اخطار به حرمت‌شکنان

آملی‌لاریجانی: هتاکی به خانواده‌‌ برخی از مسوولان ظلم است و برخورد می‌کنیم رییس قوه قضائیه در همایش دادستان‌های سراسر کشور با انتقاد از برخی رفتارهای قانون‌شکنانه عده‌ای که حرف‌های خود را منتسب به ولایت می‌کنند، بر برخورد با هتاکان به برخی مسوولان و خانواده‌های آنان تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله صادق‌ آملی‌لاریجانی دیروز طی سخنانی در همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب و نظامی سراسر کشور که با عنوان نقش دادستان در مقابله با جرایم و تامین امنیت عمومی برگزار شد، اظهارکرد: عده‌ محدودی به خود اجازه می‌دهند خارج از چارچوب‌های شرعی هر کاری که می‌خواهند انجام دهند. در کوچه و خیابان راه می‌افتند و علیه کسی که خود به آن میل ندارند، شعار می‌دهند و خود نیز محاکمه و اجرا می‌کنند. ما نمی‌توانیم این وضعیت را تحمل کنیم. در همین چند روز اخیر نسبت به برخی مسوولان و خانواده‌های آنان هتاکی شد. این ظلم است. ظلم که شاخ و دم ندارد. وی ادامه داد: اگر ما به مسوول یا خانواده‌اش انتقادی داریم، هر کاری راه خود را دارد و این به این معنا نیست که در خیابان‌ها راه بیفتیم و اجازه داشته باشیم هر حرفی بزنیم. البته کار دستگاه قضایی نباید فقط اظهار تاسف باشد. کار ما برخورد با این روش‌ها و منش‌ها است. جریان فتنه و حامیان آنها شاید مجرم باشند و قوه‌ قضائیه باید حسب وظیفه به پرونده‌های آنان رسیدگی کند؛ البته درباره رسیدگی به این پرونده‌ها نیز به دستگاه قضایی ظلم کرده و گفتند که قوه‌ قضائیه هیچ کاری نکرده است. آملی‌لاریجانی تصریح کرد: عده‌ای که رد پای آنها را تا جایی می‌توانم بگویم به کجا برمی‌گردد، به دستگاه قضایی هجمه وارد کرده و مدعی شدند قوه‌ قضائیه هیچ کاری نکرده است. این در حالی است که دستگاه قضایی صدها پرونده را در فضایی ملتهب رسیدگی کرده است. در تهران پرونده‌های بسیار سنگینی مطرح بود که مورد رسیدگی قرار گرفت. چگونه می‌توان گفت که قوه قضائیه نسبت به فتنه‌گران عمل نکرده است؟

وی تاکید کرد: سطح جامعه باید از این برخوردهای نادرست پاک شود. جامعه‌ ما جامعه‌ای اسلامی و برگرفته از کتاب و سنت است. خطاب به خانم یا آقایی کلماتی گفته می‌شود که واقعا برخی از آنها مستحق حد است. چطور می‌توان اینها را تحمل کرد؟ باید یک فرهنگ عمومی در جامعه ایجاد شود و همه‌ مسوولان جهت‌گیری کنند. البته نباید این موضوع یک‌طرفه باشد و اگر هر فردی به هر دلیلی قصوری کرده باید رسیدگی شود.

رییس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: روند اقدامات دستگاه قضایی درست بوده و هیچ وقت حاضر نیستیم در برابر عده‌ای قانون‌شکن منفعل باشیم. متاسفانه آنها به کار خود رنگ و لعاب دینی نیز می‌دهند و حرف‌های خود را منتسب به ولایت می‌کنند. رهبری بیش از همه بر رعایت حقوق اشخاص تاکید دارند.

آملی‌لاریجانی در ادامه طرح سوال کرد: آیا این حدودی که شکسته می‌شود بر موازین اسلامی است؟ مگر هر فردی از فرد دیگری ناراحت باشد باید این‌گونه عمل کند؟ در مورد حوادث اخیر از دادستان کل به‌ویژه دادستان تهران می‌خواهم که موضوع را پیگیری کنند و البته درباره مسائل مشابه نیز باید این‌گونه باشد. نگذارید که سیر قانونی مخدوش شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود برخورد با ضدانقلاب‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: در اوایل انقلاب در کشور جریان‌هایی بود که شعارهای آنان آرام‌آرام عوض شد. زمانی بنی‌صدر گفته بود که من قانون را عمل نمی‌کنم که امام راحل(ره) فرمودند غلط می‌کنی عمل نکنی. فتنه‌ سال گذشته واقعا فتنه بود. در فتنه حق و باطل به هم می‌آمیزد. تا زمانی که آرام‌آرام از انتخابات دور شدیم و جریانی ایجاد شد. ادعای تقلب، دروغ بزرگی بود. ما در شورای نگهبان گفتیم که بیایند صندوق‌ها را به صورت تصادفی مشاهده کنند، اما نیامدند. باید توجه داشت که ابطال انتخابات یک مسیر قانونی دارد و حتی در جلسه‌ای نمایندگان آنها گفتند که اگر صندوق‌ها باز شود می‌دانیم که نتیجه فرقی نمی‌کند. ما در مبادی مشکل داریم.

