فرهنگ کسب و کار در‌ایتالیا - ۷ اسفند ۸۹

کوشان غلامی

بخش چهارم

سبک مدیریت ایتالیایی

پدر سالار مآبی به خوبی با سیستم خانواده محوری همخوانی دارد؛ و یک مدیر می‌بایست مانند یک مدیر باشد؛ و آمرانه و با تحکم رفتار کند. نباید توقع رفتار آمرانه از مدیر را با توقع خودکامه بودن او اشتباه گرفت. مدیر‌ایتالیایی که مستبدانه و بی‌توجه به افکار و نظرات زیردستان دستور صادر می‌کند، احتمالا شاهد بی‌توجهی و حتی ممانعت آشکار نسبت به فرامین خویش خواهد بود. مصمم بودن بسیار حائز اهمیت است؛ البته پس از مشورت کافی؛ پس ابتدا باید شنید و سپس تجربه و مهارت خود را در اتخاذ تصمیم نهایی به کار گرفت.

قدرت یک مدیر معمولا به واسطه میزان استحکام روابط او با مدیر ارشد معنا می‌یابد. به همین منوال احترامی‌ که زیردستان برای شما قائل هستند و میزان اشتیاق آنها به تبعیت از فرامین و تصمیمات شما، در نهایت تابع چنین ملاحظاتی است. پس طبیعی است که بخش عمده‌ای از زمان مدیر، صرف برقراری و تقویت چنین شبکه‌های ارتباطاتی شود.

از آنجا که برنامه‌ریزی بلندمدت در‌ایتالیا رنگ و بوی بسیار متفاوتی نسبت به برنامه‌ریزی‌های مشابه در کشوری مثل آلمان دارد، کنترل و توان مقابله در برابر تغییر، فاکتور‌های اساسی برای مدیران‌این کشور هستند. مدیر موفق کسی است که خود را در چارچوب کاری بگنجاند، بر امور جاری متمرکز شود، و در هنگام لزوم تعدیلات لازم را اعمال کند.

مهم است که پس از مشاوره کامل قاطعانه عمل کنید

جلسات در‌ایتالیا

برای کسانی که به فرهنگ‌های رسمی ‌(که در آنها جلسات معمولا ساختار یافته و منظم اداره می‌شوند) تعلق دارند، جلسات در‌ایتالیا معمولا‌ هرج و مرج آمیز به نظر می‌رسند. جلسات، گردهمایی‌های غیررسمی ‌هستند؛ هر چه کوچک‌تر باشند نیز از میزان رسمیت آنها کاسته می‌شود.

دستور جلسات ( اگر اساسا‌ جلسه‌ای در کار باشد) بسیار منعطف هستند. هر یک از حاضران نقش پررنگی دارد؛ به وفور بین صحبت دیگران صحبت می‌کنند؛ با بغل دستی‌شان گپ می‌زنند؛ یا برای پاسخ دادن به تلفن همراهشان جلسه را موقتا‌ متوقف یا ترک می‌کنند. ممکن است در کوران جلسه برخی حاضران جلسه را ترک کنند یا اشخاص جدیدی با همان شور و حرارت وارد جلسه شوند.

به نظر می‌رسد جلسات، تنها برای تایید و تصویب نهایی تصمیماتی که پیش تر در جای دیگری اتخاذ شده‌اند تشکیل می‌شوند؛ و غالبا‌ نیز همین گونه است. در اکثر موارد، تصمیمات در جلسات کوچک لابی گرمی که پیش از جلسه اصلی منعقد می‌شوند، گرفته می‌شوند؛ و نه در خود جلسات که مناقشات و مناظرات در آن در می‌گیرند. پس برای کسب قدرت نفوذ در جلسه نهایی، لازم است که در‌این پیش جلسه‌ها شرکت کنید: پرواز به‌ایتالیا برای مذاکره پیرامون تصمیمی‌که پیش تر اتخاذ شده است، بی معناست.

جلسات، معمولا تنها برای تایید و تصویب نهایی تصمیماتی که پیش‌تر در جای دیگری اتخاذ شده‌اند تشکیل می‌گردند

کار گروهی در‌ایتالیا

تیم‌ها در حالتی که تحت نظارت یک مدیر آمرمآب باشند، بهترین عملکرد را دارند. چنین رهبری می‌تواند روح اشتیاق و حس وفاداری را در اعضای تیم بدمد؛ و کارگشا و وحدت آفرین باشد.

تیم‌هایی که فاقد چنین راهنما و چنین ساختار نهادینه‌ای باشند، اسیر نوعی حس نیرومند فردگرایی می‌شوند؛ که می‌تواند منجر به تک روی در اعضای گروه و کم توجهی آنها به سایر اعضای تیم شود.

به دلیل ذات رابطه محور رویکرد کاری در‌ایتالیا، چنانچه تیم یکپارچه‌ای یافتید، نگذارید از هم بپاشد، بلکه به دنبال یافتن پروژه‌های دیگری برای آن تیم(خانواده) باشید.

تیم‌ها در حالتی که تحت نظارت یک مدیر آمرمآب باشند، بهترین عملکرد را دارند

نقش زنان در تجارت در‌ایتالیا

با وجودی که در‌ایتالیا، زنان بخش عمده‌ای از نیروی کار را تشکیل می‌دهند؛ شمار زنان در پست‌های عالی مدیریتی به نسبت اندک است.‌ ایتالیا در ‌این جبهه در حال پیشرفت است؛ هر چند نرخ ‌این پیشرفت نسبت به بسیاری از کشور‌ها کند به نظر می‌رسد.

زنان غالبا‌ در سازمان‌های تحت مالکیت خانوادگی، به سمت تصدی پست‌های ممتازتر سوق می‌یابند؛ چرا که تعلق خاطر و همراهی با خانواده، یک شاخص کلیدی برای پیشرفت است. از مدیران زن عالی رتبه خارجی، همواره با ادب و احترام استقبال می‌شود.

شمار زنان در پست‌های عالی مدیریتی در ایتالیا به نسبت اندک است