ندا لهردی

دنیای تکنولوژی و شرکت‌های فعال در آن هر روز در حال گسترش حوزه‌های زیر مجموعه خودشان هستند، تا جایی که این روزها تکنولوژی به صنایع مختلف دیگر هم نفوذ کرده است و در متن زندگی روزمره همه ما هم جریان دارد. این روزها تکنولوژی و وابسته‌های آن، آنقدر محبوبیت و رونق پیدا کرده‌اند که حتی فرصت‌های شغلی در این شرکت‌ها هم به بهترین مشاغل دنیا تبدیل شده‌اند.

در ماه ژانویه وب سایت راهنمای مشاغل Careercast.com بیش از ۲۰۰ شغل مختلف بر اساس صنایع، مراحل مهارتی و میزان حقوق دریافتی متفاوت را بررسی و به این ترتیب بدترین و بهترین مشاغل دنیا در سال ۲۰۱۱ را معرفی کرده است. نکته جالب توجه در این مورد اما اولین شغل در فهرست بهترین مشاغل دنیا است؛ مهندسی نرم‌افزار به عنوان بهترین شغل سال معرفی شده است. در حقیقت به دنبال علاقه کاربران جهان به برنامه‌های کاربردی در گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها، نیاز به مهندسان نرم‌افزار در صنعت تکنولوژی رو به افزایش است.

«نوتی لی»، موسس سایت Careercast.com در این مورد معتقد است: «مشاغل تکنولوژی مانند مهندسی نرم‌افزار به خاطر استرس کاری کم، پرداخت خوب و چشم انداز شغلی مناسب در دسته بهترین مشاغل دنیا قرار می‌گیرند». این در حالی است که برای جست‌وجوی یک شغل مناسب همچنان هم باید مهارت‌ها و دانش علوم کامپیوتری را فراگرفت.

با این اوصاف مجله معتبر فوربس با همکاری سایت Careercast.com به بررسی شرکت‌های مختلف فعال در حوزه تکنولوژی و در نهایت انتخاب و معرفی ۳۰ شرکت تکنولوژی با بیشترین تعداد استخدام پرداخته است. این موضوع به عقیده کارشناسان در واقع نشان‌دهنده سرعت گسترش فعالیت‌های شرکت‌های تکنولوژی و به‌کارگیری نیروهای کاری جدید در آنها است. این شرکت‌ها در واقع بر اساس تعداد فرصت‌های شغلی منحصر به فردشان انتخاب و معرفی شده‌اند.

حضور غول‌ها

شرکت بزرگ کامپیوتری HP در صدر این فهرست ۳۰ تایی قرار دارد. این شرکت با در اختیار داشتن ۲۳۸۳ فرصت شغلی منحصر به فرد این جایگاه را در اختیار دارد. این شرکت در حال‌حاضر به دنبال طراحان نرم‌افزار، آزماینده‌ها، طراحان و مهندسان است.

این در حالی است که غول‌های تکنولوژی جهان؛ یعنی شرکت‌های Microsoft، Google و Apple روی هم رفته ۴۱۴۸ فرصت شغلی منحصر به فرد را در اختیار دارند. با این اوصاف این سه شرکت به ترتیب در جایگاه‌های پنجم، یازدهم و چهاردهم

قرار دارند.

این در حالی است که شرکت‌های بزرگ و شناخته شده دیگری هم قرار دارند. شرکت‌های Dell، IBM، Amazon، Oracle، Intel، General Electronics، Cisco، Symantec، Sony، Adobe، Electronic Arts، Yahoo و Canon در این فهرست به ترتیب در جایگاه‌های سوم، نهم، دهم، شانزدهم، هفدهم، نوزدهم، بیستم، بیست و یکم، بیست و چهارم، بیست و پنجم، بیست و ششم، بیست و هفتم و سی‌ام قرار دارند. به طور کلی این غول‌های تکنولوژی از این فهرست ۳۰ تایی، هفده جایگاه را به خودشان اختصاص داده‌اند.

شرکت‌هایی فعال در حوزه فناوری‌های پیشرفته

علاوه بر هفده شرکت بزرگ و شناخته شده تکنولوژی، سیزده شرکت دیگر در این فهرست قرار دارند که اغلب در صنایع دیگر اما با استفاده از فناوری‌های برتر کار می‌کنند. دومین جایگاه در این فهرست در اختیار شرکت Lockheed Martin است که شرکتی فعال در زمینه تکنولوژی‌های فضایی و امنیتی محسوب می‌شود. علاوه بر شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌های برتر امنیتی و نظامی، نام شرکت‌های ارائه دهنده خدمات IT و تکنولوژی مانند Caci، EMC یا Salesforce.com هم در این فهرست به چشم می‌خورند که اگرچه شهرتی به اندازه هفده عضو دیگر این فهرست ندارند، اما در دسته فعال‌ترین شرکت‌های این حوزه و البته با بیشترین تعداد استخدام قرار می‌گیرند.