رییس قوه‌ قضائیه افزود: کسانی در انتخابات رای نیاوردند باید عقلایی عمل می‌کردند. در نظام مردم‌سالاری فردی رای می‌آورد و فردی رای نمی‌آورد و البته ادبیات کسی که رای می‌آورد نیز باید صحیح و عقلانی باشد و برخی تعابیر را به کار نبرد. وی همچنین خاطرنشان کرد: قوه‌ قضائیه نباید سیاسی‌کاری کند. قاضی در مقام صدور حکم نباید سیاسی‌کاری کند، ولی باید سیاسی باشد تا موضوع را تشخیص دهد. قاضی باید حد و حدود جریان‌ها را بشناسد. ممکن است فردا فتنه دیگری باشد. باید مسیر را بشناسیم. آملی‌لاریجانی با تاکید بر اینکه «ما به قضات شجاع و قاطع نیازمندیم»، خاطرنشان کرد: عده‌ای که می‌توان گفت اتهامات‌شان برجسته بوده و توجه اتهامات‌شان قطعی است، در تلاش هستند که از حضور در دادگاه‌ها اجتناب کنند. قضات باید محکم بایستند و تابع جنجال‌ها نباشند.

محسنی‌اژه‌ای: سران فتنه در منزل‌شان هستند

همچنین در حاشیه این همایش، دادستان کل کشور بار دیگر تاکید کرد که سران فتنه در زندان حشمتیه نیستند و با محدودیت‌هایی در ارتباطات‌شان در منزل‌شان هستند.

به گزارش ایسنا، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای درباره‌ اظهارات رییس قوه‌‌قضائیه مبنی بر برخورد با کسانی که نسبت به مسوولان هتاکی‌هایی انجام می‌دهند، اظهار کرد: قبلا هم گفته‌ام بداخلاقی، اقدامات خلاف قانون و اقدامات خودسرانه بد است. همه‌ مردم و مسوولان باید کمک کنند تا یک فرهنگ متناسب با آنچه اسلام می‌پسندد در جامعه داشته باشیم و اگر کسانی می‌خواهند خودسرانه اقدامی داشته باشند جایی که لازم است تذکر و جایی که لازم است هشدار داده شود.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که انتقاد قوه‌ قضائیه از کسانی که از حضور در دادگاه اجتناب می‌کنند مشخصا درباره‌ چه کسانی بود؟ اظهار کرد: ایشان اشاره داشتند خوب است همه از بزرگان مکتب‌مان تاسی داشته باشیم که هر وقت قانون مطلبی را می‌گوید در مقابل قانون خاضع باشیم و اگر کسی به محکمه احضار شد در مقابل قانون ایستادگی نکند و در دادگاه حاضر شود و از خود دفاع کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ ادعای دستگیری سران فتنه توسط رسانه‌های خارجی، گفت: روز سه‌شنبه هم به این سوال پاسخ دادم که ادعای آنها مبنی بر این‌که این افراد بازداشت شده و به زندان حشمتیه برده شده‌اند کذب است. آنها در منازل‌شان هستند، ولی محدودیت‌هایی در ارتباطات آنها ایجاد شده است.

موسوی و کروبی در خانه خودشان هستند

به گزارش خبرگزاری مهر دادستان تهران دیروز در حاشیه همایش دادستان‌های کشور در پی انتشار برخی اخبار مبنی بر حصر خانگی یا انتقال موسوی و کروبی به زندان حشمتیه گفت: تمامی این اظهارات دروغ بوده و آنها در خانه خود هستند. عباس جعفری دولت‌آبادی در مورد حوادث روز سه‌شنبه تهران گفت: هر چند که از سوی برخی سایت‌های معاند نظام مردم را برای حضور در خیابان‌ها تشویق کرده بودند، ولی با حضور پلیس اتفاق خاصی نیفتاد. البته پلیس بر حسب وظیفه باید این تجمعات را پراکنده کند و قطعا گروهی هم دستگیر می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که در گذشته آمار دستگیرشدگان در اغتشاشات خیابانی از سوی مقامات قضایی و انتظامی اعلام می‌شد، چرا در حوادث ۲۵ بهمن و اول اسفند این آمار اعلام نشده است، گفت: دستگاه انتظامی و قضایی تکلیفی برای ارائه آمار دستگیرشدگان ندارند، ولی پلیس موظف است خبر دستگیری این افراد را به خانواده آنها اطلاع دهد که البته این کار انجام شده و میزان اعتراض خانواده‌ها کاهش یافته است. جعفری دولت‌آبادی در مورد اظهارات برخی از رسانه‌های بیگانه در مورد آغاز بازجویی از موسوی و کروبی بعد از حصر خانگی آنها گفت: دروغگویی حد و حساب دارد و شایعات انتقال کروبی و موسوی به زندان کاملا کذب است. البته استفاده از واژه حصر خانگی صحیح نیست. آقایان موسوی و کروبی همراه با همسرانشان در خانه هستند حال اینکه شما مطرح کنید چراغ خانه‌‌شان روشن است یا خاموش با خودشان است. جعفری دولت‌آبادی در مورد انتشار برخی اخبار مبنی بر حضور نیروهای خودسر، لباس شخصی با چوب و چماق در خیابان‌ها گفت: هیچ نیرویی غیر از نیروی انتظامی و سپاه حق حضور در بخش‌های امنیتی تهران را ندارد که آنها نیز مجوز دارند.