کاهش محدودیت‌ها در رینگ محصولات پتروشیمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رینگ پتروشیمی‌در دومین هفته پس از تعطیلات نوروز در حالی برگزار شد که نرخ نفت با کاهش‌اندک به ۱۰۹ دلار رسید. با این حال در این روز رینگ پتروشیمی‌در دومین هفته پس از نوروز با افزایش قیمت‌ها به کار خود ادامه داد. در این روز نامه‌های وزارت صنایع در خصوص میزان تناژهای خریداری شده از سوی شرکت‌های تولیدکننده در بورس کالا بررسی نشد.

به گفته فعالان بازار، اگر چه پیش از نوروز قرار بود که وزارت صنایع سامانه‌ای را برای اعلام میزان خریدهای شرکت‌های تولیدکننده از رینگ پتروشیمی‌افتتاح کند و از این طریق بورس بتواند میزان خریدها را کنترل کند، اما پس از دو هفته معاملات پتروشیمی‌هنوز این اتفاق نیفتاده است و در نهایت بدون بررسی نامه‌های وزارت صنایع معاملات آزادانه در بورس کالا پس از ۸ ماه انجام شد.

در این روز تمامی‌کالاها با تسهیم به نسبت و با نرخ پایه هفته گذشته معامله شدند و خریداران توانستند محصولات را ۵ درصد بالای فوب خریداری کنند.

البته بیشتر آگاهان بازار دلیل عمده افزایش نرخ محصولات پتروشیمی‌را در بازارهای جهانی، ناآرامی‌های سیاسی و حوادث منطقه‌ای می‌دانند و معتقدند با رفع ناآرامی‌های سیاسی در منطقه افزایش قیمت‌ها متوقف خواهد شد.

بیشتر فعالان بازار نیز در این روز دلیل کنارآمدن سازمان حمایت با افزایش قیمت‌ها در رینگ پتروشیمی ‌را رشد قیمت‌های جهانی عنوان کرده و می‌گویند: روند بازار پتروشیمی‌صعودی پیش‌بینی شده است و به همین دلیل سازمان حمایت در مقابل افزایش قیمت‌ها مقاومت نکرده؛ چرا که ضررهای مجتمع‌های پتروشیمی‌با توجه به روند صعودی قیمت‌ها و بالانرفتن نرخ‌ها جبران‌ناپذیر خواهد شد.

معامله محصولات پتروشیمی ‌با نرخ فوب فروردین ماه

در این روز برخی از محصولات پتروشیمی‌با نرخ پایه و برخی دیگر ۵ درصد بالای فوب فروردین ماه معامله شدند. البته برای خرید

پی وی سی در این روز ۹۰ هزار تن تقاضا روی سیستم ثبت شد، با این حال بیشتر کالاهای عرضه شده به صورت تسهیم به نسبت بین خریداران تقسیم شد.

البته در این روز تنها کارگزارانی می‌توانستند درخواست‌های خود را در سیستم وارد کنند که ۱۰ درصد هزینه خرید کالاها را پرداخت کرده بودند، اگر چه این درخواست‌ها نیز در تالار پتروشیمی‌بررسی نشد، اما بورس کالا اعلام کرد که پس از خریدها، درخواست‌ها بررسی خواهد شد و با کارگزاران متخلف برخورد خواهد شد.

در این روز همچنین تقاضا برای خرید محصولات H لاله (پلی اتیلن سبک خطی) کاهش یافته بود. به گفته فعالان اقتصادی، تولیدکننده‌ها ترجیح می‌دهند اگر محصولات جایگزین این کالاها وجود داشته باشد، از آنها استفاده کنند.

برخی دیگر از آگاهان بازار همچنین به بدبینی برخی خریداران محصولات لاله به دلیل ابطال حواله‌های مچینگ در سال گذشته اشاره می‌کنند.

کاهش سهمیه خرید کارخانه‌های سود

در این روز همچنین برخی از تولیدکنندگان در خصوص میزان افزایش نرخ‌ها نظراتی داشتند. رضا پناهی، تولیدکننده سود مایع در خصوص افزایش ۹۱ درصدی نرخ این کالا در رینگ پتروشیمی‌می‌گوید: بیشترین افزایش قیمت در رینگ پتروشیمی‌ گریبانگیر سود مایع شد، علاوه بر این کاهش عرضه‌های پتروشیمی ‌اروند و بندرامام را نیز در بورس کالا شاهد بودیم. قبل از نوروز پتروشیمی ‌بندرامام و اروند هر کدام ۵ تا ۶ هزار تن سود در رینگ پتروشیمی‌عرضه می‌کردند، اما با شروع سال جدید اگر چه نرخ‌ها به فوب فروردین ماه رسید، اما پتروشیمی‌بندر امام و اروند هر کدام با کاهش عرضه‌های خود به میزان ۲ تن سبب شدند تا با وجود سهمیه‌بندی‌ها، تقاضاهای کاذب برروی سیستم ثبت شود و به این ترتیب رقابت بین خریداران سخت تر شود.

