«صندوق ثروت ملی» پدیده‌ای نوظهور است که در سال‌های اخیر شماری از کشورها با هدف ثبات بازار ملی در داخل و فعالیت در بازار جهانی سرمایه تاسیس کرده‌اند.

دارایی‌های صندوق‌ها و بازدهی حاصل از آنها به طور قابل ملاحظه‌ای بر وضعیت مالی دولت موثر است و تراز پرداخت‌های جامعه‌ها را در تعادل نگه می‌دارد. صندوق‌های ثروت ملی ۵ نوع هستند:
1 - صندوق تثبیت: هدف از تاسیس این صندوق، جداسازی بودجه و اقتصاد از تغییرات قیمت محصولات و کاهش تاثیرپذیری آنها از یکدیگر است.
۲ - صندوق پس‌انداز برای آیندگان: هدف از تاسیس این صندوق تبدیل دارایی‌های محدود (غیرقابل تجدید) به سبدی متنوع از دارایی‌ها و کاهش اثرات بیماری هلندی است.
3 - موسسه سرمایه‌گذاری ذخایر: دارایی این نهادها را عموما ذخایر تشکیل داده و هدف از تاسیس آنها افزایش بازدهی ذخایر ارزی است.
۴ - صندوق توسعه: هدف از تشکیل این نوع صندوق، تامین مالی پروژه‌های اقتصادی - اجتماعی یا حمایت از سیاست‌های صنعتی است که پتانسیل رشد تولیدات داخلی کشورها را افزایش می‌دهد.
5 - صندوق ذخایر بازنشستگی: این صندوق‌ها از منابعی جز منابع بازنشستگی افراد برای رفع تعهدات بازنشستگی غیرمشخص دولتی استفاده می‌کنند..
تا پایان سال ۲۰۰۹ در مجموع بیش از ۶۵ صندوق دارایی ملی با ارزش دارایی ۳۸۰۰ میلیارد دلار فعالیت داشته‌اند. ارزش دارایی‌های این صندوق‌ها در سال ۲۰۰۹ نسبت به ۲۰۰۸ کاهشی معادل ۲۴ درصد داشته‌اند.
جدول مقابل، حجم دارایی‌های 43 صندوق ثروت ملی را که ارزش دارایی آنها بیش از 10 میلیارد دلار است را نشان می‌دهد.