فرهنگ کسب و کار در آرژانتین - ۱۹ اسفند ۸۹

کوشان غلامی

بخش سوم

پیشینه کسب و کار در آرژانتین

هرچند که آرژانتین در دوران نقاهت پس از بحران‌های اقتصادی عدیده‌ای است که در سال ۲۰۰۳ این کشور را زمینگیر کرد ( در این سال دولت وقت کشور با تعویق مجدد ۷۵ میلیارد دلار بدهی معوقه خود، دنیا را شگفت زده کرد.) آرژانتین کنونی خود را در آستانه دوران جدیدی می‌بیند. به نظر می‌رسد آرژانتینی‌ها با پایان دادن به چندین دهه ناپایداری اجتماعی سیاسی، برای کشوری که پتانسیل تبدیل شدن به یک الگوی موفق در میان کشورهای آمریکای جنوبی را دارد؛ به یک آینده روشن اقتصادی امید بسته‌اند. البته این بدان معنا نیست که از این پس توسعه فضای کسب و کار و تجارت در آرژانتین امری سهل باشد. این کشور هنوز درگیر پاره‌ای مشکلات استراتژیک، دیوان سالارانه و فرهنگی است که سرمایه‌گذار خارجی که مایل به سرمایه‌گذاری سود آور بلندمدت در آن باشد، ‌باید بر آنها فائق آید.

در بادی امر، توجه به دو نکته کلیدی ضروری است:

نخست آنکه برای آرژانتینی‌ها، پس از یک عمر تحمل رنج و سرکوب، موفقیت‌های سریع و سودآوری کوتاه مدت در فضای کسب و کار، بهترین گزینه است. برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در کشور‌هایی با آینده مبهم، همواره امری دشوار بوده است.

دوم آنکه در آرژانتین نیز روابط میان افراد همواره در مبادلات تجاری از اهمیت چشمگیری برخوردار بوده است: دولت‌ها طلوع و افول می‌کنند؛ تورم گاه افسار گسیخته افزایش می‌یابد؛ اما تنها عاملی که همواره می‌توان به آن اتکا کرد، پیوند‌های مستحکمی ‌است که روابط حسنه بلندمدت آن را ماندگار کرده باشد.

ساختار‌های فضای کسب‌وکار در آرژانتین

به طور کلی، جامعه آرژانتین نسبت به موقعیت و شان اجتماعی افراد حساسیت و توجه ویژه دارد. برای آن‌ها خیلی مهم است که شما به کدام طبقه اجتماعی تعلق دارید، در کدام دانشگاه درس خوانده‌اید، اهل کجا هستید و اکنون کجا زندگی می‌کنید.

در چنین جامعه طبقه محوری، اصلا جای شگفتی نیست که همه ساختار‌های بومی‌ در فضای کسب‌وکار به شدت به سمت و سوی نظام مدیریت سلسله مراتبی سوق پیدا کرده‌اند.

شرکت‌های آرژانتینی را معمولا تحت عنوان شرکت‌های سلسله مراتبی رابطه محور ارزیابی می‌کنند؛ بدین معنا که زنجیره فرمان مندرج در چارت سازمانی، لزوما با ساختار درونی واقعی سازمان و محیط کسب و کار، یکسان نیست. این که چه کسی به چه کسی گزارش می‌دهد یا تصمیمات در کجای زنجیره فرمان اتخاذ می‌شوند، همانقدر که به عنوان و موقعیت یک فرد در سازمان بستگی دارد، وابسته به ساختار‌ها و شبکه‌های پیچیده روابط و الزامات بین فردی در سازمان است.

توصیه می‌شود در هر منطقه از این کشور که گام بر می‌دارید، یک راهنمای بومی‌هم در ملازمت شما باشد. او قادر خواهد بود در این فضای بغرنج یاری‌گر شما باشد. اگر چنین شخصی همراه شما نیست، بهتر است احتیاط مطلق را در دستور کار قرار دهید.

آشکار است که در چنین فرهنگ سلسله مراتبی، یافتن صحیح شخص یا اشخاص ذی‌صلاح اهمیت بسیار دارد؛ چرا که در سازمان‌های سلسله مراتبی، نسبت به سازمان‌هایی با ساختار ماتریسی، قدرت نسبی کمتری به فرد تفویض می‌شود.

وقت خود را با بحث بیهوده با افراد غیر ذی‌ربط تلف نکنید. با مطالعه و تحلیل، خود را از پیش برای مواجهه با ساختار‌های سلسله مراتبی که احتمالا با آن مواجه خواهید شد، آماده کنید.

نقش زنان در تجارت در آرژانتین

با وجودی که در آرژانتین، زنان شاغل بسیارند؛ بسیار بعید است که با زنی بلند پایه در یک شرکت یا سازمان برخورد کنید. زنان بیشتر در پست‌های معمولی اداری یا در بهترین حالت در رده‌های میانی مدیریت ایفای نقش می‌کنند.

اما زنان سرمایه‌گذار یا زنانی که تحت عنوان مدیران اجرایی و به نمایندگی از شرکت‌ها به آرژانتین مسافرت می‌کنند، اصولا با تبعیض جنسیتی مواجه نمی‌شوند و می‌توانند مطمئن باشند که از آن‌ها به گرمی ‌و با نهایت احترام استقبال خواهد شد.