شرکتی که از دو خط تلفن عمومی در خانه راه‌اندازی شد

هاله گیوری

شرکت تلفن سنچوری، یکی از معدود شرکت‌های باقی مانده در‌ایالات متحده است که خدمات ارتباطات تلفنی را برای ۵/۲ میلیون مشتری در ۲۲ استان ارائه می‌دهد.‌این شرکت استراتژی خاصی را برای خود برگزیده است و دنبال می‌نماید که بر اساس ارائه خدمات و فعالیت در مناطق روستایی و مکان‌هایی است که پیش‌بینی رشد جمعیت زیاد است و دور از محیط شهرهای بزرگ است. تاریخ سنچوری از خانواده ویلیام کلارک ویلیامز آغاز می‌شود که مدیر سابق یک شرکت تلفن به نام اوزونا در غرب تگزاس بود. در سال ۱۹۲۱ مدت کمی بعد از پذیرفتن شغلی در بخش پرداخت حقوق در شرکتی به نام ساترن بل در مونرو لوییزیانا، ویلیامز با ماری هیل که سابقا معلم بود و در شرکت تلفنی به نام مرتزون در تگزاس مشغول به کار بود، ازدواج نمود.

در سال ۱۹۳۰ ویلیامز شرکت تلفنی به نام اوک ریدج را در نزدیکی مونرو از فردی به نام هوگان خریداری نمود. در روزهای آغاز استفاده عمومی هر ۱۰ مشترک از یک خط ثابت استفاده می‌نمودند. طرفین با انواع مختلف زنگ‌های تلفن مجزا می‌شدند ولی هر کسی آزاد بود تا تلفن را بردارد و مکالمه فرد دیگری را شنود نماید. اوک ریدج به یکی از اقوام اجاره داده شد و ویلیام و ماری به نزدیکی اوک گرو، جایی که ماری مدیریت اپراتوری یک شرکت تلفن را به عهده گرفت و ویلیام مدیر حوزه‌ای شرکتی تعاونی در زمینه انرژی الکتریکی در بخش روستایی شد، نقل مکان نمودند. در سال ۱۹۴۶ ویلیام و ماری شرکت اوک ریدج را به پسرشان کلارک انتقال دادند.

در همین سال‌ها بود که سیستم شماره گیری به بازار آمد و مشتری را از ارتباط با اپراتور بی‌نیاز می‌نمود و افراد می‌توانستند خودشان به طور مستقیم تماس‌هایشان را‌ایجاد نمایند. کلارک ویلیام برای اتوماتیک کردن سیستم کوچکی که در اختیار داشت قراردادی به ارزش ۳۵۰۰ دلار نوشت. ویلیام قبل از مرگش در سال ۱۹۵۷ از کلارک خواست تا تمامی پولی را که از بیمه دریافت می‌نماید روی پروژه‌ای جدید از شرکت تلفن سرمایه‌گذاری کند. کلارک و لی جست وجو را برای یافتن شرکت جدید در نزدیکی شرکت‌هایی که قبلا خریداری کرده بودند آغاز کردند. البته‌این باعث می‌شد که نتوانند به مسافت‌های بیشتری خدمات ارائه نمایند.

اولین شرکتی که اطلاعات آن برای خرید جمع آوری شد، جانکشن سیتی در جنوب آرکانزاس بود. از آنجا که‌این شرکت در استان دیگری واقع بود، حق ثبت به ویلیام داده شد و‌این منطقه تحت پوشش خدمات شرکت سنچوری قرار گرفت. چند هفته بعد شرکت بزرگی در شمال آرکانزاس پیدا شد. در سال ۱۹۶۲ آنها هر دو شرکت و شرکتی دیگر را در همجواری آنها به تصاحب خود درآوردند.

