ایسنا- رییس هیات مدیره شرکت بورس کالا معتقد است: در حال حاضر وجود شاخص نمی‌تواند اطلاعات خاصی را به فعالان حوزه بدهد. محمدرضا شهیدی با تاکید بر اینکه هدف از ایجاد شاخص برای بورس کالا باید ارائه اطلاعات به طرف‌های معاملات باشد، گفت: در شرایط کنونی شاخص این اطلاعات را به فعالان حوزه نمی‌دهد.

به گفته او، همچنان روی تدوین شاخص در حال بررسی هستیم با وجود اینکه در حال حاضر وضعیت کنونی تعیین شاخص برای بورس کالا در اولویت‌های کاری هیات مدیره قرار ندارد. اگر نیازی به شاخص برای بورس کالا نبود، پیشنهاد و طراحی نمی‌شد. این درحالی است که یک مقام مسوول در شرکت بورس کالای ایران اظهار کرد: پیشنهاد طراحی شاخص برای بورس کالا را خود بورس کالا به سازمان بورس ارائه کرد که حتما بر اساس نیازهای موجود این اتفاق افتاده است. او ادامه داد: به طور قطع پیشنهاد طراحی و تدوین شاخص برای بورس کالا با توجه به نیاز بوده است و اینکه کسی بگوید به این شاخص نیاز نداریم درست نیست. وی تاکید کرد: شاخص‌ها نمایانگر قیمت هستند و بحث تدوین و انتشار آنها در بازار چون بورس کالا شرایط خاص دارد. شاید با توجه به رویه‌ها و کشف قیمت هفتگی کالاها انتشار شاخص خیلی ضروری نباشد. گفتنی است، پژمان ساعت‌ساز بر اینکه ایجاد شاخص در بورس کالا نیاز این بازار به حساب می‌آید تاکید دارد و می‌گوید برای اینکه مشخص شود در بازار بورس کالا چه وضعیتی حاکم است باید شاخص این بورس تهیه شود. اما برخی فعالان بورس مشکلاتی را بر سر راه تدوین شاخص‌های بورس کالا می‌بینند. آنها معتقدند: بحث بر سر آن است که با توجه به تنوع کالا در بورس و نیز تداوم معاملات باید مواردی در تعیین شاخص‌ها لحاظ شود. به طور مثال سوالی مطرح است که آیا کالاهایی که به صورت سبد وارد بازار می‌شوند نیز در شاخص‌ لحاظ شوند یا خیر؟

ساعت ساز در پاسخ به این گروه با بیان اینکه سبد کالاهایی همچون فلزات نیز در تدوین اولیه لحاظ شده و مورد محاسبه قرار خواهند گرفت، خاطرنشان کرده است: بیش از سه ماه است که تدوین کمیته شاخص به هیات مدیره بورس تحویل شده است. قرار است شاخص‌ها در بورس کالا نشان دهنده روند بازار، میزان تقاضا و نوع کالاهایی که عرضه می‌شوند باشد. در سیاست‌گذاری‌های کلان، شاخص‌ می‌تواند به شدت مورد استفاده باشد و نیز سرمایه‌گذاران را به انجام معامله در بازار سرمایه و نه بازار پول تشویق کند.

در حال حاضر تمام سرمایه‌گذاران تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار پول دارند؛ در شرایطی که در دنیا بازار سرمایه سودده است و مسوولان و سیاست‌گذاران اقتصادی باید سرمایه‌گذاران کشور را به این سمت متمایل و شاخص برای بازاری چون بورس کالا تعیین کنند.