میلیاردری در صنعت تولید ابزارآلات برش فلزات

الهام جوادی

استف ورتیمر موسس شرکت ایسکار، تولید کننده ابزارهای برش صنعتی است. وی با ثروت ۵/۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ از سوی مجله فوربز به عنوان دویست و پنجاه و هشتمین ثروتمند جهان معرفی شد. استف ورتیمر در ۱۶ جولای سال ۱۹۲۶ در شهر کیپنهایم در آلمان متولد شد. خانواده او در سال ۱۹۳۷ از آلمان مهاجرت کردند. او شروع به تحصیل کرد اما در ۱۶ سالگی مدرسه را رها کرد تا برای یک مغازه تعمیر دوربین مشغول به کار شود. او در همین زمان مطالعه روی مبحث اپتیک را تحت نظر استادش امانوئل گلدبرگ آغاز کرد. امانوئل گلدبرگ یک فرد محقق و مخترع بود که در جنبه‌های مختلف تکنولوژی تصویر و عکاسی در نیمه اول قرن بیستم فعالیت داشت.ورتیمر در سال ۱۹۴۳ و طی جنگ جهانی دوم به نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا پیوست. او در ارتش به عنوان تکنسین تجهیزات اپتیکال کار می‌کرد. ورتیمر برای تعمیر تجهیزات اپتیکال نصب شده در هوانوردهای نظامی ‌بحرین به این کشور فرستاده شد.

استف ورتیمر در سال ۱۹۴۵ به شرکت پالماخ پیوست. وی در این شرکت مسوول فنی واحد آلمان بود. وی در سال ۱۹۴۷ نیز به شرکت‌هاگانا رفت تا در بخش توسعه و بهبود دوربین‌های کانن مشغول به کار شود. ورتیمر در اواخر دهه ۱۹۵۰ نیز برای شرکت رافائل مشغول به کار شد که کمی ‌بعد به خاطر کمی‌ تحصیلاتش از این کار اخراج شد.

استف ورتیمر در سال ۱۹۵۲ در حیاط پشتی خانه‌اش یک کارگاه کوچک ساخت و ابزارهای برش فلز را با نام ایسکار راه‌اندازی کرد. این کارگاه به سرعت توانست به موفقیت دست یابد و توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. امروزه شرکت فلزکاری ایسکار یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ابزارهای برش صنعتی در جهان بر حسب فروش است. محصولات این شرکت بیشتر توسط شرکت‌های تولیدکننده اتومبیل مثل جنرال موتورز و فورد استفاده می‌شوند. شعبه‌های شرکت ایسکار در حال حاضر در بیش از ۵۰ کشور در سرتاسر جهان فعالیت دارند و بیش از ۶۰ هزار نفر برای این شرکت کار می‌کنند.

ورتیمر همچنین در سال ۱۹۶۹ شرکت بلیدز تکنولوژی، یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده تیغه و پره برای موتورهای جت و توربین‌های صنعتی گاز تاسیس کرد. امروزه شرکت‌های بزرگی چون پرات اند ویتنی، رولز رویز، جنرال الکتریک، MTU آئرو انجینز، سولار توربینز و غیره از مشتریان شرکت بلیدز تکنولوژی هستند. شرکت برکشایر‌هاتاوی، گروه شرکت‌های وارن بافت میلیاردر در حدود ۸۰ درصد سهام شرکت فلزکاری ایسکار را به قیمت ۵ میلیارد دلار خرید. به این شکل خانواده ورتیمر در حال حاضر تنها مالک شرکت بلیدز تکنولوژی است. البته استف ورتیمر همچنان مقام رییس افتخاری شرکت ایسکار را در اختیار دارد. استف ورتیمر ازدواج کرده و چهار فرزند دارد.