دنیای اقتصاد- پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد :مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی نظام را در ۶ محورامور ایثارگران، مسکن، شهرسازی، تشویق سرمایه‌گذاری، پدافند غیرعامل و افتا اعلام کردند. براساس این ابلاغیه در بخش سیاست‌‌های کلی تشویق سرمایه‌گذاری محورهای حمایت از مالکیت و کلیه حقوق ناشی از آن، تقویت و حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تعاونی در فعالیت‌های اقتصادی کشور برابر با سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی، افزایش رقابت‌پذیری اقتصاد در عرصه داخلی و بین‌المللی، تقویت نظام پولی و افزایش بهره‌وری مورد تاکید قرار گرفته است.در بخش مسکن نیز به موضوعاتی چون احیای بافت‌های فرسوده شهری و روستایی، ایجاد و اصلاح نظام مالیات‌ها و ایجاد بانک اطلاعاتی زمین و مسکن، حمایت از تولید حرفه‌ای، انبوه و صنعتی مسکن و اجباری کردن استانداردهای ساخت‌وساز و مقررات ملی ساختمان و طرح‌های صرفه‌جویی انرژی اشاره شده و از دستگاه‌های اجرایی، تقنینی و نظارتی خواسته شده در راستای این سیاست‌ها برنامه‌ریزی و اقدام شود. از سوی رهبر معظم انقلاب صورت گرفت

ابلاغ ۶ سیاست کلان نظام

امور ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران، شهرسازی، مسکن، تشویق سرمایه‌گذاری پدافند غیر عامل و امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا) ۶ سیاست ابلاغ شده است

مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی نظام در امور ایثارگران، مسکن، شهرسازی، تشویق سرمایه‌گذاری، پدافند غیر عامل و افتا را ابلاغ فرمودند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی نظام در امور ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران، شهرسازی، مسکن، تشویق سرمایه‌گذاری، پدافند غیر عامل و امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات ( افتا) را ابلاغ فرمودند.

در این سیاست‌های ابلاغی که به عنوان راهنمای دستگاه‌های اجرایی، تقنینی و نظارتی است، مقام معظم رهبری خط مشی و جهت‌گیری نظام را در شش بخش مذکور تعیین فرمودند، پیش نویس این سیاست‌ها قبلا‌ در مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه و به محضر معظم له تقدیم شده بود. بر اساس این گزارش، متن کامل سیاست‌های ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب به شرح ذیل است؛

سیاست‌های کلی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد سازماندهی امور ایثارگران

به منظور ترویج و تحکیم فرهنگ پایداری و ایثار و جهاد در کشور و تکریم و پاسداری از حق ایثارگران اعم از شهیدان، جانبازان، آزادگان و رزمندگان و خانواده‌های آنان و سهمی که در عزت، امنیت و اقتدار ملی و نظام اسلامی دارند، سیاست‌های کلی نظام در این امور به شرح ذیل تعیین می‌گردد:

۱- اعتلا، ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار، جهاد، شهادت و تفکر بسیجی در جامعه و نهادینه ساختن آن در اندیشه، باور، منش و رفتار مردم و مسوولان و مقابله با عوامل بازدارنده و تضعیف‌کننده آن.

۲- تعظیم و تکریم ایثارگران و پاسداری از منزلت و حق عظیم آنان بر مردم و کشور و تبیین نقش برجسته آنان در انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن و دفاع مقدس و امنیت ملی. ۳- بسترسازی، ایجاد و توسعه ظرفیت‌های لازم در رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما، نظام آموزشی کشور و دستگاه‌های فرهنگی هنری به منظور تحقق بندهای یک و دو و ترویج اهداف، آرمان‌ها، وصایا و آثار ایثارگران و ارائه الگوهای جهاد و حماسه و فداکاری و معرفی قهرمانان عرصه جهاد و شهادت به جامعه. ۴- حمایت از تولید آثار ارزنده فرهنگی و هنری در جهت اشاعه فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت در جامعه. ۵- تحقیق، شناسایی و ترویج مستمر عوامل تویت‌کننده فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت و مشارکت دستگاه‌ها و ارکان نظام و لایه‌های مختلف اجتماعی در اجرای سیاست‌های مربوط به ایثارگران. ۶- توانمندسازی فردی و جمعی و اهتمام به پرورش استعدادها و ارتقای سطح علمی، فنی و فرهنگی ایثارگران و فرزندان آنها به منظور نقش آفرینی فعال و موثر در عرصه‌های مختلف و اولویت دادن به استفاده از ایثارگران در بخش‌های در بخش‌های مدیریتی در شرایط مساوی.

