وزیر صنایع و معادن از برنامه‌های گسترده دولت در سال ۹۰ برای حمایت از صنعتگران و معدنکاران خبرداده است و می‌گوید: «در سال آینده بخش قابل توجهی از منابع صندوق توسعه ملی، به بخش صنعت و معدن اختصاص خواهد یافت.» به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنایع و معادن، «علی‌اکبر محرابیان» در سفر یک روزه به استان اصفهان در جمع صنعتگران این استان، با بیان اینکه جزئیات برنامه‌های دولت در سال ۹۰ برای حمایت از بخش صنعت و معدن به زودی اعلام خواهد شد، گفت: «مجموع اعتبارات عمرانی کشور در سال آینده بیش از دو برابر شده است که به طور قطع باعث رونق تولید و صنعت خواهد شد.»

وی با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی تفاوت‌های جدی با حساب ذخیره‌ارزی دارد، خاطرنشان کرد: «در حساب ذخیره‌ارزی وجهی در اختیار بانک‌ها قرار می‌گرفت و بانک‌های عامل به نیابت از دولت اختیار داشتند این منابع را در اختیار بخش‌هایی قرار دهند که دولت تعیین می‌کند؛ اما مشکل اینجا بود که این منابع قدرت کافی ایجاد نمی‌کرد. یعنی اگر پرداخت ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب می‌شد، این ۲۰میلیارد تومان در فاصله زمانی دو سال و در چند مرحله پرداخت می‌شد. با این حساب این ۲۰میلیارد تومان به اندازه خودش هم قدرت مالی ایجاد نمی‌کرد.»

«محرابیان» ادامه داد: «این در حالی است که در صندوق توسعه ملی، دولت بنا را بر افزایش قدرت پول گذاشته است؛ به طوری که اگر دولت وجوهی را به بانک‌ها می‌پردازد، قدرت این پول از طریق تامین سرمایه بانک، اوراق مشارکت و... افزایش خواهد یافت. در صندوق توسعه ملی این وجوه چندین برابر قدرت اجرای طرح پیدا می‌کند.»

وی افزود: «منابع صندوق توسعه ملی می‌تواند صرف طرح‌های توسعه‌ای یا ایجاد طرح‌های جدید در بخش صنعت و معدن شود. همچنین این منابع می‌تواند سود‌های متفاوتی داشته باشد؛ به گونه‌ای که ممکن است برای یک طرح این سود ۱۰درصد باشد و برای یک طرح دیگر هیچ سودی دریافت نشود.»

وزیر صنایع و معادن تاکید کرد: «قصد داریم در رشته‌های مختلف از طریق ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران اهداف کلان کشور در بخش صنعت را به ثمر برسانیم.»

«محرابیان» در ادامه با بیان اینکه طرح مسکن مهر در سال آینده با قدرت و قوت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: «امروز با زیر ساخت‌هایی که در بخش صنعت و معدن ایجاد شده، محدودیت تامین مصالح ساختمانی به طور کامل از ذهن برنامه‌ریزان کشور پاک شده است. این در حالی است که تا همین چند سال پیش طرح‌هایی فراوانی وجود داشت که تنها به دلیل تامین نشدن سیمان معطل مانده بودند.»