مرکز خدمات فولاد ایران- به‌رغم کاهش تولید زغال سنگ در استرالیا به دلیل وقوع سیل اخیر در این کشور پیش‌بینی می‌شود در کل صادرات زغال سنگ این کشور در سال جاری رشدی 3 درصدی را تجربه کند.

برآورد شده است حجم صادرات زغال‌سنگ این کشور با افزایشی ۴ میلیارد دلاری نسبت به سال گذشته به ۱۶۳ میلیون تن برسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود حجم سالانه صادرات به طور متوسط ۵ درصد بالا رفته و تا سال ۲۰۱۶ به ۲۱۹ میلیون تن برسد.این در حالی است که دولت استرالیا اظهار کرده است صادرات این کشور از ماه دسامبر تا اواخر فوریه به دلیل وقوع سیل ۲ میلیارد تا ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافته که دوسوم آن مربوط به صادرات زغال سنگ است.گزارش‌ها نشان می‌دهد طی این مدت صادرات زغال‌سنگ این کشور ۱۵میلیون تن پایین آمده است که در حدود ۱۰ میلیون تن آن زغال سنگ متالوژیکی بوده است.پیش‌بینی شده است که متوسط قیمت زغال سنگ در سال ۲۰۱۱ در حدود ۲۵۶ دلار در هر تن باشد. با افزایش عرضه زغال سنگ در استرالیا، کانادا، موزامبیک و مغولستان طی ۵ سال آینده، کمبود موجودی این محصول جبران شده و احتمالا قیمت این محصول تا سال ۲۰۱۶ به ۱۶۹ دلار در هر تن خواهد رسید.
بازار سنگ‌آهن در انتظار عکس‌العمل چینی‌ها
همچنین صادرکنندگان سنگ‌آهن در هند به منظور انتقال رشد ۲۰ درصدی تعرفه گمرکی صادرات سنگ‌آهن به خریداران، قیمت پیشنهادی خود را بالا برده‌اند. اما خریداران خرید خود را به تعویق‌انداخته و در انتظار عکس‌العمل بازرگانان چینی برای مشخص شدن روند آینده قیمت‌ها هستند.قیمت پیشنهادی سنگ‌آهن خلوص ۶۳ تا ۵/۶۳ درصد هند برای تحویل در ماه آوریل روز چهارشنبه ۱۹۰ دلار در هر تن خشک سی اف آر چین بود؛ اما برخی از تجار به دلیل پایین بودن تقاضا در چین قیمت پیشنهادی خود را در ۱۸۵ تا ۱۸۷ دلار در هر تن خشک ثابت نگاه داشتند. گزارش‌ها نشان می‌دهد دو محموله سنگ‌آهن خلوص ۶۳ تا ۵/۶۳ درصد هند و برزیل در قیمت ۱۸۷ دلار در هر تن خشک سی‌ اف آر چین معامله شده است.شاخص قیمت‌های سنگ‌آهن با توجه به عدم خرید تجار چینی باز هم کاهش یافت، ولی قیمت محصولات فولادی در چین صعودی بوده و قیمت میلگرد در بورس شانگهای بالا رفت. تجار چینی قبل از اعمال افزایش تعرفه صادرات سنگ‌آهن از اول آوریل قصد دارند خرید نکنند و مقاومت کنند. حجم بالای سنگ‌آهن وارداتی در بنادر چین که از ۸۰ میلیون تن فراتر رفته از ورود چینی‌ها به بازار نقدی جلوگیری کرد.عدم تمایل به خرید، شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد استیل ایندکس را با حدود ۲ دلار کاهش به ۱۷۸ دلار رساند و شاخص قیمت متال بولتن نیز با ۷۵ سنت افت، ۱۷۹ دلار و ۲۹ سنت ثبت شده است.