«خصوصی‌سازی» بار دیگر شگفتی‌ آفرید - ۲۸ بهمن ۸۶

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته در شرایطی در انتظار عرضه بلوکی سهام فولاد مبارکه بود که با کمال شگفتی آغاز عرضه‌های خرد سازمان خصوصی‌سازی را به نظاره نشست. امری که تاثیر موثری بر عدم‌انجام معامله دومین بلوک ۵درصدی فولاد مبارکه گذاشت. معامله‌گران در بازار دیروز در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که فضای سیاسی حاکم بر بازار همچنان جو انتظار را بر معامله‌گران دیکته می‌کرد. از سویی در تحولات داخلی نیز تصویب رقم چند ده‌میلیاردی بهره مالکانه در مجلس شورای اسلامی همچنان وضعیت نامشخصی را برای سهام معدنی رقم زده است. از این رو بازار رفتاری احتیاط‌آمیز در برابر نمادهای معدنی اتخاذ کرده است.

هرچند که دیروز دو بار تلاش شد تا صف فروش چادرملو جمع‌آوری شود که این امر منجر به دادوستد ۳/۲میلیون سهم شد، اما همچنان نماد چادرملو در پایان بازار ۲/۱میلیون سهم صف فروش را تجربه کرد.

در بازار دیروز مهم‌ترین رویداد عرضه دومین بلوک ۵درصدی فولاد مبارکه بود. با توجه به معامله نخستین بلوک در روز چهارشنبه هفته گذشته، بازار شاهد اعتماد به نفس معامله‌گران و اطمینان کارشناسان در مورد معامله بلوک دوم بود، ازاین رو نماد فولاد مبارکه در اولین دقایق بازار با صف بیش از ۱۱میلیون سهمی مواجه شد. با آغاز بازار و در شرایطی که معامله‌گران در انتظار عرضه بلوک ۵درصدی و سرنوشت‌ساز بودند، سازمان خصوصی‌سازی پس از چند هفته از اعلام عرضه خرد سهام مبارکه در کمال تعجب این عرضه را آغاز کرد و با عرضه سهم به میزان صف خرید فولاد مبارکه موجب شد تا نماد فولاد مبارکه به تعادل قیمتی و پس از آن روندی رو به کاهش برسد. بازار با توجه به اینکه سازمان خصوصی‌سازی در روز جاری همزمان ۷۹۰میلیون سهم در قیمت ۳هزار و ۹۰۰ریالی و چندین میلیون برگه در نرخ ۳هزار و ۳۲۷ریال را عرضه کرده است، این دوگانگی عرضه را مانع اصلی معامله بلوک دوم توصیف کرده و عدم‌خرید بلوک دوم را در نهایت به نظاره نشست. در حال حاضر کارشناسان بازار دلیل رفتار دوگانه سازمان خصوصی‌سازی در بازار دیروز را احتمالا ناشی از دو عامل می‌داند. عامل نخست اطمینان سازمان خصوصی‌سازی به عدم‌خرید بلوک‌های باقی‌مانده فولاد مبارکه که موجب شد این سازمان از فرصت پدید آمده پس از معامله بلوک نخست کمال استفاده را ببرد و عامل دوم تعجیل و شتاب‌زدگی سازمان خصوصی‌سازی که موجب شده است به دلیل عدم‌ رایزنی اولیه با بازار سهام، حرکت‌های این سازمان برخلاف جریان واقعی و متناسب با شرایط روز بازار باشد. با توجه به عدم معامله بلوک دوم، اینکه بلوک بعدی چقدر شانس انجام معامله را دارد، پرسشی است که بدون پاسخ است. در حال حاضر با توجه به مشکلات موجود در نقدینگی فعالان بازار به نظر می‌رسد بازار امروز (یکشنبه) آخرین شانس را برای خرید کنسرسیومی بلوک ۵درصد فولاد فراهم آورد، هرچند که اعضای این کنسرسیوم پیش از تصمیم‌گیری برای خرید این بلوک نقد و نسیه با این مساله مواجه هستند که آیا خرید بلوک فولاد در حالی که عرضه‌های خرد سازمان خصوصی‌سازی هم‌اکنون آغاز شده است، می‌تواند گزینه‌ای صحیح باشد یا خیر؟ در حال حاضر با توجه به عدم‌حضور تامین اجتماعی (که احتمالا خواهان دریافت سهام فولاد مبارکه به صورت رد دیون دولتی است) انتظار برای حضور کنسرسیومی برای خرید مبارکه احتمالا آخرین تلاش در دوره جدید عرضه‌های فولاد خواهد بود.

