مهلت 4 ماهه به موسسات پولی غیرمجاز

فاطمه بهادری

عکس: نگار متین‌نیا

در حالی که بانک مرکزی در چهارمین فهرست خود اسامی تعداد دیگری از موسسات ادغام شده وجدید را اعلام کرد، حسین رحمانی نیا عضو شورای پول واعتبار با بیان اینکه در قالب جلسه روز سه‌شنبه گذشته بانک مرکزی از آخرین وضعیت ساماندهی تعاونی‌های اعتباری و مسائل و اتفاقات اخیر به شورای پول و اعتبار گزارشی ارائه کرده است، افزود: در نهایت شورا به این نتیجه رسید که به تعاونی‌های اعتباری یک مهلت چهارماه دیگر تا پایان خرداد ماه سال ۹۰ بدهد تا آنها بتوانند در این مقطع نهایی با تشکیل پرونده اقدامات و عملکرد آینده خود را با مقررات بانک مرکزی تطبیق دهند و از این طریق مجوز رسمی فعالیت دریافت کنند.

وی ادامه داد: تحت نظارت قوانین بازار غیرمتشکل پولی درآمدن تعاونی‌های اعتباری و همچنین تبعیت از مقررات بانک مرکزی برای رفع نگرانی‌ها و دغدغه مردم و سپرده‌گذاران در تعاونی‌های اعتباری، موضوع مهمی بود که شورای پول و اعتبار آن را در دستور کار خود قرار داد.

عضو شورای پول و اعتبار گفت: همچنین تصمیم‌گیری شد که بسیاری از تعاونی‌های اعتباری کوچک در قالب یک تعاونی بزرگ‌تر ساماندهی شوند و به عبارتی، تحت نظر آن تعاونی بزرگ به فعالیت خود ادامه دهند به نحوی که برخی تعاونی‌ها از این طریق بتوانند سرپرستی و مسوولیت تعدادی از تعاونی‌های اعتباری را برای رعایت مقررات بانک مرکزی به عهده گیرند.

ادغام تعاونی‌های کوچک با یکدیگر

رحمانی‌نیا با بیان اینکه از این رو تشکیل تعاونی‌ها به صورت گروهی تحت سرپرستی یک تعاونی بزرگ‌تر مد نظر شورای پول و اعتبار قرار گرفت، گفت: همچنین بخشی از جلسه روز سه‌شنبه شورای پول و اعتبار به مسائل و نگرانی‌های مردم در خصوص وضعیت به وجود آمده پس از اجرای طرح ساماندهی تعاونی اعتباری و همچنین تعطیلی برخی از این تعاونی‌ها گذشت.

وی با تاکید بر اینکه نظر اصلی شورا و تلاش آن بر این است که مردم از نگرانی و دغدغه سپرده‌گذاری خود در تعاونی‌های اعتباری خارج شوند، اظهار کرد: از این طریق ایجاد حاشیه امنی برای سپرده‌گذاران و مردم مد نظر شورای پول و اعتبار قرار گرفت تا آنها ازبابت ارتباط مالی با تعاونی‌های اعتباری دغدغه فکری نداشته باشند و این اقدامات صورت خواهد گرفت.

وی با تاکید مجدد بر مهلت پایانی ۴ماه بانک مرکزی برای تعاونی‌های اعتباری و تطبیق آن با مقررات و قوانین بانک مرکزی تصریح کرد: از این رو، شورا بانک مرکزی را موظف به اندیشیدن تمهیداتی برای رفع نگرانی و دغدغه مردم کرده و این موضوع باید هر چه سریع تر توسط بانک مرکزی انجام شود.

همچنین رحمانی نیا در پایان با بیان اینکه در مورد وضعیت صدور مجوز فعالیت تعاونی‌های اعتباری و مسائل به وجود آمده نیز در شورا بحث شد، ولی نکته اصلی این است که مردم بدانند نگرانی در این رابطه وجود ندارد و مسائل در فرصت کوتاهی حل خواهد شد.

