گروه بین‌الملل- درمیان نگرانی‌ها مبنی‌بر اینکه ناآرامی‌های لیبی ممکن است موجب اختلال در عرضه نفت شود، دیروز، چهارشنبه، قیمت نفت رکورد جدیدی را طی دو سال گذشته ثبت کرد و به رقم ۹۶ دلار در هر بشکه نزدیک شد. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه آوریل به ۸۹/۹۵ دلار در هر بشکه یعنی بیشترین میزان از اکتبر سال ۲۰۰۸ تاکنون رسید. در پایان معاملات روز سه‌شنبه ارزش قراردادها با ۷۱/۵ دلار جهش در رقم ۴۲/۹۵ دلار ثابت شد.

در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه آوریل ۸۶/۱۰۶ دلار در هر بشکه معامله شد.

معمر قذافی، رهبر لیبی، روز سه‌شنبه از حامیانش خواست به تظاهرات‌کنندگان ضد دولتی حمله کنند. این در شرایطی است که معترضان با حمایت سربازانی که ارتش را ترک کرده‌اند کنترل تقریبا کل نیمه شرقی کشور ازجمله مناطق نفت‌خیز را به دست گرفته‌اند. براساس آمار سازمان دیده‌بان حقوق بشر تاکنون حدود ۳۰۰ نفر در لیبی کشته شده‌اند. بر مبنای ارقام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، لیبی دارای بیشترین ذخایر نفت آفریقا است و با صادرات ۲/۱ میلیون بشکه در روز، پانزدهمین کشور بزرگ صادرکننده نفت جهان است. با توجه به آن که دولت لیبی به قلع و قمع معترضان دست زده است، شرکت‌های نفتی غربی از جمله انی و رپسول به طور موقت تولید نفت را متوقف کردند. شرکت بریتیش پترولیوم نیز خروج کارکنان خود را از این کشور آغاز کرده است.

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه مارس قیمت بنزین به ۶۲/۲ دلار در هر گالن رسید و گاز طبیعی ۸۹/۳ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت‌مکعب معامله شد.