در سال ۱۹۶۵ لی از دنیا رفت و از دست دادن مدیری کارآمد مانند او باعث شد که کلارک ویلیامز چگونگی کار خود را برای گسترش شرکت‌ها تغییر دهد. در سال ۱۹۶۸ با ۱۵ شرکت زیرمجموعه، او تصمیم گرفت یک شرکت هلدینگ به صورت سهامی عام راه اندازی نماید. نام جدید شرکت سنترال تلفن اند الکترونیک بود که در دفتر مرکزی آن در مونرو لوییزیانا در تاریخ ۳۰ آوریل ۱۹۶۸ شکل گرفت و در سال ۱۹۷۱ شرکت به سنچوری تلفن تغییر نام داد.

شرکت‌های کوچک تلفن در آمریکا در دهه ۱۹۷۰ به فروش گذاشته شدند و دلیل عمده آن‌این بود که شرکت‌های بزرگ اجازه سودآوری به آنها را نمی‌دادند. در طول همین دهه سنچوری دامنه فعالیت‌های خود را به میشیگان و ویسکازین گسترش داد. بزرگ‌ترین تصاحب شرکت‌ها در سال ۱۹۷۲ اتفاق افتاد که سنچوری شرکت لاکراس تلفن را خریداری کرد که از سایر شرکت‌ها بزرگ‌تر بود و‌این مساله باعث شد که سنچوری به مهم‌ترین شرکت تلفن تبدیل شود. در سال ۱۹۷۸ سهام شرکت وارد بورس نیویورک شد.

همانگونه که‌این شرکت یکی از اولین استفاده‌کنندگان از سیستم شماره‌گیر بود بعدها نیز جزء اولین شرکت‌هایی بود که از سیستم سوئیچ‌های دیجیتالی استفاده نمود. سنچوری عملیات سلولی را راه اندازی نمود و زمانی که تقاضا برای آن‌ایجاد شد یکی از منابع بزرگ درآمد برای شرکت شد. سیستم پیج هم توسط‌این شرکت راه‌اندازی شد. در سال ۱۹۸۹ سنچوری شرکت یونیور سال را با ۴۸۰۰۰ خط تلفن در ۵ استان تصاحب نمود. در سال ۱۹۹۲ سنچوری برای تصاحب اوهایو اپریشنز که ۶۴۰۰۰ خط تلفن داشت ۹۰میلیون دلار پرداخت نمود و با‌این کار خطوط تلفن‌این شرکت به ۴۲۵۰۰۰ خط رسید.

در طول دهه ۱۹۹۰ شرکت به توسعه سریع خود ادامه داد و در سال ۱۹۹۳ دارای ۲۸۰۰۰ مشترک بود که از عملیات سلولی استفاده می‌کردند. با رشد نمایی تقاضا برای استفاده از عملیات سلولی، دسترسی خانگی به‌اینترنت، و خدمات مشابه صنعت ارتباطات تلفنی در‌این دهه به بالاترین جایگاه خود رسید.

در سال ۱۹۹۹ برند جدید شرکت به صورت CenturyTel به وجود آمد و با هزینه‌ای معادل ۸۴۴ میلیون دلار شرکت ۲۳۰۵۰۰ خط جدید را به سیستم خود افزود. در سال ۲۰۰۰ برای‌اینکه در عرصه جهانی نیز مطرح شود ۹/۲۲ میلیون دلار در دیش نت دی اس ال که شرکتی بود که مجوز برقراری ارتباطات ‌اینترنتی در هند را داشت، سرمایه‌گذاری نمود. در سال ۲۰۰۱ یکی دیگر از خریدهای بزرگ شرکت روی داد که توانست ۶۷۵۰۰۰ خط تلفن را در میسوری و آلاباما داشته باشد. ‌این کار ۱۶/۲ میلیارد دلار هزینه داشت.

استراتژی شرکت که گسترش فعالیت در مناطق روستایی و مناطقی که رشد جمعیت زیادی دارد باعث رشد سریع آن در گذشته شد و همین‌طور می‌تواند دلیل موفقیت در‌ آینده آن باشد.