معامله‌گران همچنان شاهد ادامه اقبال معامله‌گران به گروه پالایشی بودند؛ امری که با خرید‌های گسترده همراه شد تا در نهایت دو نماد پالایشگاه بندرعباس با ۵۹میلیون سهم و پالایشگاه اصفهان با ۱۴میلیون سهم معامله مواجه شدند. در همین حال معاملات همراه با رشد قیمت این دو نماد موجب شد تا شاخص نیز تاثیر مثبتی را از این دو نماد شاهد باشد و در نهایت بتواند با ۱۷۳واحد رشد به مرز ۴۲هزار و ۵۰۷واحد برسد. اکثر معامله‌گران امیدوارند انتشار گزارش‌های ۱۲ماهه، ۴نماد پالایشگاهی متوقف به همراه حذف عوارض ۲۶درصدی صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه بتواند تاثیر اساسی بر گروه پالایشگاهی بورس بگذارد. دیروز سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۲ گفت که تلاش این کمیسیون برای آغاز بررسی بودجه در صحن علنی از ۱۵ اردیبهشت است.

جعفر قادری افزود: با توجه به اینکه کلیات بودجه ۹۲ یکبار در صحن علنی تصویب شده است دیگر نیازی به تصویب کلیات بودجه در صحن علنی نیست و مجلس در ابتدا وارد جزئیات بودجه خواهد شد. طرح لایحه بودجه در صحن مجلس از نظر تعیین تکلیف عوارض مالکانه معادن که کمیسیون تلفیق نیز با عوارض قابل ملاحظه ۵درصد بهای شمش فولاد خوزستان بر معادن سنگ‌آهن تصویب شده است، مهم است. همچنین کمیسیون تلفیق ۲۶درصد عوارض صندوق توسعه ملی از محل صادرات فرآورده‌های نفتی پالایشگاه‌ها را نیز حذف کرده که این امر نیازمند رای گیری در صحن مجلس است. با توجه به اینکه این عوارض از مفاد لایحه برنامه توسعه است، حذف آن نیازمند آرای دو‌سوم نمایندگان می‌باشد. در بازار دیروز معاملات پر‌حجم نمادهای پالایشگاهی تعادل نسبی نقدینگی در بازار را برهم زد؛ با توجه به صف سنگین خرید هلدینگ خلیج فارس و احتمال عرضه متعادل این سهم که دیروز توافقات اولیه برای آن به اندازه حجم مبنا میان برخی سهامداران حقوقی صورت گرفت ولی عملی نشد، احتمال برهم خوردن بیشتر تعادل نقدینگی بازار به چشم می‌خورد. در همین حال در بازار نشانه‌هایی از حضور نقدینگی تازه به چشم می‌خورد؛ هر چند که بسته بودن شمار قابل ملاحظه نمادها و عدم اعلام گزارش نمادهای متوقف ابهامات و نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. توقف دراز مدت نمادهای معاملاتی به ویژه نمادهایی نظیر پالایشگاه تهران که نزدیک به ۷ماه از توقف آن می‌گذرد همچنان نقطه ضعف اساسی بازار سرمایه تهران به شمار می‌رود که آسیب قابل ملاحظه‌ای را به سهامداران حقیقی وارد آورده است.

در بازار دیروز در گروه تجهیزات شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران مپنا اولین پیش‌بینی از سود سال جاری خود را منتشر کرده است. شرکت ۴۹۷ ریال برای سال جاری پیش‌بینی کرده است. این در حالی است که سود سال ۹۱ شرکت نیز همین مبلغ است. فروش شرکت رشد ۱۵ درصدی و بهای تمام شده نیز رشد ۲۴ درصدی را داشته است. بنابراین سود ناخالص شرکت نسبت به سال جاری با کاهش ۱۰ درصدی روبه‌رو شده است.علت کاهش نسبت سود ناخالص به فروش برخی از قراردادها، تغییر سهم الشرکه شرکت در پروژه‌ها بوده است.

شرکت جهت تسعیر معاملات ارزی از نرخ ارز مرکز مبادلات ارزی استفاده کرده است. در بازار دیروز در گروه فلزی معامله‌گران در انتظار بازگشایی بازار جهانی بودند؛ تلاطم شدید بازارهای جهانی تاثیر قابل ملاحظه‌ای را بر نمادهای وابسته در بورس تهران داشته است. در همین حال دیروز بورس کالا شاهد عرضه محصولات ذوب آهن اصفهان بود که تیرآهن ۱۴ ذوب در رقابت از۱۹۰۰۰ ریال به ۱۹۴۹۷ ریال افزایش یافت. همچنین تیر‌آهن ۱۸ ذوب در رقابت از ۱۷۸۵۰به ۱۹۶۵۳ ریال افزایش یافت. در مورد شرایط بازار محصولات فولادی دیروز معاون فروش شرکت فولاد مبارکه اصفهان در گفت‌وگو‌ با بورس نیوز عنوان کرد: روند قیمت‌های جهانی محصولات تخت فولادی از ابتدای سال جاری حرکتی نزولی را در پیش گرفته و به نظر می‌رسد این سیر کاهشی تا پایان نیمه اول سال جاری نیز همچنان ادامه‌دار باشد.

علی شریفی اضافه کرد: البته توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که با توجه به کاهش میزان موجودی انبارهای جهانی این محصولات در نیمه دوم سال میلادی، رشد تقاضای محصولات فولادی و به تبع آن افزایش قیمت‌ها در دوره مذکور محتمل خواهد بود. وی پیرامون چگونگی پیش‌بینی نرخ فروش محصولات «فولاد» در سال ۹۲ نیز گفت: قیمت‌های برآوردی برای فروش محصولات در سال ۹۲، براساس نرخ ارز اتاق مبادلاتی صورت گرفته و به نظر می‌رسد در حال حاضر از قیمت‌های متعادلی در بودجه شرکت استفاده شده است. حال آنکه در صورت افزایش نرخ ارز و یا رشد قیمت‌های جهانی محصولات، تغییرات مورد لزوم در گزارش‌های بعدی یا اطلاعات عملکردی دوره شش ماهه اول اعمال خواهد شد.

در گروه دارویی، نمادهای این گروه پس از یک دوره اقبال به واسطه احتمال رشد بهای فروش با رکود نسبی مواجه شده‌اند.

در همین ارتباط مدیر مالی شرکت داروسازی اسوه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز پیرامون بحث حذف ارز مرجع و اعطای یارانه از سوی دولت به فعالان گروه دارویی گفت: در صورت حذف ارز مرجع، احتمال اعطای یارانه به فعالان این صنعت ضعیف به نظر می‌رسد. بنابراین عدم افزایش نرخ فروش دارو توسط وزارت بهداشت، همزمان با رشد بهای تمام شده محصولات تولیدی این صنعت، می‌تواند منجر به تعدیل منفی سود هر سهم فعالان این گروه شود. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما با عرضه‌های سنگین بود که در جریان آن ۱۷۶میلیارد تومان سهام معامله شد که ۳۰درصد آن را معامله ۴/۵۹میلیون سهم پالایشگاه بندرعباس تشکیل داد. از ۲۵۴نمادی که در بازار معامله شدند نیز ۱۱۴نماد با کاهش قیمت و ۱۳۷نماد با رشد ارزش معامله شدند و سه نماد هم بدون تغییر قیمت بودند.