در بازار دیروز در گروه فلزات اساسی در حالی که صف خرید فولاد مبارکه عرضه شد، دیگر هم‌گروهی مبارکه یعنی فولاد خوزستان نیز با عرضه‌های قابل ملاحظه مواجه شد و صف خرید این نماد نیز از میان رفت. در این گروه سهامداران تولیدکنندگان سرب و روی با دقت سخنان آقای سعدمحمدی، مدیرعامل تهیه و تولید مواد معدنی ایران را دنبال کردند. سعدمحمدی در سخنانی روز گذشته از تحویل خاک پرعیار انگوران به شرکت‌های تولید روی در تیرماه سال آینده خبرداده بود. سعد‌محمدی همچنین با بیان اینکه نرخ فروش خاک پرعیار ۱۵درصد و کم‌عیار ۴۰درصد نسبت به ۶ماه اول امسال کاهش یافته است، از احتمال تجدید نظر دوباره درنرخ فروش خاک خبر داده بود. با توجه به ریزش معدن انگوران و کمبود خاک پرعیار همچنین افت قیمت جهانی فلز روی، شرکت‌های این گروه سال بسیار سختی را پشت‌سر گذاشته‌اند که در این میان موجب تعدیل منفی و توقف سه نماد عمده این گروه در حال حاضر شامل ملی سرب و روی، فرآوردی مواد معدنی و کالسیمین شده است. تجدیدنظر در بهای خاک می‌تواند از میزان هزینه تولید شرکت‌های این گروه به میزان قابل ملاحظه‌ای بکاهد.

در گروه خودرویی دیروز گروه بهمن با انتشار اطلاعیه ترکیب جدید مدیران این خودروساز را که اینک بیشتر در نقش یک هلدینگ سرمایه‌گذاری ظاهر شده‌ است، به اطلاع بازار رساند. در ترکیب جدید البته جای حجاریان و بت‌شکن مدیران ارشد گروه خالی است و افراد جدیدی جایگزین این گروه شده‌اند. در گروه واسطه‌گری مالی توسعه صنعتی ایران روز گذشته آمادگی برای واگذاری ۲۰درصد سهام خود در شرکت پلی‌نار را به اطلاع بازار رساند. با توجه به بهای تمام‌شده یک‌هزار ریالی هر سهم پلی‌نار، فروش این بلوک می‌تواند ۸/۹میلیارد تومان را برای توسعه صنعتی به همراه آورد. پلی‌نار شرکت کوچک با ظرفیت تولید ۵۰هزار تن پلی‌پروپیلن است که هم‌اکنون به صورت مشروط در بورس پذیرفته شده است. در این گروه شنیده‌ها حکایت از دریافت وامی به ارزش ۱۰۰میلیون دلار توسط سرمایه‌گذاری بانک ملی از بانک ملی لندن دارد. گفته می‌شود بخشی از این وام برای بهبود پرتفوی توسعه ملی و خرید سهام جدید در اختیار این شرکت قرار گرفته است که به نظر می‌رسد خرید یک‌درصد سهام فن‌آوران از این محل صورت گرفته است. در گروه سیمانی گزارش ۹ماهه فارسیت دورود با اعلام پوشش ۹۴درصدی EPS دیروز موجب تشکیل صف خرید برای این نماد شد.

در گروه بانکداری نماد بانک اقتصاد نوین دیروز پس از افزایش سرمایه ۲۵درصدی در نرخ ۲هزار و ۳۹۰ ریال بازگشایی شد. نماد حق تقدم افزایش سرمایه پارسیان نیز دیروز در نرخ ۵۲۱ریال گشایش یافت.

در مجموع بازار دیروز بازاری با حاکمیت جو انتظار بود که در آن مساله عدم معامله بلوک دوم فولاد مبارکه و عرضه سهام در این شرکت توسط سازمان خصوصی‌سازی مهم‌ترین تحول بود. در بازار دیروز معاملات رخ داده در نماد فولاد مبارکه موجب شد شاخص ۵۴/۱۱ واحد شد، اما به لحاظ شاخص تنفس، بازار با معامله ۱۶۶ شرکت شاهد رشد قیمت ۶۱شرکت و افت قیمت ۸۷شرکت بود که شرایطی متفاوت از نتیجه شاخص را پیش روی کارشناسان قرار می‌دهد. ارزش معاملات نیز دیروز به ۲/۱۵میلیارد تومان بالغ شد.