فرهنگ کسب و کار در آرژانتین - ۲۳ اسفند ۸۹

کوشان غلامی

بخش پنجم

سبک‌های ارتباطی آرژانتینی‌ها

زبان اصلی مردمان آرژانتین اسپانیولی است، اما بسیاری از آنها، به‌خصوص کسانی که تحصیلات بین‌المللی دارند، به خوبی انگلیسی صحبت می‌کنند. به علاوه بسیاری از ساکنان این کشور اصالت آلمانی و ایتالیایی دارند و به این دو زبان نیز تکلم می‌کنند. در فرهنگ آرژانتین، افرادی که آزادانه و صریح صحبت کرده و نظرات خود را محکم و با قدرت بیان می‌کنند، محترم داشته می‌شوند. یعنی به سادگی ممکن است دو نفر با هم تضاد فکری داشته باشند و بر عقاید یکدیگر بتازند؛ و همچنان روابط دوستانه صمیمی‌داشته باشند. در واقع شما با انزوا و کناره گیری از روابط صمیمانه و نزدیک، به عنوان فردی مسوولیت ناپذیر و بی‌علاقه به کار شناخته می‌شوید. به دلیل همین رویکرد ارتباطی، جلسات آنان نشست‌هایی پرسر و صدا و خشن به نظر می‌رسند که حاضرین در آن دائما برای اظهارنظر یا مخالفت، صحبت همدیگر را قطع می‌کنند. همین شور و حرارت حضور در جلسات نیز فاکتور مثبتی به شمار می‌رود و نشانگر میزان علاقه و تعلق خاطر شما به موضوع جلسه است.

آرژانتینی‌ها در زبان بدن خود، همان ویژگی‌های مشخصه بیشتر ساکنان آمریکای‌جنوبی را نشان می‌دهند:

نخست آنکه در هنگام گفت‌وگو در فاصله بسیار کمی از یکدیگر می‌ایستند که در بسیاری فرهنگ‌ها رفتاری ناهنجار است؛ دوم آنکه بسامد استفاده آنها از تماس‌های چشمی ‌بسیار بالا است؛ و سوم آنکه در بسیاری موقعیت‌ها به فراوانی از تماس‌های بدنی استفاده می‌کنند.

تلفیق این ۳ مورد می‌تواند برای مردمانی که به فرهنگ‌هایی با زبان بدن بسیار ملایم‌تر عادت دارند (مثل‌اسکاندیناویایی‌ها و ژاپنی‌ها) معجون هراس آوری باشد. بهتر است شما بکوشید خود را با این شکل از زبان بدن آنها هماهنگ کنید؛ چرا که بعید است آنها خود را با عادات شما هماهنگ کنند!

در اکثر محیط‌های کاری، افراد ترجیح می‌دهند با نام خانوادگی شان مورد خطاب قرار گیرند. القابی مثل مهندس (Ingeniero) و حقوقدان (Abogado) نیز رایج هستند.

سبک‌های پوششی در آرژانتین

ظاهر و سبک پوششی افراد، چه در فضای کسب و کار و تجارت و چه در جامعه به مفهوم عام کلمه، در آرژانتین بسیار حائز اهمیت است. قضاوت عمومی‌افراد نسبت به شما، تا حدی بستگی به ظاهر شما دارد: اگر خوشبخت و موفق هستید، ظاهر شما هم باید گویای این مطلب باشد.

پوشش افراد در فضای کسب و کار، عمدتا رسمی‌است؛ مردان کت و شلوار تیره می‌پوشند و کراوات می‌بندند. لباس زنان این کشور نیز نسبت به لباس زنان در کشور همسایه، برزیل، به مراتب پوشیده تر است. کت و دامن و کلا لباس رسمی‌تیره، بهترین گزینه پوششی برای زنان است.

گذران مفید اوقات فراغت از تجارت در آرژانتین

همان گونه که از چنین فرهنگ رابطه محوری انتظار می‌رود، سرگرمی‌و فراغت بخش مهمی ‌از کل چرخه تجارت است. هرگز اهمیت پیوند‌های دوستانه ای را که در این مناسبت‌ها شکل می‌گیرند، دست کم نگیرید.

تمامی ‌وعده‌های صرف غذا در حین مبادلات تجاری، نشست‌های اجتماعی به شمار می‌روند، پس تنها در صورتی از مبادلات تجاری سخن به میان آورید که رابط بومی ‌شما پیشتر موضوع را مطرح کرده باشد.

از این قبیل ضیافت‌ها به عنوان فرصتی برای شناخت بهتر عملکرد شرکا یا مشتریان تجاری‌تان در سایر سطوح مهم اجتماعی استفاده کنید. بحث‌های مربوط به کسب و کار را به پس از صرف غذا و هنگام نوشیدن قهوه موکول کنید.

آداب صرف غذا بسیار حائز اهمیت هستند؛ و آرژانتینی‌ها نیز به هنگام صرف غذا به رسم اروپایی‌ها، همواره کارد و چنگال در دست دارند. دست‌ها همواره باید دیده شوند؛ پس دست‌هایتان را هنگام صرف غذا هرگز زیر میز نبرید.

هرچند همواره مبلغی به عنوان حق سرویس به صورتحساب شما افزوده می‌شود، اما پرداخت انعامی‌ در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد، یک رفتار مثبت و سخاوتمندانه به حساب می‌آید.