گریه نماینده لیبی در سازمان ملل

عکس‌ها: AFP

پیام دیکتاتور لیبی به طرفداران خود: بخوانید و برقصید و آماده باشید!

سیف‌الاسلام، دیکتاتورزاده: مردم در حال شادی هستند. اگر صدایی می‌شنوید مربوط به آتش‌بازی است نه تیراندازی! نماینده لیبی در سازمان ملل، گریست

دیکتاتور لیبی برای دوماه به هر خانواده ۸۰۰ دلار می‌دهد

گروه بین‌الملل- با وجود بروز درگیری‌های جدید در بخش‌هایی از شهر ترابلس، پایتخت لیبی، به نظر می‌رسد معمر قذافی همچنان کنترل کامل مرکز این شهر را دست دارد.

به گزارش بی.‌بی.‌سی به گفته شاهدان عینی، شبه نظامیان طرفدار دولت بر روی جمعیتی که بعد از نماز جمعه کنترل خیابان ها را در دست گرفتند، آتش گشودند. بنابر گزارش ها، دست کم هفت نفر در اثر این تیراندازی کشته شدند. سرهنگ قذافی هواداران خود را در یکی از میدان‌های مرکزی پایتخت جمع کرد و از آنها خواست با دشمنانش بجنگند. سیف الاسلام پسر کوچک معمر قذاقی اما اذعان کرد که نیروهای دولتی در شهرهای مصراته و زاویه در غرب لیبی دچار مشکل شده‌اند. او به روزنامه نگاران گفت در این شهرها، حملات بیشتری انجام نخواهد شد و دولت امیدوار است که بتواند برای برقراری آتش‌بس، با شورشیان وارد مذاکره شود.

واکنش آمریکا و سازمان ملل

در همین حال، سازمان ملل متحد در حال بررسی اقداماتی علیه لیبی در واکنش به خونریزی‌های این کشور است و آمریکا تحریم‌هایی علیه معمر قذافی و افراد خانواده او اعمال کرده است. باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده گفت که دولت قذافی اصول پذیرفته شده بین‌المللی را زیر پا گذاشته است. اوباما در همین رابطه، دارایی‌های سرهنگ قذافی، اعضای خانواده او و مقام‌های بلندپایه دولت لیبی را مسدود کرد. رییس‌جمهوری آمریکا گفت املاک متعلق به دولت لیبی در آمریکا را نیز مصادره می‌کند. شورای امنیت سازمان ملل متحد هم ممکن است طی روزهای آینده قطعنامه‌ای با هدف تحریم لیبی تصویب کند. بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل گفته است جامعه بین‌الملل باید هر چه سریع‌تر در این مورد وارد عمل شود. بان گفت که موارد آشکار و جدی نقض حقوق بشر در لیبی رخ داده‌است و هشدار داد: «ساعت ها و روزهای آینده برای مردم لیبی سرنوشت ساز خواهد بود.» به گفته او، بیش از هزار نفر طی روزهای اخیر در لیبی کشته شده‌اند، ۲۲ هزار نفر به تونس فرار کرده‌اند و ۱۵ هزار نفر دیگر هم به مصر پناه برده‌اند.

در همین حال یک کشتی مسافربری روز جمعه به همراه حدود ۳۰۰ مسافر خارجی که نیمی از آنها آمریکایی هستند، پس از ترک لیبی به جزیره مالت رسید. مسافران این کشتی از فاجعه انسانی و سرکوب شدید غیرنظامیان به وسیله هواداران معمر قذافی خبر داده‌اند. ناوی پیلای، کمیسر سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در ژنو سوئیس گفته است که اقدامات حکومت لیبی را می توان برابر با جنایت علیه بشریت دانست. یکی از ساکنان ترابلس، که نخواست هویتش افشا شود، گفت که پایتخت در ترس و وحشت به سر می‌برد. او اضافه کرد: «خانواده‌هایی هستند که اجازه نداشته‌اند اجساد عزیزان خود را از خیابان ها جمع کنند مگر این که سندی را امضا کنند و بگویند که عزیزشان با گلوله مخالفان رژیم کشته شده است. هیچ تشییع جنازه‌ای برگزار نمی شود چون جسدی تحویل داده نشده که مراسمی برگزار شود.»در همین حال، مقامات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی-ناتو- نشستی فوق العاده در مورد وضعیت لیبی تشکیل دادند اما آندره فوگ راسموسن، دبیرکل این سازمان تاکید کرد که این ائتلاف نظامی غربی قصد ندارد در بحران لیبی دخالت کند. از سوی دیگر خانم ناوی پیلای، کمیسر سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر گفته است که به نظر می‌رسد خشونت در لیبی در حال افزایش است و از جهان مصرانه خواست تا بدون تاخیر دست به کار شود. خانم پیلای، که پیش از این دادستان پرونده‌های جنایات جنگی بوده است، گفت که اقداماتی که گفته شده معمر قذافی به آن دست زده‌است را می‌توان برابر با جنایت علیه بشریت قلمداد کرد. کمیسر حقوق بشر سازمان ملل این اظهارات را در جریان یک نشست فوق العاده در ژنو ابراز کرد.

او پیشتر گفته بود: «سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز که نقض بی‌شرمانه قوانین بین المللی است به طور هشدار دهنده‌ای ادامه دارد و رو به افزایش است و گزارش‌ها حاکی است که قتل‌های دسته جمعی انجام می‌گیرد و معترضان دستگیر و زندانی و شکنجه می شوند.»