سیاست‌های کلی شهرسازی

۱- مکان‌یابی توسعه شهرها در چارچوب طرح آمایش سرزمینی و بر اساس استعدادهای اقتصادی و با رعایت معیارهای زیست محیطی و مراقبت از منابع آب و خاک کشاورزی، و ایمنی در مقابل سوانح طبیعی و امکان استفاده از زیرساخت‌ها و شبکه شهری.

۲- تعیین ابعاد کالبدی شهرها در گسترش افقی و عمودی با تاکید بر هویت ایرانی - اسلامی و رعایت ملاحظات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی، حقوق همسایگی و امکانات زیربنایی و الزامات زیست محیطی و اقلیمی . ۳- هماهنگ‌سازی مقررات و ایجاد هماهنگی در نظام مدیریت تهیه، تصویب و اجرای طرح‌های توسعه و عمران شهری و روستایی. ۴- تامین منابع پایدار برای توسعه و عمران و مدیریت شهری و روستایی با تاکید بر نظام درآمد - هزینه‌ای و در چارچوب طرح‌های مصوب. ۵- حفظ هویت تاریخی در توسعه موزون شهر و روستا با احیای بافت‌های تاریخی و بهسازی یا نوسازی دیگر بافت‌های قدیمی. ۶- جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی در شهرها و ساماندهی بافت‌های حاشیه‌ای و نامناسب موجود. ۷- تقویت و کارآمد کردن نظام مهندسی. ۸- ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی محیط شهری و روستایی. ۹- رعایت هویت تاریخی و معنوی شهرها در توسعه و بهسازی محیط شهری به ویژه شهرهایی از قبیل قم و مشهد. ۱۰- سطح‌بندی شهرهای کشور و جلوگیری از افزایش و گسترش بی‌رویه کلانشهرها. ۱۰ - رعایت نیاز و آسایش جانبازان و معلولان در طراحی فضای شهری و اماکن عمومی.

سیاست‌های کلی مسکن

۱- مدیریت زمین برای تامین مسکن و توسعه شهر و روستا در چارچوب استعداد اراضی و سیاست‌ها و ضوابط شهرسازی و طرح‌های توسعه و عمران کشور و ایجاد و توسعه شهرهای جدید.

۲- احیای بافت‌های فرسوده شهری و روستایی از طریق روش‌های کارآمد. ۳- برنامه‌ریزی دولت در جهت تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد و نیازمند و حمایت از ایجاد و تقویت موسسات خیریه و ابتکارهای مردمی برای تامین مسکن اقشار محروم. ۴- برنامه‌ریزی جامع برای بهبود وضعیت مسکن روستایی با اولویت مناطق آسیب‌پذیر از سوانح طبیعی و متناسب با ویژگی‌های بومی. ۵- ایجاد و اصلاح نظام مالیات‌ها و ایجاد بانک اطلاعاتی زمین و مسکن. ۶- حمایت از تولید حرفه‌ای، انبوه و صنعتی مسکن. ۷- اجباری کردن استانداردهای ساخت و ساز و مقررات ملی ساختمان و طرح‌های صرفه‌جویی انرژی. ۸- رعایت ارزش‌های فرهنگی و حفظ حرمت و منزلت خانواده در معماری مسکن. ۹- تقویت پژوهش و ارتقای سطح د‌انش علمی در حوزه مسکن.

سیاست‌های کلی پدافند غیرعامل

۱- تاکید بر پدافند غیرعامل که عبارت است از مجموعه اقدامات غیرمسلحانه که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می‌گردد. ۲- رعایت اصول و ضوابط پدافند غیرعامل از قبیل انتخاب عرصه ایمن، پراکنده‌سازی یا تجمیع حسب مورد، حساسیت‌زدایی، اختفا، استتار، فریب دشمن و ایمن‌سازی نسبت به مراکز جمعیتی و حائز اهمیت به ویژه در طرح‌های آمایش سرزمینی و طرح‌های توسعه آینده کشور. ۳- طبقه‌بندی مراکز، اماکن و تاسیسات حائز اهمیت حیاتی، حساس و مهم و روز‌آمد کردن آن در صورت لزوم. ۴- تهیه و اجرای طرح‌های پدافند غیر عامل (با عایت اصل هزینه - فایده) در مورد مراکز، اماکن و تاسیسات حائز اهمیت (نظامی و غیر نظامی) موجود و در دست اجرا بر اساس اولویت‌بندی و امکانات حداکثر تا پایان برنامه ششم و تامین اعتبار مورد نیاز. ۵- تهیه طرح جامع پدافند غیرعامل در برابر سلاح‌های غیر متعارف نظیر هسته‌ای، میکروبی و شیمیایی. ۶- دو یا چند منظوره کردن مستحدثات، تاسیسات و شبکه‌های ارتباطی و مواصلاتی در جهت بهره‌گیری پدافندی از طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای به ویژه در مناطق مرزی و حساس کشور.

