بلک‌هانشل

مترجم: یاسر میرزایی

منبع: فارین پالیسی

چه طور کلمه‌ای که توسط گلدمن ساکس در وال‌استریت اختراع شد، تبدیل به یک بلوک قدرتمند در کار و بار جهانی شد؟ ۱۹۸۹: برزیل از فضای نظامی خلاص می‌شود، فرناندو کالر دی ملو به رییس‌جمهوری انتخاب می‌شود. او برنامه تثبیت اقتصادی موثری را اجرا می‌کند تا تورم را پایین بکشد و خصوصی‌سازی را رونق بخشد.

۱۹۹۱: وزیر مالیه هند منموهان سینگ رییس یک طرح تحول اقتصادی می‌شود، بر قانون «مجوز راج» مهر خاتمه می‌زند و شرایطی را برای دو دهه‌ رشد سریع ایجاد می‌کند.

۲۵ دسامبر ۱۹۹۱: اتحاد جماهیر شوروی از هم می‌پاشد و در این بیداری هرج و مرج اقتصادی را نیز ترک می‌کند. در طول یک دهه بعد، روسیه به ریاست‌جمهوری بوریس یلتسین، تلاش می‌کند اصلاحات «شوک درمانی» را قانونی کند که نتایج پیچیده‌ای به دنبال دارد.

۱۹۹۸: در حالی که سرمایه‌گذاران و صنایع بر اقتصاد «ببر» جنوب آسیا تمرکز دارد؛ چین بی‌سر و صدا از «بحران آسیایی» بدون صدمه بیرون می‌آید.

۱۷ آگوست ۱۹۹۸: ترس سرمایه‌گذاران میانه از حجم عظیم بدهکاری موجب سقوط اقتصاد روسیه و نابود شدن ارزش روبل می‌شود.

۳۱ دسامبر ۱۹۹۹: عامل کمتر شناخته‌شده و پیشین کا.گ.ب، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه می‌شود و سوگند می‌خورد که حیثیت و قدرت سرزمین روسیه را بازگرداند.

۳۰ نوامبر ۲۰۰۱: جیم آنیل مدیر تحقیقاتی گلدمن ساکس در مقاله مشهوری رشد سریع برزیل، روسیه، هند و چین را پیش‌بینی می‌کند. او می‌نویسد: «گویا باید چینش سیاست‌گذاران اقتصاد جهانی شدیدا تغییر کند.»

۱۱ دسامبر ۲۰۰۱: چین به سازمان تجارت جهانی می‌پیوندد. روزنامه دولتی «روزنامه مردم» می‌نویسد: «اکنون لحظه‌ای تاریخی برای اصلاحات چین و فرآیند مدرنیزاسیون است.»

۱ ژانویه ۲۰۰۳: لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رهبر حزب چپ برزیل، رییس‌جمهور می‌شود و برزیل دوره‌ای بی‌سابقه به جهت رشد سریع اقتصادی را آغاز می‌کند.

۷۶۱ درصد: رشد بورس سهام مربوط به نفت و سوخت روسیه بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵.

۱۹۰ درصد: رشد بورس سهام هندی بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵.

۷ ژوئن ۲۰۰۶: داو جونز فهرست ۵۰ شرکت بریک را منتشر می‌کند. این لیست ۵۰ تا از بزرگ‌ترین شرکت‌های حاضر در بورس سهام برزیل، روسیه، هند و چین است. سرمایه‌گذاری پایه این بازار ۴۴۶ میلیارد دلار است.

۲۰ سپتامبر ۲۰۰۶: به اصرار پوتین، وزرای خارجه کشورهای بریک دیداری غیررسمی در حاشیه ۶۱ امین اجلاس عمومی سازمان ملل در نیویورک دارند. آنها یک سال بعد دیداری دوباره دارند و بر تقویت روابط توافق می‌کنند. وزیر خارجه روسیه، سرگئی لاوارف خوشحالی‌اش را چنین ابراز می‌کند: «توافقات مبتنی بر منافع مشترک و پیگیری منافع هر چهار کشور محور رسمیت بخشی به مشارکت است.»

