مرکز خدمات فولاد ایران- واردات سنگ‌آهن چین در ماه ژانویه ۸/۱۸ درصد نسبت به واردات ۵۸ میلیون تنی در ماه دسامبر افزایش یافته و به ۶۸ میلیون و ۹۷۰ هزار تن رسیده است. واردات سنگ‌آهن چین در ماه ژانویه ۴۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و رکورد جدیدی را ثبت کرده است. تجار چینی با پیش‌بینی رشد بیشتر قیمت‌ها در آینده، خرید خود را افزایش داده‌اند.

رکورد پیشین در سپتامبر سال ۲۰۰۹ با واردات ۶۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تن ثبت شده بود. متوسط قیمت سنگ‌آهن وارداتی در ماه ژانویه ۱۵۱ دلار هر تن بوده است.

شرایط بد آب و هوایی در استرالیا و برزیل و همچنین افزایش نرخ تورم منجر به رشد قیمت سنگ‌آهن و زغال‌سنگ در چین شده است.

کارخانه‌ها در چین همچنین سطح تولید خود را بالا برده و قیمت محصولات خود را نیز افزایش داده‌اند. میزان تولید فولاد در چین در ماه دسامبر با افزایشی ۶/۲ درصدی در مقایسه با ماه پیش از آن به ۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده بود.

رشد قیمت‌ها، افزایش ظرفیت تولید، کاهش کرایه حمل کشتی‌ها و افزایش ارزش یوآن چین دلایل افزایش تقاضای سنگ‌آهن در چین می‌باشند.

هزینه حمل سنگ‌آهن از استرالیا به چین طی سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته و به ۶ دلار و ۷۷ سنت رسیده است.

افزایش قیمت سنگ‌آهن صادراتی هند به چین

قیمت نقدی سنگ‌آهن صادراتی هند به چین طی هفته گذشته به دلیل پایین بودن عرضه و بالا بودن تقاضا در چین ۵ تا ۶ دلار هر تن افزایش یافته و قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۳ تا ۵/۶۳ درصد به ۱۹۵ تا ۱۹۷ دلار هر تن سی‌اف‌آر چین رسیده است. قیمت پیشنهادی هندی‌ها نیز ۲۰۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که معاملاتی نیز در قیمت ۱۹۸ دلار هر تن سی‌اف‌آر انجام شده است، اما هنوز صحت این امر تایید نشده است.

روز ۱۴ فوریه ۴۰ هزار تن سنگ‌آهن خلوص ۶۲ و ۶۳ هند در قیمت ۱۷۱ دلار هر تن فوب به چین صادر شده است. یکی از خریداران در چین هم قیمت ۱۷۲ دلار هر تن سی‌اف‌آر را برای خرید سنگ‌آهن خلوص ۵۹ و ۶۰ درصد پیشنهاد داده است.

روند آینده بازار سنگ‌آهن در این دو کشور مشخص نیست. در حالی که برخی از تجار با پیش‌بینی کاهش قیمت سنگ‌آهن در آینده به فروش موجودی انبارهای خود روی آورده اند، عده‌ای بر این باورند که قیمت این محصول در آینده از مرز ۲۰۰ دلار هر تن خواهد گذشت. اما از آنجایی که کارخانه‌ها در چین به دنبال پایین آوردن هزینه تولید هستند و با توجه به رشد سریع قیمت سنگ‌آهن، احتمالا قیمت این محصول در آینده نزولی خواهد بود.

در این میان عده‌ای از دست اندرکاران نیز پیش‌بینی می‌کنند که سنگ‌آهن هند در ماه مارس در قیمت‌های بالا به فروش خواهد رفت. اما با آغاز ماه آوریل و احتمال عرضه سنگ‌آهن از ایالت کارناتاکا به بازار نقدی، قیمت این محصول پایین خواهد آمد.