آیا بن همام جای بلاتر را می‌گیرد؟

رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا منتظر است تا نظر یوفا را جلب کند و برای جانشینی بلاتر وارد انتخابات ریاست فیفا شود. محمد بن همام، رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که تا ۱۰ روز آینده درباره اینکه برای ریاست فیفا و رقابت با سپ بلاتر، رییس ۱۳ سال اخیر فدراسیون جهانی فوتبال نامزد بشود یا نه، تصمیم می‌گیرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از لندن، بن همام البته قبلا هم گفته بود که قصد رقابت برای ریاست فیفا را دارد، اما با کنار کشیدن میشل پلاتینی، رییس کنونی یوفا از انتخابات، مسیر مرد قطری هموارتر از قبل هم شده است. روزنامه انگلیسی «گاردین» در شماره دیروز خود مصاحبه اختصاصی با بن همام را منتشر کرد که رییس AFC در آن از انگیزه‌هایش در صورت نامزد شدن برای ریاست فیفا صحبت کرده بود: «مردم باید سعی کنند که تغییر کنند. تغییر کردن خوب است. طی ۱۰ روز آینده من رسما روشن می‌کنم که می‌خواهم باشم یا نه.»

کاملا مشخص است که بسیاری از اهالی صاحبنام فوتبال می‌خواهند بلاتر ۷۵ ساله که اگر باز هم رییس فیفا شود تا ۷۹ سالگی بر این سمت خواهد بود صندلی‌اش را از دست بدهد.

حتی پله، اسطوره فوتبال برزیل و جهان و هموطن بلاتر هم اعلام کرده بود که اگر پلاتینی برای ریاست اقدام کند از او حمایت خواهد کرد. خبرگزاری فرانسه سه روز پیش مصاحبه‌ای از او منتشر کرد که در آن صحبت از نامزدی فرانس بکن باوئر، اسطوره فوتبال آلمان و جهان هم شده بود: «من و بکن باوئر برای نامزدی تصمیم گرفتیم، اما من گفتم نه. می‌خواهم استراحت کنم.» او با اینکه مستقیما از پلاتینی دفاع نکرده بود، حرف‌هایی زد که نشان می‌داد رییس فرانسوی یوفا را به هموطن پیرش ترجیح می‌دهد: «برای پلاتینی مهم است که رییس فیفا شود. شاید چون او بازیکن بوده و حالا تغییرات زیادی کرده، شاید چون رییس یوفا بوده و شاید چون اصلا آدم مناسبی است. چه کسی می‌داند؟ شاید او خوب باشد.»

«گاردین» البته در مصاحبه‌ای که از بن‌همام چاپ کرده است، تاکید دارد پلاتینی نمی‌خواهد برای این پست اقدام کند. حرف‌های بن همام نشان می‌دهد حاضر است خودش رییس نشود، اما بلاتر هم رییس نشود: «من صد در صد از هرکس دیگری حمایت می‌کنم. خیلی وقت است که با میشل پلاتینی حرف نزده‌ام، اما به او گفته‌ام اگر نامزد شود، حمایت کامل من را خواهد داشت.» بن همام ۶۱ ساله که به لحاظ سن و سال هم شرایطی به مراتب بهتر از بلاتر دارد، به «گاردین» گفت که اگر برای ریاست فیفا اقدام کند، کاری می‌کند تا تصمیمات داخلی فیفا «رو باز» و با شفافیت کامل گرفته شود. این را می‌توان انتقاد از سیاست‌های بلاتر تلقی کرد: «من شفافیت بیشتری در فیفا می‌خواهم. من به نزدیکان فیفا و شرکا فضای بیشتری می‌دهم تا با آزادی خواسته‌هایشان را بیان کنند.»

یکی از دلایلی که بن همام تاکید دارد از پلاتینی دفاع خواهد کرد، این است که رییس یوفا درگیری به مراتب بیشتری از رییس فیفا با باشگاه‌ها دارد و از آن جا که باشگاه‌ها موتور اقتصاد فوتبال را روشن می‌کنند، خودش هم بیش از بلاتر پشت باشگاه‌ها خواهد ایستاد: «نمی‌توانیم باشگاه‌ها را رد کنیم. ما باید به باشگاه‌ها احترام بگذاریم و باشگاه‌ها هم باید به فدراسیون‌ها و فیفا احترام بگذارند.»

انتخابات فیفا روز ۳۱ می و اول جون سال ۲۰۱۱ (دهم و یازدهم خرداد ۱۳۹۰) در زوریخ برگزار خواهد شد، اما بن همام تاکید کرد روز ۲۲ مارس (دوم فروردین ۱۳۹۰) در کنگره یوفا که در پاریس برگزار می‌شود، تصمیم خود را مبنی بر رقابت با بلاتر اعلام خواهد کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس، دو روز پیش خبر داده بود که اتحادیه فوتبال انگلیس از هر رقیبی برای کنار زدن بلاتر از ریاست فیفا دفاع می‌کند و بن همام گزینه‌ای مناسب برای انگلیسی‌ها خواهد بود. اتحادیه فوتبال انگلیس به چند دلیل با بلاتر مشکل دارد. افشای تقلب در انتخابات فیفا و انتخاب میزبان جام جهانی ۲۰۱۸ توسط رسانه‌های انگلیسی، عدم انتخاب انگلیس به عنوان میزبان این جام‌جهانی، ناداوری علیه تیم ملی انگلیس در جام جهانی در حالی که انگلیسی‌ها به شدت خواستار ورود تکنولوژی به داوری فوتبال هستند و چند موضوع دیگر اختلافات با بلاتر را بالا برده است.

بن همام که با حمایت اولیه پنج ششم کنفدراسیون‌های فوتبال جهان (آمریکای شمالی و جنوبی، آفریقا، اقیانوسیه و آسیا) مواجه شده است، اما ترجیح می‌دهد وقتی تصمیم بگیرد که از ریاستش در فیفا مطمئن شود: «از اینکه بیشتر کنفدراسیون‌ها روی خوش نشان داده‌اند، خوشحالم اما نمی‌دانم نظر یوفا در مورد نامزد شدن من چیست. اروپا هسته فوتبال است. من می‌خواهم که یک ارزیابی خوب در اروپا داشته باشم. هنوز نامزدی خودم را اعلام نکرده‌ام و شاید حضور در پاریس و دیدن عکس‌العمل دیگران کمک کند این تصمیم را راحت‌تر بگیرم. آن زمان است که من اعلام می‌کنم می‌خواهم باشم یا نه.»