مریم عسگری- طی سال‌های اخیر با توجه به این که واحدهای تولیدی در کشور توان خود را برای افزایش سطح کمی و کیفی محصولات خود تقویت کرده‌اند شاهد کاهش حجم واردات برخی از کالاهای خارجی به بازار داخلی بوده‌ایم.

تلویزیون از دسته این کالاها است اگر چه گروه بزرگی از فعالان بازار و کارشناسان معتقدند رشد پدیده قاچاق باعث شده است شاهد کاهش میزان واردات انواع تلویزیون به ویژه نمونه‌های کم حجم مانند LCD و LED باشیم، ولی هستند گروهی که رشد میزان تولیدات داخلی را عامل کاهش حجم واردات نمونه‌های غیروطنی به بازار داخلی می‌دانند.کارشناسان بر این باورند که حدود ۴۰ درصد بازار تلویزیون را نمونه‌هایی که از طرق غیر قانونی وارد کشور شده‌اند به خود اختصاص داده‌اند. نمونه‌هایی که بر اساس اعلام ابراهیم درستی رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری و لوازم یدکی گوشی تلفن همراه از طریق شهرهای مرزی مانند مریوان، بانه و... وارد کشور می‌شوند.بررسی آمار و ارقام گمرک جمهوری اسلامی ایران از میزان واردات انواع تلویزیون نشان‌دهنده این است که طی پنج سال اخیر حجم واردات انواع تلویزیون روندی رو به کاهش داشته است. به طوری مقایسه میزان واردات این کالا بین یازده ماه نخست سال ۸۹ که دو میلیون و ۵۷۶ هزار و ۵۳۶ کیلوگرم بوده‌است و مدت مشابه درسال ۸۵ که ۱۹ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۷۸۵ کیلوگرم تلویزیون وارد کشور شده است، نشان‌دهنده کاهش ۱۷ میلیون و ۲۵۶ هزار و ۲۴۹ کیلوگرمی میزان واردات تلویزیون در سال ۸۹ نسبت به سال ۸۵ است.
بررسی این آمار نشان‌دهنده کاهش پلکانی میزان واردات تلویزیون در سال‌های متوالی 85 تا 89 است.بر اساس اعلام بخش آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان واردات انواع تلویزیون در یازده ماه نخست سال 89 نسبت به مدت مشابه در سال 88 که حدود سه میلیون و 713 هزار و 137 کیلوگرم بوده است در حدود یک میلیون و 136 هزار و 601 کیلوگرم کاهش یافته است.حجم واردات این کالا در یازده ماه نخست سال 88 نیز نسبت به مدت مشابه سال 87 که هشت میلیون و 52 هزار و 885 کیلوگرم تلویزیون وارد کشور شده است در حدود چهار میلیون و 339 هزار و 748 کیلوگرم کاهش یافته است.مقایسه حجم واردات این کالا بین یازده ماه نخست سال‌های 87 و 86 (که 15 میلیون و 587 هزار و 844 کیلوگرم بوده است)، گویای این امر است که در سال 87 واردات این کالا هفت میلیون و 534 هزار و 959 کیلوگرم کاهش یافته است.مقایسه حجم واردات انواع تلویزیون بین یازده ماه نخست سال‌های 86 و 85 نیز نشان‌دهنده افت چهار میلیون و 244 هزار و 941 کیلوگرمی حجم واردات این کالا در مدت مشابه سال 86 نسبت به سال 85 است.در مورد مانیتور نیز اوضاع همین طور است.
بر اساس اعلام بخش آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم واردات انواع مانیتور، طی یازده ماه نخست سال ۸۹، نسبت به مدت مشابه در سال قبل در حدود سه میلیون و ۹۷۷ هزار و ۹۲۰ کیلوگرم کاهش یافته است. چرا که حجم واردات انواع مانیتور طی یازده ماه نخست سال جاری دو میلیون و ۷۲۵ هزار و ۹۳ کیلوگرم بوده است. همچنین حجم واردات این کالا طی یازده ماه نخست سال گذشته شش میلیون و ۷۰۳ هزار و ۱۳ کیلوگرم بوده است. مقایسه حجم واردات مانیتور در سال‌های ۸۸ و ۸۷ هم نشان‌دهنده کاهش ۳۴۴ هزار و ۳۶۶ کیلوگرمی میزان واردات این کالا طی سال ۸۸ نسبت به سال ۸۷ است.چرا که حجم واردات این کالا در سال ۸۷ هفت میلیون و ۴۷ هزار و ۳۷۹ کیلوگرم بوده است.ضمن اینکه در سال ۸۷ شاهد بیشترین حجم واردات مانیتور به کشور طی پنج سال اخیر بوده‌ایم.حجم واردات این کالا در یازده ماه نخست سال ۸۶ نیز پنج میلیون و ۲۲۳ هزار و ۸۹۱ کیلوگرم بوده است که در مقایسه با سال ۸۷ در حدود یک میلیون و ۸۲۳ هزار و ۴۸۸ کیلوگرم کمتر بوده است. در سال ۸۵ نیز چهار میلیون و ۶۶۶ هزار و ۹۸۰ کیلوگرم مانیتور از مبادی رسمی وارد بازار داخلی شده‌است که در مقایسه با سال ۸۶ در حدود ۵۵۶ هزار و ۹۱۱ کیلوگرم کمتر بوده است.