گروه خودرو- این روزها اگرچه از بازار خودروی کشور بوی کسادی و رکود به مشام می‌رسد، اما آن طور که اوضاع فروش خودروسازان حکایت می‌کند، مردم با وجود گرانی سوخت هنوز هم در تب و تاب تهیه خودرویی شخصی برای تامین وسیله ایاب و ذهاب خویش هستند. اوضاع به شکلی است که با وجود اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و چند برابر شدن قیمت سوخت (بنزین و گاز)، باز هم میل مردم برای خرید خودرو شخصی زنده مانده است. این موضوع را کارشناسان از ناحیه ضعف ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور می‌دانند.

به گفته آنها، چون هنوز ناوگان حمل و نقل عمومی به گستردگی و توسعه یافتگی لازم دست نیافته، مشتریان خودرو شخصی را به تاکسی و اتوبوس و مترو ترجیح می‌دهند.

از سوی دیگر وقتی قرار به مسافرت‌های بین شهری باشد، بازهم خودرو شخصی ویژگی‌ها بارزی نسبت ناوگان عمومی دارد و با اوضاع فعلی، بیراه نیست اگر بگوییم امن‌تر و کم دردسرتر است.

اما اگرچه رکود فعلی بازار خودرو، عکس این ادعا را که تمایل مردم برای خرید خودرو هنوز زنده است، به اثبات می‌رساند، اما خبرهای رسیده از سازمان فروش خودروسازان، نشان از عدم اشباع بازار خودرو در ایران و تداوم تمایل مردم به خرید این کالای غیراساسی و غیرسرمایه‌ای دارد. در واقع هم‌اکنون به واسطه روش‌های فروش متنوعی که موجود است، مشتریان ترجیح می‌دهند به جای خرید خودرو از بازار و پرداخت یک جای پول، نیاز خود را مستقیما از نمایندگی‌های فروش خودروسازان و به صورت قسطی تامین کنند.

در حال حاضر روش‌های فروش به حدی متنوع شده که مشتریان می‌توانند با پرداخت ودیعه ای نسبتا کم، خودرو موردنظر خود را تامین و اقساط آن را در طول یک سال بپردازند.

این موضوع هرچند هزینه ای را بابت بهره‌ بر دوش خریدار می‌گذارد، اما در نهایت وی را با پیش پرداختی نسبتا کم و در مدت زمانی به نسبت کوتاه، صاحب خودرو می‌کند.