گروه صنعت و معدن- «درخواست افزایش قیمت سیمان بررسی خواهد شد.» این گفته رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با «ایسنا» است. هنوز مذاکرات سیمانی‌ها درباره قیمت این محصول برای سال آینده به نتیجه نرسیده؛ اما تولیدکنندگان سیمان رایزنی می‌کنند تا با افزایش قیمت، به گفته‌شان ضرر و زیان را به حداقل برسانند. موج درخواست اتحادیه و تشکل‌های تولیدی برای افزایش قیمت محصولات شان برای سال آینده آغاز شده است. هریک از اتحادیه‌ها به تناسب مناسبات صنفی و تاثیرپذیری قیمت محصولات‌شان از طرح هدفمندی، درخواست‌هایی را برای اجازه تغییر قیمت برای سال آینده دارند. در این میان، صنعت سیمان که دولت طی سال‌های اخیر اجازه افزایش قیمت را به طور محدود به آنها داده است، وضعیت متفاوتی دارد. به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، در صورت تعدیل نشدن قیمت سیمان در بازار داخلی، حیات واحدهای فعال در این صنعت به خطر خواهد افتاد.

بررسی افزایش قیمت سیمان

«حسن پلارک» رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، در گفت‌و‌گو با «ایسنا» با بیان اینکه طبق توافق قبلی قرار بود ،تثبیت قیمت سیمان تا پایان سال ادامه داشته باشد، خاطرنشان کرد: «با این حال درخواست افزایش قیمت سیمان بررسی خواهد شد.» وی افزود: «در ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها در خصوص درخواست افزایش قیمت سیمان از سوی واحدهای سیمانی تصمیم‌گیری و پس از آن تصمیم اتخاذ شده، ابلاغ خواهد شد.»

تثبیت قیمت فولاد

رییس هیات عامل ایمیدرو در خصوص افزایش قیمت احتمالی فولاد، تصریح کرد: «درخواستی برای افزایش قیمت فولاد وجود نداشته است. تثبیت قیمت این محصول همچنان ادامه خواهد داشت.»

سیمانی‌ها‌؛ در حال زیان

«محمدحسن پورخلیل» دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه در وضعیت کنونی تولیدکنندگان سیمان با زیان محصولات خود را می‌فروشند و قیمت حامل‌های انرژی تاثیر زیادی بر این روند داشته است، تشریح کرد: «قیمت جدید مازوت بعد از طرح تحول اقتصادی، لیتری دو هزار ریال شده است که قبل از این لیتری ۹۷ ریال بود. برای هر متر مکعب گاز ۱۵۶ ریال می‌پرداختیم که الان ۷۰۰ ریال است. گازوئیل را لیتری ۱۶۵ ریال تهیه می‌شد که الان ۱۵۰۰ ریال است و هر کیلووات برق را ۱۸۵ ریال برایش پرداخت می‌کردیم که قیمت کنونی برای هر کیلو وات ۴۲۰ ریال است.» وی در این باره توضیح داد: «با وجودی که صنعت سیمان طرح‌هایی را برای کاهش مصرف انرژی اجرا کرده، اما باید در نظر گرفت که اجرای این‌گونه طرح‌ها سرمایه‌بر بوده و به زمان کافی برای اجرا نیز نیاز دارند.»

مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده است

با ادامه نگرانی‌های تولیدکنندگان سیمان از ضرردهی شان به دلیل عدم تناسب قیمت کنونی سیمان و بهای تمام شده، گفته‌هایی مبنی بر افزایش قیمت و اعلام قیمت جدید وجود دارد.«محمدحسن پورخلیل» دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با «ایسنا» در این مورد اظهار کرد: «صنعت سیمان خواستار تعدیل قیمت سیمان در بازار داخلی به منظور جبران زیان فروش است. در همین راستا هیات مدیره انجمن سیمان قیمت پیشنهادی خود را به وزارت صنایع و معادن ارائه داده است.»وی در ادامه به خبرنگار «دنیای اقتصاد» این‌گونه می‌گوید: «هنوز با دولت به نتیجه واحدی نرسیده‌ایم و امیدواریم که دولت با توجه با اهدافی که برای خود در نظر گرفته است، به گونه ای عمل کند که حداقل جبران زیان صورت بگیرد.»به گفته «پورخلیل» در صورت تعدیل نشدن قیمت سیمان در بازار داخلی، حیات واحدهای فعال در این صنعت به خطر خواهد افتاد.خبرنگار «دنیای اقتصاد» برای آگاهی از وضعیت کنونی تولیدکنندگان سیمان به سراغ «اکبر مجیدپور» مدیرعامل سیمان داراب رفت و از درخواست افزایش سیمان توسط تولیدکنندگان و چند و چون تولید سیمان در این روزها جویا شد.مدیرعامل سیمان داراب گفت: «ظاهرا موافقت ضمنی بر روی قیمت ۶۰ هزار تومان (هر تن) برای هر پاکت سیمان «تیپ -دو» صورت گرفته است. این در حالی است که بعد از هدفمندی یارانه‌ها، هزینه‌های کارخانه‌های گازسوز ۱۲هزار تومان برای هر تن افزایش یافته است.»وی ادامه داد: «الان ما به صورت فله‌ای به قیمت ۵۰ هزار تومان برای هر تن و به شکل پاکتی ۵۶ هزار و پانصد تومان می‌فروشیم که با توجه به افزایش ۱۲هزار تومانی هزینه‌ها، سود به میزان ۶ هزار تومان کاهش می‌یابد.»

مذاکرات را ادامه می‌دهیم

«مجیدپور» با اشاره به اینکه، در طول شش سال اخیر، قیمت سیمان فقط یکبار افزایش یافته است، تشریح کرد: «این مساله نشان از بی مهری نسبت به این صنعت است؛ صنعتی که نقش زیادی را در اقتصاد ایران می‌تواند ایفا کند. ما همزمان که همکاری‌های خود را با دولت داریم، از طریق انجمن صنفی کارفرمان صنعت سیمان نیز با دولت مذاکراتی داریم که این مشکل را حل کنیم.» به گزارش خبرنگار ما، تولید سیمان ایران در ۱۱ ماه امسال با افزایش ۳/۱۸ درصدی به ۵۶ میلیون و ۶۹ هزار تن رسید. همچنین صادرات سیمان کشور نیز در همین مدت بالغ بر ۶ میلیون و ۳۸۵ هزار تن شد. ایران از نظر تولید سیمان در منطقه خاورمیانه بعد از ترکیه در رده دوم قرار گرفته است. همچنین در رده‌بندی جهانی نیز ایران از نظر تولید سیمان در رده هفتم قرار گرفت. این رده در سال ۲۰۰۹ میلادی نهم بود. اما، آیا در سال آینده تولید سیمان ایران همین رتبه را حفظ خواهد کرد؟