قذافی: من بروم، القاعده می‌آید

احسان ابطحی

عکس:AP

معمر قذافی، دیکتاتور لیبی دیروز گفت که اگر قدرت‌های غربی بر فراز این کشور منطقه پرواز ممنوع اعمال کنند، مردم لیبی علیه این قدرت‌ها دست به اسلحه خواهند برد. به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنان قذافی در شرایطی مطرح شد که ایالات‌متحده و بریتانیا درباره برنامه اعمال منطقه پرواز ممنوع برفراز لییی که مورد حمایت جامعه جهانی باشد بحث و تبادل نظر کرده‌اند. این کشورها تهدید کرده‌اند که اگر قذافی در پاسخ به خواست مردم از سمت خود کناره‌گیری نکند ممکن است که بر فراز لیبی منطقه پرواز ممنوع اعمال کنند. مردم لیبی از ۱۵ فوریه -۲۶ بهمن- علیه دیکتاتوری ۴۲ ساله سرهنگ معمر قذافی، دیکتاتور لیبی قیام کرده‌اند، خیزشی که الهام گرفته از انقلاب مردم تونس و مصر بود. قذافی که روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه دولتی TRT ترکیه سخن می‌گفت در این‌باره اظهار داشت: ‌«اتخاذ چنین تصمیمی از سوی آنان می‌تواند برای لیبی مفید باشد، چون مردم لیبی حقیقت را مشاهده خواهند کرد و متوجه خواهند شد که غربی‌ها قصد دارند کنترل لیبی را در اختیار بگیرند و نفت آن را به تاراج ببرند.»

دیکتاتور لیبی در بخش دیگری از این مصاحبه که به زبان عربی و با زیرنویس ترکی پخش می‌شد گفت: ‌«مردم لیبی علیه آنان سلاح به دست خواهند گرفت.» این در حالی است که باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده و دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا در گفت‌و‌گویی تلفنی برای پیش بردن اقداماتی از جمله تحریم تسلیحاتی لیبی، کمک‌های بشر‌دوستانه و اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی با همکاری سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو- با یکدیگر توافق کردند.در همین حال خبرگزاری آسوشیتد‌پرس هم گزارش داد که باراک اوباما دیروز صبح با مشاوران بلند‌پایه‌اش درباره احتمال مداخله نظامی در لیبی گفت‌و‌گو کرده ‌است. در این دیدار که درباره مسایلی همچون اعمال منطقه پرواز ممنوع بر‌فراز لیبی و همچنین دیگر گزینه‌های نظامی تبادل نظر شد، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده، تام دانیلان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و همچنین لئون پنتا، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا- سیا- و شمار دیگری از مقامات بلند‌پایه حضور داشتند.اوباما قرار بود دیروز بعد‌از‌ظهر با ریچارد ایوبانک، فرمانده ملی کهنه‌سربازان جنگ‌های خارجی دیدار و گفت‌و‌گو کند. در همین حال هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده تاکید کرد که واشنگتن باور دارد که هر تصمیمی برای اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی موضوعی مرتبط با سازمان ملل متحد است و نباید تنها با ابتکار و هدایت ایالات‌متحده انجام شود.این در حالی است که بریتانیا و فرانسه در حال تدوین پیش‌نویسی برای اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی هستند اما این قطعنامه ممکن است از سوی روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل متحد وتو شود.پیش از این شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمان دیکتاتوری صدام‌حسین در شمال و جنوب عراق منطقه پرواز ممنوع اعمال کرده بود.همزمان سرهنگ قذافی در مصاحبه با تلویزیون TRT ادعا‌های خود را مبنی بر اینکه خیزش اخیر مردم لیبی به تحریک شبه‌نظامیان خارجی القاعده آغاز شده‌است تکرار کرد و گفت که این شبه‌نظامیان به جوانان پول داده‌اند و زندانیان را از زندان آزاد کرده‌اند تا به همراه آنان علیه دولت او بجنگند.قذافی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد که دولت‌ها و رسانه‌های غربی سرشار از جنگ روانی القاعده هستند و آنان اینگونه القا می‌کنند که نیروهای دولتی باعث اعمال خشونت علیه مردم این کشور هستند.

قذافی گفت: ‌«من باید دیوانه باشم که به تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم شلیک کنم. من هیچگاه چنین کاری انجام نخواهم داد. من هرگز به کسی اجازه نخواهم داد که به کسی شلیک کند.» این سخنان قذافی در شرایطی مطرح می‌شود که به گفته فعالان حقوق بشر، از زمان آغاز خیزش مردم لیبی دست‌کم هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.دیکتاتور لیبی همچنین با انتقاد از سازمان ملل متحد گفت که این سازمان قصد دارد روند عادی و معمولی خود را برای اقدام شتاب‌زده علیه لیبی تغییر دهد.سرهنگ قذافی همچنین با اشاره به ادعای خود مبنی بر دخالت القاعده در شورش‌های لیبی گفت که جامعه جهانی باید درک کند که این اقدام دارای پیامد‌هایی است.قذافی ادامه داد: «جامعه جهانی باید نگرش خود را نسبت به لیبی تغییر دهد چرا که ثبات در این کشور به معنای امنیت دریای مدیترانه است. اگر القاعده در لیبی به قدرت برسد یک فاجعه بزرگ رخ خواهد داد.»قذافی ادامه داد: «القاعده اروپا را با خیل عظیمی از مهاجران مواجه خواهد کرد. ما کسانی هستیم که می‌توانیم مانع از به قدرت رسیدن القاعده شویم. آنها همه منطقه را به هرج و مرج خواهند کشاند و کنترل شمال آفریقا در اختیار بگیرند.»در همین حال روزنامه نیویورک‌تایمز دیروز گزارش داد که سرهنگ قذافی پیغامی را به قاهره ارسال کرده‌است اما دریافت‌کننده این پیام هنوز مشخص نیست. خبرگزاری آسوشیتد‌پرس در این‌باره گزارش داد که جت اختصاصی لیبی دیروز در پایتخت مصر فرود آمده‌است. این هواپیما حامل یک مقام بلند پایه نظامی به نام سر‌لشکر عبدالرحمن بن علی سعید الزاوی بوده ‌است که مقام رسمی او در لیبی مسوول لجستیک و تدارک است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس این هواپیما که یک جت فالکون است از شهری کوچک در لیبی پرواز و از فضای هوایی مالت و یونان عبور کرد. این در شرایطی است که از زمان خیزش مردم لیبی علیه قذافی، سران عرب او را به شدت منزوی کرده‌اند و افراد بسیار اندکی حاضر به گفت‌و‌گو با او شده‌اند. با این همه موسی ابراهیم، سخنگوی دولت لیبی گفت که این پرواز و سفر این مقام بلند‌پایه نظامی اقدامی غیرمعمول نیست‌ و لیبی همواره با همسایگانش در تماس بوده‌است. مصر به غیر از دولت نظامی که به طور موقت در این کشور اداره امور را در دست دارد مقر اتحادیه عرب است، اتحادیه‌ای که قرار است که در روزهای آینده موضوع اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهد. یک ماه پیش نماینده لیبی در اتحادیه عرب از سمت خود استعفا داد تاکید کرد قذافی مشروعیت خود را برای حکومت بر لیبی از دست داده‌است.