در عین حال بانک مرکزی در چهارمین نامه ساماندهی، با تاکید بر ادغام فعالیت تعدادی از تعاونی‌های اعتباری با یکدیگر، اسامی تعاونی‌های اعتبار جدید را که درشرف تاسیس هستند وبه صورت مجموعه ای واحد به فعالیت ادامه می‌دهند را اعلام کرد.

روابط عمومی بانک مرکزی در نامه جدید خود اعلام کرده که به دنبال ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی و با اقدامات وسیع به عمل آمده از سوی دستگاه‌های ذی ربط، مرحله اول برنامه ساماندهی تعاونی‌های اعتباری آزاد به اتمام رسیده است و تعاونی‌های اعتباری ذیل تجمیع شده و به عنوان موسسه مالی اعتباری در شرف تاسیس ادامه فعالیت خواهند داد و بانک مرکزی با استقرار ناظر مقیم بر عملکرد‌ آنان نظارت خواهد کرد.

موسسات زیر فقط مجاز به استفاده از تابلو «موسسه مالی و اعتباری در شرف تاسیس تحت نظارت بانک مرکزی» هستند و تعاونی‌های اعتباری ذیل‌ آنان نیز مکلفند با تغییر تابلو خود از نام و عناوین جدید استفاده کنند.

به‌کارگیری عناوین بیشتر یا کمتر یا استفاده سایرین، از این عناوین غیرقانونی بوده و جاعلین تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت. براساس اطلاعیه بانک مرکزی موسسات مالی و اعتباری در شرف تاسیس به این شرح اعلام شده‌اند.

۱- موسسه مالی و اعتباری مولی‌الموحدین شامل تعاونی اعتباری مولی‌الموحدین، تعاونی اعتباری بهمن ایثار (تحت تکفل موسسه)وتعاونی اعتباری قائمین اقتصاد.

۲- موسسه مالی و اعتباری صالحین شامل تعاونی اعتبار صالحین، تعاونی اعتبار پشتکار قزوین، تعاونی اعتبار دانش آموختگان و دانشجویان وحدت ( تحت تکفل موسسه)، تعاونی اعتبار مرزنشینان محمودآباد، تعاونی اعتبار پرتوگل گرگان.

۳- موسسه مالی و اعتباری باران شامل تعاونی اعتبار فرشتگان، تعاونی اعتبار فرزان بیرجند، تعاونی اعتبار امین طلاب، تعاونی اعتبار رسالت توس، تعاونی اعتبار قائم، تعاونی اعتبار افضل توس.

۴- موسسه مالی و اعتباری ثامن‌الحجج شامل شرکت تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج، شرکت تعاونی توسعه فجر راستین،شرکت تعاونی اعتبار آریا شمال، شرکت تعاونی اعتبار کارکنان بانک صادرات آمل، شرکت تعاونی اعتبار صنوف بازاریان پارسیان ساری، شرکت تعاونی تولیدی ـ توزیعی پرتور فرهنگ قائم‌شهر، شرکت تعاونی توسعه روستایی سیاهکلا محله شرقی، شرکت تعاونی تولیدی کشاورزی دشت سبز قائم‌شهر، شرکت تعاونی اعتبار خزر گلشن بابل، شرکت تعاونی تولیدی ـ توزیعی کارکنان بانک ملت قائم‌شهر،- شرکت تعاونی اعتبار کارکنان دولت بابلسر،- شرکت تعاونی اعتبار صنوف بازاریان بابلسر،- شرکت تعاونی اعتبارکارکنان بانک ملت آمل،- شرکت تعاونی اعتبار کارکنان بانک صادرات بابلسر،- شرکت تعاونی تولیدی ـ توزیعی مفرح ساری،- شرکت تعاونی تولیدی ـ توزیعی کارکنان بانک تجارت قائم‌شهر،- شرکت تعاونی توسعه روستایی آتیه‌سازان کله‌بس بابلسر،- شرکت تعاونی اعتبار بانوان پویا خزر آمل،- شرکت تعاونی اعتبار فروغ بازار محمودآباد و شرکت تعاونی اعتبار معین الرضا.

