تایید مجدد عدم انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای ایران - ۴ اسفند ۸۶

تلاش همزمان آمریکایی‌ها برای تصویب قطعنامه سوم در هفته آینده

ارزیابی تاثیر گزارش البرادعی بر بورس تهران

نمای ساختمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین. گزارش البرادعی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر شد

تهران همکاری بیشتری نشان داده است

دنیای اقتصاد - شامگاه روز گذشته به وقت تهران محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را در اختیار دیپلمات‌ها در وین قرار داد. البرادعی پیش از ارائه گزارش جلسه فوق‌العاده‌ای را درباره این گزارش با مشاوران خود ترتیب داد. به گفته دیپلمات‌ها احتمالا نتایج این جلسه در متن گزارش منعکس شده است. پیش از انتشار این گزارش فشارهای ایالات‌متحده و هم‌پیمانانش بر آژانس فزونی گرفت.

این گزارش بر پیشرفت در همکاری ایران با آژانس از آخرین گزارش البرادعی در ۱۵نوامبر ۲۰۰۷ تاکید می‌کند.

خبرگزاری رویترز دقایقی پس از انتشار گزارش البرادعی خبر داد که در این متن تایید شده است که ایران همکاری‌های خود را با آژانس گسترده‌تر کرده است.

مقام‌های ایرانی در سفر البرادعی به تهران از وی خواسته بودند که آژانس به تحقیقات خود براساس مدالیته سرعت بخشد تا تمامی سوالات شش‌گانه آژانس درباره پیشینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران ظرف یک ماه پاسخ گیرد.

مقام‌های ایرانی انتظار داشتند البرادعی در گزارش خود تایید کند که تمامی ابهام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های گذشته ایران در دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای مرتفع شده است. البرادعی در گزارش خود تایید می‌کند که ایران دسترسی مطلوبی را به سایت‌های هسته‌ای در راستای روشن شدن موارد ابهام در اختیار آژانس قرار داده است.

البرادعی در گزارش خود به تلاش ایران به دستیابی به سانتریفیوژهای جدید برای رسیدن به سرعت بالاتر غنی‌سازی اشاره کرده است که به نوشته رویترز می‌تواند به تحریم‌های سخت‌تر منجر شود.

تا زمان تنظیم این خبر جزئیات بیشتری از گزارش البرادعی در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت. البرادعی پس از ارائه گزارش خود با اشاره به تلاش‌های آژانس طی پنج سال اخیر برای اطمینان یافتن از صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: به طور مشخص در چهار ماه اخیر ما پیشرفت‌های واقعا خوبی در شفاف کردن پیشینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشته‌ایم. البته یک مورد مربوط به یک سند هنوز باقی مانده است.

البرادعی درباره این سند که ادعا می‌شد مربوط به فعالیت‌‌های تسلیحاتی است، توضیح داد که ما هیچ مدرکی را به دست نیاورده‌ایم که ثابت کند ارتباطی میان این سند و فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود داشته است. البرادعی از ایران خواست تا حد امکان فعالانه‌تر و سریع‌تر عمل کند تا کلیه ابهام‌ها درباره پیشینه برنامه هسته‌ای‌اش به طور کامل مرتفع شود. البرادعی همچنین درخواست خود را برای پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران برای به دست آمدن اطمینان کافی از فعالیت‌های هسته‌ای کنونی این کشور خواستار شد. البرادعی همچنین تاکید کرد که ایران طی ماه‌های اخیر اجازه داده است تا بازرسان آژانس از مکان‌های متعددی بازدید کرده و آژانس را قادر ساخته است تا تصویر روشنی از فعالیت‌های کنونی ایران در اختیار داشته باشد. البرادعی این مجوزهای مقطعی را کافی ندانست و خواهان آن شد که این دسترسی‌ها به صورت تصویب قانونی در اختیار آژانس قرار گیرد و ایران پروتکل الحاقی را پذیرا شود. البرادعی تاکید کرد که پذیرش پروتکل الحاقی به آژانس بسیار کمک می‌کند تا شفافیت فعالیت‌‌های کنونی و گذشته ایران را به طور کامل تضمین کند.

البرادعی به درخواست شورای امنیت از ایران برای تعلیق غنی‌سازی اشاره و ابراز امیدواری کرد که ایران با این شورا همکاری کند تا بتوان مذاکرات سازنده‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران را آغاز کرد و به راه‌حل‌های مناسب دست یافت. به زعم البرادعی راه‌حل پایدار در مناقشه‌ هسته‌ای مستلزم اعتماد به برنامه هسته‌ای ایران، پیمان امنیتی منطقه‌ای و ارتباطات تجاری عادی میان ایران و جامعه جهانی است.