موج افت قیمت فولاد در راه بورس

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: در پی تداوم کاهش قیمت آهن در بازار‌ایران، دیروز ذوب‌آهن اصفهان نرخ یکی از سبدهای میلگرد و تیرآهن خود را به ۷۰۰ تومان کاهش داد‌. اگرچه‌این سبد جزو کالاهای طول کوتاه بود و سبد نرمال‌این شرکت نیز با نرخ ۷۷۳ تومان معامله شد‌، اما بازار نسبت به‌این کاهش قیمت عکس‌العمل نشان داد‌. گفته می‌شود با توجه به کاهش نرخ‌ها در هفته قبل و رکود بازار بسیاری از معامله گران انتظار‌این افت قیمت را داشتند و حتی برخی از مشتریان بورس شرط خرید را کاهش قیمت از سوی ذوب آهن اعلام کرده بودند. با توجه به سردرگمی‌ بازار و ‌این موضوع که هنوز تحلیل درستی از‌ آینده وجود ندارد و با در نظر گرفتن ‌این واقعیت که شرکت‌های دولتی در ‌این موقع از سال شدیدا احتیاج به نقدینگی دارند، انتظار می‌رود موج کاهش قیمت به محصولات نرمال نیز برسد و حتی برخی از کارگزاری‌ها از احتمال کاهش نرخ فولاد سازان خصوصی خبر می‌دهند؛ چرا که روز گذشته تنها ذوب‌آهن اصفهان کاهش نرخ داشت و دیگر شرکت‌ها با نرخ‌های قبل عرضه داشتند که در نهایت معامله‌ای نیز بر روی محصولاتشان صورت نگرفت.

اگرچه انتظار رشد قیمت برای آینده وجود دارد، اما طی ‌این مدت بازار آن‌چنان دچار سردرگمی‌ بوده که توان تصمیم‌گیری و پیش‌بینی مشخصی از آینده ندارد و نرخ‌ها در بازار همچنان کاهشی است در نتیجه انتظار کاهشی در بازار قوی‌تر است‌.

در مورد قیمت‌های بورس به خصوص‌ این انتظار زمانی شدت گرفت که نرخ‌های بازار به ۸۰۵ تومان رسید؛ چرا که با در نظر گرفتن هزینه خواب پول و هزینه‌های بورس نرخ میلگرد ۷۷۰ تومانی که در بورس عرضه می‌شود ۸۲۳ تومان می‌شود که با توجه به سلف بودن صرفه خود را برای خریداران به کلی از دست داده است‌. در نتیجه تقاضای افت قیمت از سوی خریداران منطقی به نظر می‌رسد‌. اما از سوی دیگر برخی معتقدند افت یکباره نرخ‌ها اثر بدی بر بازار می‌گذارد، از‌ این‌رو به گفته‌این گروه بهتر است شرکتی همچون ذوب‌آهن همزمان با کاهش قیمت‌ با بهتر کردن ترکیب سبدهای خود، خریداران را ترغیب به خرید کند یا‌ اینکه تیرآهن و میلگرد را به صورت جداگانه عرضه کند. البته برخی در خصوص سبدهای طول کوتاه ‌این شرکت‌، افت قیمت آن را صحیح دانسته و نرخ قبلی آن را قبول نداشتند؛ کما‌ اینکه معامله سبد ۷۷۳ تومانی ‌این شرکت را که تنها ۴۴۰ تن از آن معامله شد به همین موضوع و منطقی نبودن قیمت‌ها نسبت می‌دادند.

برخی نیز معتقدند ‌این افت قیمت باید زودتر صورت می‌گرفت و می‌گویند عرضه‌کننده با توجه به برخی ملاحظات و در نظر گرفتن خریدهایی که قبلا انجام شده و سررسید زمان تحویل آنها‌،‌ این رویه را دیرتر شروع کرد.

دیروز در بورس کالا ذوب آهن اصفهان سبد میلگرد تیرآهن و میلگرد طول کوتاه را با نرخ ۷۰۰ تومان برای ۳۱ فروردین به میزان ۸ هزار تن به فروش رساند. میلگرد و تیرآهن نرمال ‌این شرکت نیز با نرخ ۷۷۳ تومان ۴۴۰ تن برای ۳۱ فروردین معامله شد‌.

علت افزایش ۳ تومانی نرخ‌ این سبد تغییر ترکیب کالایی آن عنوان شد. دیروز ۴۴۰ تن سبد میلگرد ۱۴ تا ۲۵ گروه ملی با نرخ ۷۶۰ تومان برای ۳۱ اردیبهشت معامله شد؛ اما محصولات دیگر شرکت‌ها معامله‌ای نشد‌.

دیروز بناب‌، البرز تاکستان‌، فولاد آریا ذوب‌، گروه ملی‌، فولاد نطنز‌، فولادکرمان‌، فولادکویر‌، ابهر‌، یزد‌، الیگودرز‌، آلیاژی‌ایران و نطنز محصول خود را عرضه کردند.