گریه شلقم در شورای امنیت

عبدالرحمن شلقم نماینده فعلی لیبی در سازمان ملل متحد را شاید اولین سفیری در این سازمان دانست که علیه حکومت کشورش سخن می‌گوید.

او که پیش از این برای سال‌های زیادی وزیر خارجه لیبی بود و از نزدیک‌ترین افراد به معمر قذافی رهبر لیبی به شمار می‌رود، طی سخنانی در جلسه شورای امنیت که با لحنی سوزناک بیان شد و در پایان هم به گریه افتاد، از جنایت‌های قذافی علیه ملت لیبی سخن گفت.وی در سخنانش از سایر کشورهای جهان خواست برای جلوگیری از کشتار مردم لیبی واکنش نشان دهند.

شلقم خطاب به قذافی نیز گفت که شما بارها از سربلندی صحبت کردید آیا کشتار مردم و تهدید اینکه لیبی را به آتش می‌کشید، سربلندی است.سخنان او به حدی غم انگیز بود که حاضران هم احساساتی شدند و در پایان به سمت او آمدند و در آغوشش گرفتند.وزیر خارجه سابق لیبی همچنین خطاب به سفرای این کشور در نقاط مختلف دنیا نیز گفت: از سمت‌های خود استعفا نکنید، بمانید و علیه حکومت قذافی افشاگری کنید.

سخنان قذافی و پسرش

در همین حال قذافی در سخنانی که روز جمعه به ادعای تلویزیون لیبی به طور «زنده» پخش شد گفت: «آماده باشید که از لیبی دفاع کنید. این همان لیبی است که ایتالیا را به زانو در آورد.» قذافی گفت که هوادارانش را مسلح خواهد کرد تا اعتراض‌ها علیه او را بخوابانند.

سرهنگ قذافی ادامه داد: «با افراد مسلح، می توانیم همه این اغتشاش ها را شکست بدهیم. هر وقت لازم باشد، همه انبارهای اسلحه را باز خواهیم کرد تا مردم لیبی را مسلح کنیم. لیبی تبدیل به شعله‌ای سرخ خواهد شد.»

قذافی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «بخوانید، برقصید و آماده شوید! من خودم در میان مردم هستم. ما باید مبارزه کنیم و آنها را شکست بدهیم.»

در یک هفته گذشته نبرد میان نیروهای ضد دولتی و سربازان وفادار به سرهنگ قذافی که ۴۲ سال است در لیبی قدرت را در دست دارد به شدت در جریان بوده است. این در حالی است که برنامه جهانی غذای سازمان ملل اعلام کرد که ذخیره غذایی لیبی در حال کم شدن است. بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه برنامه جهانی غذا -فائو- اضافه کرد که زنجیره تولید و توزیع غذا در لیبی با خطر فروپاشی روبه‌رو است چون کالاهای وارداتی فرصت ورود به این کشور را ندارند و کار فروشگاه‌ها نیز به دلیل خشونت ها مختل شده است. از سوی دیگر تلویزیون دولتی لیبی اعلام کرده است که دولت به هر خانواده در لیبی برای دو ماه حدود هشتصد دلار می دهد تا بتوانند از پس افزایش قیمت مواد غذایی بربیایند و در همین حال حقوق کارمندان در برخی ادارات دولتی تا صد و پنجاه درصد افزایش می یابد و حداقل دستمزد، حدودا دو برابر می‌شود. پیشتر سرهنگ قذافی گفت قیام مردم لیبی تحت تاثیر شبکه القاعده است و به جوانان این کشور مخدرهای توهم زا داده شده تا دست به شورش بزنند.

در دو روز گذشته قدافی دو مرتبه با هواداران خود از طریق تلویزیون دولتی لیبی و حضور در جمع هوادارانش در میدان «الخضرا» ترابلس سخنرانی کرد که نکات جالب توجهی داشت: او برای عادی جلوه دادن حکومت ۴۲ ساله‌اش، خود را با ملکه بریتانیا و پادشاه تایلند مقایسه کرد و گفت: من هم مثل آنها هستم و هیچ قدرتی ندارم. آن وقت به من می‌گویند استعفا کنم، من که سمتی ندارم، از چه چیزی استعفا کنم؟!

قذافی برای چند هزارمین بار از کیسه مردم خرج کرد و خود را مردمی خواند و گفت: دشمنان این همه مردم مردم می‌کنند، بیایند و مردم را در میدان الخضرا ببینند که چگونه از من حمایت می‌کنند.

نکته قابل توجه اینکه تعداد حاضران در میدان، حدود ۲ هزار نفر بودند که گفته می‌شود همان ارتشیان وفادار به قذافی بوده‌اند که با لباس شخصی آنها را به میدان آورده بودند.

وی در بخشی از سخنانش گفت اگر ملت لیبی او را دوست نداشته باشند اگر ملت‌های آفریقایی و عربی او را دوست نداشته باشند، قذافی حتی برای یک روز لایق زندگی نیست.

سیف‌الاسلام پسر قذافی نیز در مصاحبه با خبرنگاران دعوت شده به ترابلس به آنها گفت: همه چیز آرام است. هم اکنون در شهر مردم در حال شادی و سرور هستند و اگر صدایی شنیدید مربوط به آتش‌بازی است نه تیراندازی و درگیری!