ایکوپرس - دومین خودرو با برند ملی ایران خودرو با نام تجاری رانا با حداکثر خودکفایی، دارای موتور کم‌مصرف و بدون وابستگی به کشورهای خارجی در شهریورماه سال آینده همزمان در ایران و در چهار قاره جهان عرضه می‌شود. جواد نجم‌الدین مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، با بیان این مطلب گفت: رانا در راستای توسعه برند ملی ایران خودرو با طراحی و استانداردهای روز، مناسب برای خانواده، ارزان قیمت و در کلاس c خودرو صندوقدار تعریف شده است.وی در ادامه اظهار داشت: این خودرو اولین خودرو ایرانی دارای تطابق با الزامات استاندارد محافظت از عابر پیاده (Pedestrian impact) در هنگام تصادف است و همچنین قابلیت اخذ استانداردهای آلایندگی یورو ۴ و ۵ را دارد.مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد: در راستای کسب مزیت رقابتی در بازار های خارجی، رانا علاوه بر استانداردهای روز اروپا جایگاه مطلوبی در رده بندی ایمنی در میان خودروهای همکلاس بر مبنای معیار EUroNCAP چهار ستاره براساس سطح ایمنی برای راننده، سرنشین بزرگسال، کودکان، برخورد با عابر پیاده و تجهیزات ایمنی دارد. وی تصریح کرد: دومین خودرو با برند ملی ایران خودرو مجهز به سیستم مالتی پلکس، ترمز ضد قفل، کیسه هوای راننده و سرنشین و گیربکس ساخت داخل است.

نجم‌الدین اظهار کرد: تولید رانا، با موتور ۱۶۰۰ سی سی آغاز می شود و به تدریج به سایر خانواده موتورهای ایران خودرو تجهیز خواهد شد.وی با اشاره به اینکه تیراژ کلی تولید خودرو رانا سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه است، اضافه کرد: ۲۵ درصد تیراژ تولید این خودرو به ۲۰ کشور جهان صادر خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اینکه در ساخت خودرو رانا از بهترین قطعه‌سازان ایرانی استفاده شده است، متذکر شد: قرار است در سال آینده ۱۵ تا ۲۰ هزار دستگاه رانا تولید و به بازار عرضه شود.