گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد‌و‌ستد سهام روز گذشته همچنان به رشد خود ادامه داد، اما شرایط ماه پایانی سال و آخرین تلاش‌های برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای شناسایی سود سبب افزایش عرضه‌ها در بازار شده است. در حال حاضر دو دیدگاه اساسی در بازار وجود دارد دیدگاهی که همچنان معتقد به رشد بیشتر بازار بوده و فرصت فروش سهام توسط شرکت‌های حقوقی را فرصت خرید برای بازار مثبت سال آینده می‌داند و دیدگاه دوم که شناسایی سود حداکثری را در سال جاری به حضور در مجامع در فصل بهار ترجیح می‌دهد. از دیدگاه این گروه بازدهی نقدی سهام در حال حاضر در مقایسه با نرخ بازده بدون ریسک اوراق مشارکت کمتر بوده و از این رو در صورتی که شانس رشد بیشتر قیمت‌ها کمرنگ باشد بازدهی نقدی اوراق می‌تواند جذابیت داشته باشد.

در این شرایط بازار برخورد شدید عرضه کنندگان و خریداران سهام را شاهد است هر چند وضعیت برخی از شرکت‌ها به خصوص در گروه پیمانکاری که توان پرداخت سود نقدی نیز ندارند مساله‌ای خاص برای بازار پدید آورده است.

در بازار دیروز معامله گران در گروه تجهیزات شاهد بازگشت روند صدرا بودند؛ هر چند این بازگشت بیش از دلایل بنیادی ناشی از حمایت از این نماد بود. دیروز صدرا تا صف خرید پیش رفت، اما در نهایت، متعادل بسته شد.

در گروه خودرویی، دیروز همچنان معاملات پرحجم ایران خودرو توام با صف خرید این نماد ادامه داشت. برخی از کارشناسان این معاملات را زمینه‌ساز انتقالات سنگین سهام در روزهای آینده ارزیابی می‌کنند. در همین حال نماد سایپا نیز دیروز شاهد خبرهایی در مورد اظهارنظر در مورد معامله عمده این شرکت بود. دیروز در یکی از تندترین اظهارنظرها رییس کمیسیون پیگیری و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: شرکت‌هایی مانند «رنا» یا «شرکت سرمایه‌گذاری سایپا» از طریق ارتباط‌های فراقانونی به جریان خصوصی‌سازی وارد شده‌اند؛ برای مثال سایپا از طریق همین شرکت «رنا» که هم در ایران خودرو نقش دارد و هم در سایپا، سعی در خرید سهام ایران خودرو داشت تا سرانجام این دو شرکت خودروسازی تحت مدیریت یک نفر در بیایند.

رییس کمیسیون اصل ۴۴ با طرح این موضوع که احتمال تبانی و غیررقابتی بودن در واگذاری سایپا به شرکت‌ سرمایه‌گذاری سایپا وجود دارد، از بررسی این موضوع در شورای رقابت خبر داد و گفت: احتمال لغو واگذاری سایپا به خودش وجود دارد. در همین حال کارشناسان مستقل به دلیل جابه‌جایی و واگذاری بخشی از سهام توسط سایپا به خصوص به کارکنان شرکت، شانس بازگشت این معاملات را اندک توصیف می‌کنند.

روز گذشته در گروه بانکی خبر افزایش ۱۵۰ میلیارد تومانی سرمایه بانک کارآفرین با تصمیم هیات‌مدیره این شرکت به اقبال معامله گران به این نماد منجر شد. در همین حال نگاه‌ها به سوی بانک سینا است که این بانک نیز احتمالا به زودی افزایش سرمایه خود را اعلام خواهد کرد. بانک تجارت نیز احتمالا در فصل بهار افزایش سرمایه‌ای را از محل سود انباشته انجام خواهد داد.

در گروه فلزی، دیروز مبارکه اقدام به پرداخت ارزش معامله خرید فولاد هرمزگان کرد تا پرونده این معامله بسته شود.

در گروه انفورماتیک شرکت خدمات انفورماتیک برای سیصد درصد افزایش سرمایه خود را آماده کرده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص ۹/۸۵ واحد رشد کرد و به ۲۱ هزار و ۹۲۹ واحد رسید. ارزش معاملات نیز به ۳/۱۱۵ میلیارد تومان رسید که ۶/۲۳ درصد آن را کالسیمین تشکیل داد. از ۲۰۱ نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۱۲ نماد با کاهش قیمت و ۸۵ نماد با رشد ارزش معامله شدند.