تاثیرات غیر مستقیم حذف یارانه ها در صنعت قطعه سازی

*مهندس داود حاجیلو: حذف یارانه‌ها در صنعت قطعه سازی، تاثیر مستقیم چندانی در کسب و کار صنعتگران خودرو نداشته است گروه صنعتی لولو در همایش اخیر صنعتگران استان تهران به عنوان واحد برتر در بخش پژوهش و تحقیقات در صنعت قطعات خودرو موفق به دریافت لوح سپاس شد.

داود حاجیلو مدیرعامل گروه صنعتی لولو طی مصاحبه ای در پایان این مراسم توضیحاتی در خصوص سوابق، عملکرد و مسائل و مشکلات این گروه و تنگناهای صنعت قطعه سازی بخش خودرو ارائه داد.

به گفته مهندس حاجیلو، این گروه در سال ۱۳۷۳ و با گسترش توسعه صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور تاسیس و با هدف ساخت داخل کردن بالابرهای برقی و دستی مصرفی در انواع خودروهای داخلی کار خود را شروع کرد و در مدت زمان کوتاهی موفق شد اولین سازنده بالابرهای برقی خودرو پژو ۴۰۵ و پراید گردد.

وی افزود: به دنبال آن با مطرح شدن خودرو با برند داخلی (x۷ یا سمند) گروه صنعتی لولو نسبت به طراحی از صفر تا ۱۰۰ بالابر این خودرو اقدام کرد و در ادامه برای سایر خودروهای ساخت داخل مثل خودرو کاروان و سیناد نیز بالابر برقی طراحی نمود.

حاجیلو با بیان اینکه هر ساله با مطرح شدن خودروهای جدید و یا مدلهای جدید ، بالابرهای آنها توسط این گروه طراحی و تولید شده است به بالابرهای هوشمند خودرو زانتیا، بالابرهای برقی دربهای جلو و عقب پژو ۲۰۶، بالابرهای برقی دربهای خودرو ریو و مینیاتور و بالابرهای برقی خودروهای سمند سال و پارس که هر دو خودرو نه تنها مجهز به سیستم آنتی تراپ ( ضد خطر) می باشند، بلکه دارای سیستم comfort to close بوده که آپشن جدید برای این مکانیزمها می باشد اشاره نمود.

براساس اظهارات مهندس حاجیلو، این در حالی است که تحقیقات و پژوهشهای صورت گرفته در مرکز تحقیقات این شرکت منجر به بروز پدیده های جدیدی در مکانیزمهای برقی خودروهای داخلی گردیده است که از آنجمله طراحی و تجاری سازی مکانیزم محرک برقی صندلی های خودرو سمند سال بوده که سالانه حداقل ۶ میلیون یورو ارزبری داشته است.

حاجیلو در ادامه این مصاحبه در خصوص اثرات مستقیم حذف یارانه ها در صنعت قطعه سازی گفت: همانطور که می‌دانید اثرات مستقیم حذف یارانه ها تاثیر چندانی در کسب و کار ما به عنوان قطعه ساز خودرو نداشته است اما متاسفانه به دلیل تاثیرات غیر مستقیم حذف یارانه ها و عدم محاسبه این اثرات در هزینه های تمام شده ، سودآوری این بخش از صنعت کشورکه حتی قبل از حذف یارانه ها هم دچار مشکل بوده است را همچنان کمرشکن می کند.

مدیرعامل گروه صنعتی لولو در این زمینه عدم پرداخت تسهیلات بانکی به خصوص تسهیلات خرید خارجی به فرم ریفاینانس، عدم پرداخت به موقع مطالبات از شرکت های خودروساز، مالیات بر ارزش افزوده، عدم امکان تغییر قیمت قراردادهای فروش محصولات به واسطه تغییرات ناشی از قیمت ارز و مواد اولیه و ... و اصرار بر کاهش قیمت محصولات از سوی خودروساز را مثال زد.

وی توضیح داد: در زنجیره حذف یارانه ها در بخش خودروسازی صدر و ذیل این صنعت یعنی خودروسازان و خدمات پس از فروش و مراکز تعمیرات و ... همواره امکان تغییر قیمت و بازی با مولفه های قیمت تمام شده را دارند ولی این اختیار در بخش قطعه سازی وجود ندارد.

حاجیلو تصریح کرد: مشکلات گردش نقدینگی ناشی از تغییر سیستم مبادلات خارجی و داخلی و عدم قبول LC توسط فروشندگان خارجی و دهها مشکل بزرگ و کوچک دیگر و نوسانات نرخ ارز و اثر غیرقابل پیش بینی آن در زمان بازپرداخت تسهیلات ریفاینانس به این صنعت لطمه می زند که بهتر است نرخ ارز بازپرداخت تسهیلات ریفاینانس با نرخ ارز روز گشایش اعتبار یکسان محاسبه گردد.

وی در پایان پیشنهاد کرد: نمایندگان محترم وزارت صنایع و معادن ضمن مطالعه دقیق اثرات غیر مستقیم حذف یارانه ها و همفکری با اعضاء انجمن قطعه سازان برای حمایت از این قشر راه کارهایی که قبلا توسط انجمن تدوین و اعلام گردیده است را مورد بررسی و اهتمام جدی قرار دهند.