گروه بورس کالا - با وجود آنکه مدت‌ها است روند قیمت آهن‌آلات بدون توجه به نوسان بازار‌های جهانی بدون تغییر مانده است، اما رییس هیات‌مدیره شرکت بورس کالای ایران تاکید دارد که قیمت محصولات فولادی در بورس کالا بر اساس نرخ‌های جهانی تعیین می‌شود. این صحبت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که مدیرعامل دو شرکت بزرگ تولید‌کننده فولاد که هر دو در بورس حضور دارند نیز هر یک طی گفت و گویی از ثبات قیمت محصولاتشان در بورس کالا تا پایان سال خبر دادند . این در حالی است که روند قیمت‌گذاری در بورس کالا باید بر اساس عرضه و تقاضا باشد و اعلام ثبات قیمت نباید مفهومی ‌داشته باشد. ثبات قیمت محصولات فولادی طی شش ماه گذشته در حالی صورت می‌گیرد که نرخ‌ها قبل از تعطیلات سال نوی میلادی با افزایش سطح ذخیره‌‌سازی‌ها در پایان سال بالا رفت و سپس مجددا دو هفته گذشته با کاهش مواجه شد؛ به طوری که به گفته فعالان بازار در حال حاضر قیمت محصولات فولادی پایین‌تر از سطح جهانی بوده و از همین رو خرید از بازار‌های جهانی به صرفه نیست .موج سینوسی قیمت آهن در بازار جهانی در حالی طی شد که بورس کالا در تمام این مدت ثابت بوده، اما روند بازار داخلی نیز با وجود کنترل بازار از روند جهانی تبعیت کرد.

رییس هیات مدیره شرکت بورس کالای ایران درباره شرایط کنونی کالاهای فولاد به خبرگزاری ایسنا اظهار کرد: قیمت کالاهای رینگ فولاد کاملا مطابق با قیمت‌های جهانی است و هیچ تفاوت قیمتی نداریم. وی افزود: در رینگ فولاد نه کمبود عرضه داریم نه تقاضا، زیرا تمام کالاها با یک قیمت مشخص به طور شفاف معامله می شوند.

شهیدی تبار گفت: البته تنها در زمینه عرضه سه محصول در رینگ پتروشیمی دچار کمبود هستیم.

وی تاکید کرد: عرضه محصولات رینگ پتروشیمی تنها در سه کالا با تقاضا تناسب نداشته و دچار کمبود است.

به گفته او ۵۹ قلم کالا در رینگ پتروشیمی در بورس کالا معامله می‌شود که ۵۶ قلم از آنها بدون مشکل و با هماهنگی بین عرضه و تقاضا در حال معامله هستند.

وی افزود: کالاهایی چون ABS و PVC از جمله کالاهایی هستند که میزان تقاضا از عرضه تولیدکنندگان بیشتر است و باید با راه‌اندازی کارخانه‌های جدید به ظرفیت تولیدی موردنیاز برسیم.