دسامبر ۲۰۰۷: چین آلمان را به عنوان سومین اقتصاد جهان پشت سر می‌گذارد.

ژانویه ۲۰۰۸: برزیل برای اولین بار به طور خالص طلبکار(یعنی بیشتر وام داده است تا وام گرفته باشد) می‌شود. در ماه مه اولین سرمایه‌گذاری شخصی برای رفاه را انجام می‌دهد و به چین و کشورهای خلیج فارس می‌پیوندد تا وسیله‌ای برای ذخیره سرمایه اضافی خلق کنند. در آوریل ۲۰۰۹، باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا، لولا را «مردمی‌ترین سیاستمدار زمین» می‌خواند.

۲۰۰۹: بحران مالی جهانی همچون عطیه‌ای برای کشورهای بریک عمل می‌کند. در بدترین نقطه بحران در سال ۲۰۰۹، رشد جی‌دی‌پی هند ۹/۷ درصد است.

۱۶ ژوئن ۲۰۰۹: سران کشورهای بریک اولین جلسه خود را در یکاترینبرگ روسیه برگزار می‌کنند که در آن به «نظمی جهانی که دموکراتیک‌تر و چندقطبی‌تر است و مبتنی بر قواعد بین‌المللی، برابری، مسوولیت‌پذیری، همکاری و عملکرد هماهنگ و تصمیمات مشترک و به نفع تمام دولت‌ها است» فرا می‌خوانند.

۲۱ ژوئن ۲۰۰۹: دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه از گروه بریک به عنوان «اتحادی جدید برای حل مشکلات جهانی» یاد می‌کند و از کشورهای بریک می‌خواهد «قواعدی جدید برای بازی تعریف کنند.»

۲۵ سپتامبر ۲۰۰۹: در پی موفقیت کشورهای بریک، کشورهای توسعه‌یافته می‌پذیرند که سهام و رای‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی بازتوزیع شود و اظهار می‌کنند که اکنون برترین اجتماع اقتصادی جهان G۲۰ است و جای G۸ را گرفته است.

دسامبر ۲۰۰۹: در کنفرانس مربوط به آب و هوای سازمان ملل در کپنهاگ، کشورهای بریک در برابر محدودیت‌های سفت و سخت انتشار گازهای گلخانه‌ای که از سوی مذاکره‌کنندگان اروپایی مطرح شده بود، اعتراض می‌کنند. در نهایت، برزیل، چین، هند، آفریقای جنوبی و آمریکا با ناراحتی می‌پذیرند که انتشار CO۲ را کاهش دهند.

۱۵ آوریل ۲۰۱۰: در دومین جلسه کشورهای بریک در برزیل رهبران این کشورها خواستار اصلاح سازمان ملل می‌شوند، اما برای پیوستن برزیل و هند به اعضای دائمی شورای امنیت به توافق نمی‌رسند.

جولای ۲۰۱۰: چین، ژاپن را به عنوان دومین اقتصاد جهان پشت سر می‌گذارد. نه سال پس از پیش‌بینی گلدمن، کشورهای بریک یک چهارم فعالیت‌های اقتصادی جهان و نزدیک به یک سوم کل رشد جی‌دی‌پی دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

سپتامبر ۲۰۱۰: وزیر خارجه مکزیک، جرج کاستاندا در مجله فارین افیرز کشورهای بریک را «برای ظهور پرقدرت آماده نمی‌داند.» اما مجموع جی‌دی‌پی این چهار کشور اکنون با ژاپن، آلمان و فرانسه برابری می‌کند.

دسامبر ۲۰۱۰: چین از آفریقای جنوبی می‌خواهد که به گروه بریک بپیوندد. آفریقا نیز به جمع اضافه می‌شود.

۲۰۱۸: بر اساس پیش‌بینی گلدمن سالی است که اقتصاد‌های بریک ایالات‌متحده آمریکا را پشت سر خواهند گذاشت.