وی همچنین به افزایش مصرف سود در ۶ ماه ابتدایی سال اشاره می‌کند و می‌گوید: تولیدکنندگان سود با توجه به این موضوع انتظار داشتند تا با افزایش عرضه‌ها در رینگ پتروشیمی‌مواجه شوند، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه قیمت‌ها نیز تا ۹۱ درصد افزایش داشت.

این تولیدکننده سود به کاهش سهمیه خرید بسیاری از کارخانه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: وزارت صنایع به کارخانه‌های تولیدکننده با توجه به میزان خرید و تولید آنها در ۳۳ ماه اخیر مجوز خرید از رینگ پتروشیمی‌را می‌دهد، این در حالی است که بسیاری از کارخانه‌ها به دلیل سهمیه‌بندی‌های فراوان در بورس کالا قبل از نوروز قادر نبودند به میزان نیاز کارخانه‌هایشان خرید کنند و به اجبار کمتر خرید می‌کردند، اما در حال حاضر وزارت صنایع با توجه به همان میزان خرید و تولید مجوز می‌دهد و به این ترتیب سهمیه تمامی ‌کارخانه‌ها کاهش یافته است.

پناهی در خصوص افزایش نرخ سود مایع می‌گوید: بسیاری از کارخانه‌های تولید سود پرک هنوز اقدام به افزایش محصول خود نکرده‌اند؛ چرا که می‌دانند بازار در مقابل افزایش نرخ‌ها مقاومت خواهد کرد.

وی در ادامه می‌افزاید: در حال حاضر کارخانه‌های تولید سودپرک با انواع زیادی از شرکت‌ها در ارتباط هستند و به یکباره نمی‌توانند قیمت محصولات خود را بالا ببرند، پیش از نوروز کارخانه‌های تولید سود پرک محصول نهایی خود را کیلویی ۵۴۰ تا ۵۵۰ تومان به فروش می‌رسانند، اما با وجود افزایش نرخ مواد اولیه در حال حاضر باید محصول خود را با نرخ ۶۳۰ تا ۶۴۰ تومان به فروش برسانند، اما بیشتر مشتریان برای خرید کالا با این نرخ مردد هستند و البته کارخانه‌ها مجبور هستند نرخ خود را با توجه به رشد ۹۱ درصدی نرخ سود به ۷۰۰ تومان در هفته‌های آتی برسانند.

وی واردات سود را تنها دلیل عمده کاهش نرخ‌ها در بازار داخلی عنوان می‌کند و معتقد است اگر نرخ سود در بازار داخلی با کاهش روبه‌رو نشود، بیشتر تولیدکنندگان مجبور هستند تا از سود وارداتی و ناچار بی کیفیت چینی استفاده کنند؛ البته در حال حاضر نرخ جهانی محصولات پلیمری و شیمیایی افزایش یافته و به این ترتیب نرخ سود وارداتی چینی نیز برای تولیدکنندگان داخلی هر کیلو ۶۳۰ تا ۶۴۰ تومان تمام خواهد شد.

وی در خصوص افزایش نرخ محصولات پتروشیمی‌در بازارهای جهانی می‌گوید: با توجه به اینکه سود، محصول جانبی تولید پی وی سی است و تولیدات منطقه نیز به دلیل زلزله و سونامی‌ ژاپن کاهش یافته، به همین دلیل نرخ پی وی سی و سود در بازارهای جهانی با افزایش روبه‌رو شده است.

پناهی بیشترین معضل کارخانه‌های سود را کاهش عرضه‌ها در رینگ پتروشیمی‌ عنوان می‌کند و می‌گوید: پتروشیمی ‌اروند در ماه اسفند و تعطیلات نوروز اقدام به صادرات سود مایع به کشورهای حاشیه حوزه خلیج فارس کرد و حتی در هفته آخر اسفند به کارخانه‌های داخلی، سود نفروخت؛ چرا که نرخ عرضه این کالا در بورس ۱۰۰ تومان بود، اما این کالا به کشورهای دیگر با نرخ ۱۵۰ تا ۱۶۰ تومان صادر می‌شد.

افزایش ۲۵ درصدی نرخ پلی‌اتیلن و پلی پروپیلن پس از نوروز

غروی، تولیدکننده موادپلاستیکی نیز به افزایش ۲۵ درصدی پلی اتیلن و پلی‌پروپیلن پس از نوروز اشاره می‌کند و می‌گوید: هنوز با مشتریان بر سر افزایش قیمت‌ها به توافق نرسیده‌ایم و مطمئنا مشتریان ما در برابر افزایش قیمت‌ها مقاومت خواهند کرد.

وی همچنین در خصوص نامه وزارت صنایع و تایید میزان تناژ خریداری شده توسط شرکت‌های تولیدکننده می‌گوید: به دلیل کمبود کارشناس در وزارت صنایع، نامه بسیاری از شرکت‌ها هنوز آماده نشده است و بیشتر شرکت‌ها نتوانستند در هفته گذشته از بورس کالا خرید کنند.