سیاست‌‌های کلی تشویق سرمایه‌گذاری

۱- حمایت از مالکیت و کلیه حقوق ناشی از آن از جمله مالکیت معنوی. ۲- تقویت و حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تعاونی در فعالیت‌های اقتصادی کشور برابر با سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی. ۳- تنظیم سیاست‌های پولی، مالی و ارزی با هدف دستیابی به ثبات اقتصادی و مهار نوسانات و تقویت تولید ملی. ۴- افزایش بهره‌وری اقتصاد کشور با اصلاحات و اقدامات لازم به ویژه اصلاحات ساختاری و مدیریتی و کاهش هزینه های مبادله و رفع موانع. ۵- افزایش توان رقابت اقتصادی در داخل و صحنه‌های بین‌المللی از طریق لغو انحصارات غیرضرور و تقویت ساختار رقابتی و زیر ساخت‌های لازم و حمایت از کار آفرینی و ارتقای خلاقیت و نو آوری.

۶- اصلاح نظام مالیاتی در جهت تقویت سرمایه‌گذاری از طریق ثبات مالیات‌ها، شفافیت درآمدها، صراحت در مقررات و منطقی کردن معافیت‌ها. ۷- تجهیز پس انداز ملی، تقویت نظام پولی و هدایت بازارهای پول و سرمایه در جهت حمایت از سرمایه‌گذاری. ۸- توجه به کسب دانش فنی، دسترسی به بازارهای بین‌المللی، رشد اقتصادی، توسعه اشتغال و ارتقای مدیریت و بهره‌وری در جذب سرمایه‌گذاری خارجی با اولویت سرمایه‌گذاری مستقیم و بلند مدت. ۹- تنظیم فعالیت مجاز سرمایه‌گذاری خارجی در بورس اوراق بهادار به نحوی که ثبات و تعادل بازارهای مالی و ارزی حفظ شود. ۱۰- ساماندهی رفتار تقنینی اداری، قضایی، بازرسی، نظارت، حسابرسی و تخصصی کردن امور در جهت حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید.

۱۱- توانمند سازی بخش‌های خصوصی و تعاونی بر ایفای فعالیت‌های گسترده و اداره بنگاه‌های اقتصادی بزرگ.

سیاست‌های کلی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و ارتباطات (افتا)

۱- ایجاد نظام جامع و فراگیر در سطح ملی و ساز و کار مناسب برای امن سازی ساختارهای حیاتی و حساس و مهم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارتقای مداوم امنیت شبکه‌های الکترونیکی و سامانه‌های اطلاعاتی و ارتباطی در کشور به منظور:

- استمرار خدمات عمومی.

- پایداری زیر ساخت‌های ملی.

- صیانت از اسرار کشور.

- حفظ فرهنگ و هویت اسلامی - ایرانی و ارزش‌های اخلاقی.

- حراست از حریم خصوصی و آزادی‌های مشروع و سرمایه‌های مادی و معنوی.

۲- توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات با رعایت ملاحظات امنیتی.

۳- ارتقای سطح دانش و ظرفیت‌های علمی، پژوهشی، آموزشی و صنعتی کشور برای تولید علم و فناوری مربوط به امنیت فضای اطلاعاتی و ارتباطی (افتا).

۴- تکیه بر فناوری بومی و توانمندی‌های تخصصی داخلی در توسعه زیر ساخت‌های علمی و فنی امنیت شبکه‌های الکترونیکی و سامانه‌های اطلاعاتی و ارتباطی.

۵- پایش، پیشگیری‌، دفاع و ارتقای توان بازدارندگی در مقابل هر گونه تهدید در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات.

۶- تعامل موثر و سازنده منطقه‌ای و جهانی و همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های دانش، فناوری و امور مربوط به امنیت شبکه‌های الکترونیکی و سامانه‌های اطلاعاتی و ارتباط با حفظ منافع و امنیت ملی.

۷- تعیین نهاد متولی و هماهنگ کننده زیر نظر دولت به منظور هدایت، نظارت و تدوین استانداردهای لازم برای حفظ و توسعه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و ارتباطات و تهیه پیش‌نویس قوانین مورد نیاز.

۸- فرهنگ‌سازی، آموزش و افزایش آگاهی و مهارت‌های عمومی در حوزه افتا.

۹- رعایت موازین شرعی و مقررات قانونی مربوط به حفظ حقوق فردی و اجتماعی در اجرای این سیاست‌ها.