ساماندهی واردات کالاهای انفورماتیک، تنها راه بهبود حوزه‌ سخت‌افزار

مجید ناصحی مقدم، رییس سازمان نظام صنفی استان زنجان در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره تاثیرات قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بر بازار محصولات فن‌آوری اطلاعات گفت: این قانون توانسته اثر خودش را بر بخش حمل‌ونقل در حوزه سخت‌افزاری بگذارد؛ زیرا در این بخش بیشتر وابسته به وارداتیم؛ اما در سایر حوزه‌ها چندان تغییری در قیمت‌ها رخ نداده است؛ زیرا چندان وابسته به انرژی نیستند.

وی ادامه داد: در حوزه‌های مرتبط با واردات سود اغلب محصولات پایین است؛ ولی باید دانست در حال حاضر، اکثر محصولات سخت‌افزاری روانه شهرستان‌ها می‌شوند و به این خاطر سود برای بخش حمل‌ونقل بالا است. در حالی‌که سود خالص برای فروشندگان بسیار پایین و باید با اصلاح سیستم توزیع کالا، این مشکل برطرف شود؛ یعنی دیگر نیازی نباشد تهران مرکز تجمع کالاهای انفورماتیکی باشد و هر شهرستان نوعی تمرکز در مرکز استان خود داشته باشد. این کارشناس افزود: در حال حاضر اکثر کالاها بدون شناسنامه‌ در جامعه در حال چرخش هستند و بر همین اساس کیفیت آنها نیز متفاوت است و همین موضوع عاملی برای آشفتگی بازار سخت‌افزار بوده است.

وی درباره راهکارهایش برای بهبود کاستی‌ها، ابراز کرد: دولت می‌تواند موجب ساماندهی این حوزه شود، در حالی که این کار برای خود دولت هم ارزش افزوده ایجاد می‌کند و موجب کاهش آمار قاچاق و محصولات بی‌کیفیت به کشور می‌شود.

او ورود بیش از۹۰ درصد از کالاهای انفورماتیک به کشور را از طریق قاچاق دانست و بیان کرد: اگر این میزان از طریق مبادی رسمی صورت می‌گرفت، دیگر نیازی نبود که از فاکتورهای غیررسمی در کشور استفاده شود در حالی که نبود چنین وضعیتی قیمت استفاده از فاکتور رسمی را بالا برده است، هرچند می‌توان با نیازسنجی هر استان، گردش کالاها را به صورت منظم درآورد.