۵- موسسه مالی و اعتباری اعتماد ایرانیان شامل تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان،- تعاونی اعتبار دانش،- تعاونی اعتبار رهگشای سبزوار - تعاونی اعتبار توکل کشاورز مینودشت،- تعاونی اعتبار سامان،- تعاونی اعتبار اسماء خراسان جنوبی.

۶- موسسه مالی و اعتباری پیشگامان یزد شامل- تعاونی اعتبار پیشگامان یزد،- تعاونی اعتبار ایرانیان (زرین دشت فارس)،- تعاونی اعتبار آتی فرزان،- تعاونی اعتبار مهیار یزد.

۷- موسسه مالی و اعتباری عسکریه شامل تعاونی اعتبار عسکریه،- تعاونی اعتبار توسعه و عمران گرگان.

۸- موسسه مالی و اعتباری فردوسی شامل تعاونی اعتبار عام کشاورزان مازندران، تعاونی اعتبار وحدت مشهد،- تعاونی اعتبار الزهرا،- تعاونی اعتبار امیدجلین،- تعاونی اعتبار بدر توس،- تعاونی اعتبار دامداران و کشاورزان کرمانشاه و تعاونی اعتبار پیوند مشهد.

۹- موسسه مالی و اعتباری کارسازان آینده شامل - تعاونی اعتبار کارسازان آینده،- تعاونی اعتبار آینده‌سازان حساس و تعاونی اعتبار اعتماد یزد.

۱۰- موسسه مالی اعتباری قوامین شامل موسسه قوامین و تعاونی اعتبار حسنات.

همچنین در ادامه اطلاعیه بانک مرکزی آمده است: تعاونی‌های اعتبار میزان و ثامن‌الائمه با توجه به تودیع سرمایه اولیه می‌توانند به عنوان موسسه مالی و اعتباری در شرف تاسیس به فعالیت خود ادامه دهند. بدیهی است همه موسسات مذکور مکلف به رعایت مفاد بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی ازجمله رعایت سقف نرخ سود سپرده ابلاغی و عدم توسعه شعب هستند.

استفاده ازعنوان تعاونی اعتباری آزاد ازاین پس ممنوع و غیرقانونی است و به جز آن تعداد که به شرح فوق ساماندهی شده اند، فعالیت سایر تعاونی‌های اعتباری آزاد در سراسر کشور غیرمجاز وغیرقانونی است و درصورت استمرار فعالیت، مدیران‌ آنان تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

این اطلاعیه بانک مرکزی برای ساماندهی تعاونی‌های اعتبار، شامل چهارمین فهرست اسامی موسسات بدون مجوز است.بانک مرکزی پیش از این در سه فهرست دیگر تعدادی از موسسات غیر قانونی و همچنین ادغام شده را اعلام کرد.

این فهرست در پی سه اولتیماتوم بانک مرکزی به تعاونی‌های اعتباری بود .

در اولین اولتیماتوم، در بسته بانک مرکزی سال ۸۸ پایان آذرماه همان سال به عنوان آخرین زمان مجوز دار شدن موسسات بازار غیرمتشکل پولی اعلام شد.این اولتیماتوم به سبب ادامه فعالیت برخی موسسات بدون مجوز که بیشمار هم بودند در سوم خرداد ماه امسال دوباره تاکید شد.چندی پیش نیز سومین اولتیماتوم به تعاونی‌های اعتبار اعلام شد تا اینکه بانک مرکزی وارد عمل شد و مقامات این بانک از ساماندهی همه تعاونی‌های اعتبار تا پایان امسال خبر دادند.

در این راستا نیز فهرست‌های جداگانه‌ای به مردم برای هشیار کردن آنها اعلام شد، البته تعدادی از کارشناسان معتقدند اعلام این فهرست‌ها جو روانی جامعه را تحت تاثیر قرار داده وموجب تشنج خواهد شد، اما باید اعتراف کرد این اقدام بانک موجب جدی‌تر شدن موسسات بدون مجوز در دریافت مجوز شده است.