گروه صنعت و معدن- ستار مرادی: «صنعتگران نگران کاهش سهم صنعت از محل درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها هستند»، «کیفیت با نظارت دولتی به دست نمی‌آید»، «سهم صنعت از منابع بانکی باید افزایش یابد»، «فراخوان عمومی‌ برای بررسی کیفیت محصولات انجام می‌شود»، «اولین انتخاب چهره‌های ماندگار کیفیت در اسفند ۹۰ برگزار می‌شود.» اینها از جمله خبرهای اولین جشنواره تجلیل از تلاشگران کیفیت کشور است که روز پنج‌شنبه گذشته در تهران برگزار شد.

با کیفیت نیستیم

«حسین‌هاشمی» رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درهمایش مزبور با بیان‌اینکه تولید بدون کیفیت امکان ندارد، تشریح کرد: «ما هنوز در کیفیت با آنچه در دنیا وجود دارد، فاصله زیادی داریم. با تمجید و تعریف، کیفیت بالا نمی‌رود.» در یکی دو دهه اخیر حرکت‌های مثبتی انجام شده است؛ ولی با شتاب کشورهای دیگر در زمینه ارتقای کیفیت، وضعیت ما قابل قیاس نیست.»

وی ادامه داد‌: «قرار است که یک فراخوان عمومی‌ برای نظرسنجی از مردم در مورد کیفیت خودرو اعلام کنیم. هنوز ابتدای راه هستیم که بگوییم کیفیت ارتقا یافته است.»

صنعت نگران است

«هاشمی» اهمیت کیفیت در بخش صنعت را یک ضرورت دانست و از کمیسیون تلفیق، خواستار دو تقاضا شد.وی اولین تقاضای خود را‌ این‌گونه بیان کرد‌: «قانون گفته است که ۳۰ درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به بخش صنعت، کشاورزی و حمل و نقل اعطا شود، صنعتگران در استان‌ها، نگران آن هستند که ‌آیا ‌این ۳۰ درصد تخصیص خواهد یافت؟ صنعت نگران است، صنعتگران نگرانند. بخش‌های دیگر حق تجاوز به بخش صنعت را ندارند. ما از کمیسیون تلفیق می‌خواهیم که ‌این قانون را تصویب کند.»

از ۳۴ درصد حرفی تا ۸ درصد قطعی

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، دومین تقاضای خود از کمیسیون تلفیق را پرداخت منطقی تسهیلات بانکی به بخش صنعت عنوان کرد و یادآور شد: «سال گذشته قرار بود که ۳۴ درصد تسهیلات بانکی به بخش صنعت داده شود؛ اما فقط ۸ درصد آن تحقق یافت. برای سال ۹۰ گفته شده است که ۳۵ درصد باید باشد که البته برآورد ما‌این است که ۱۶ درصد آن تحقق خواهد یافت. از کمیسیون تلفیق خواستاریم که‌این مورد را نیز تصویب کند.» وی گفت‌: «بانک صنعت و معدن نسبت به بخش صنعت و معدن خدمات خوبی داشته است، ما در سال ۹۰ بودجه خاصی برای بانک صنعت و معدن در نظر گرفته‌ایم.»

کمیسیون اصل ۹۰ تصویب کرد

منتظر کمیسیون تلفیق هستیم

«هاشمی» در حاشیه جشنواره تجلیل از تلاشگران کیفیت کشور به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت‌: «در بودجه سال ۹۰ توجه ویژه‌ای به بخش صنعت وجود دارد. اشتغال و سرمایه‌گذاری مدنظر است و قرار است که اصلاحات قانون انجام شود و زمینه برای سرمایه‌گذاری مهیا شود. سهم ۳۰ درصدی بخش صنعت، کشاورزی و حمل و نقل و اعطای ۳۵ درصدی تسهیلات به بخش صنعت در کمیسیون اصل ۹۰ به تصویب رسیده است و منتظر تصویب در کمیسیون تلفیق هستیم.»

قیمت‌ها معقول شود

وی در مورد افزایش هزینه‌ها برای تولیدکنندگان و عدم افزایش قیمت‌ها به نسبت آن اظهار کرد‌: «بخش صنعت قرار است بعد از تعطیلات فروردین با حضور وزیران مرتبط مورد ارزیابی قرار گیرد.از سویی، قیمت‌ها باید معقول شود و متناسب با افزایش بهای تمام شده محصولات افزایش یابد؛ به طوری که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هیچ‌کدام صدمه نبینند.»

چهره‌های ماندگار کیفیت ۹۰؟

«بهروز ریاحی» دبیر اولین جشنواره تجلیل از تلاشگران کیفیت کشور نیز با تشریح اهداف و ضرورت‌های شکل‌گیری جشنواره‌ اعلام کرد‌: «اولین دوره انتخاب چهره‌های ماندگار کیفیت کشور در اسفندماه ۱۳۹۰ برگزار می‌شود.»

ایجاد فرهنگ کیفیت خواهی

«مهدی الوانی» دومین برگزیده ‌این جشنواره نیز اظهار کرد‌: «من کیفیت را در یک سوی ماجرا نمی‌بینم. کیفیت در بخش تولید نیست. زمانی می‌توانیم از بحث کیفیت را مطرح کنیم که مشتری‌ها و مصرف‌کنندگان نیز کیفیت خواه شوند. با حضور سازمان‌های دولتی و نظارتی، نمی‌توانیم کیفیت‌ ایجاد کنیم.»

استاندارد پنهان؛ نیت کار

ازسوی دیگر، «غلامرضا شافعی» رییس جشنواره با اشاره به ‌اینکه استانداردهای پنهان را مدنظر داشته باشیم، تشریح کرد: «استاندارد پنهان، نیت کار است. تولیدکننده با ارائه خدمت و تولید و خدمات پس از فروش با همه قوای فکری، فردی و سازمانی با نیت خیر بکوشد تا بهترین خدمات ارائه شود.»

براساس‌این گزارش، نخستین جشنواره ملی تجلیل از تلاشگران کیفیت کشور ۱۹ اسفندماه جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با معرفی برگزیدگان نهایی برگزار و به آنان نشان عالی کیفیت، تندیس و لوح تقدیر اعطا شد.