گروه بورس کالا - سردار خالدی: دیروز معامله یک هزار تن گندم صادراتی با عرضه ۱۸ هزار تن از این محصول دوباره از سر گرفته شد. به گزارش دنیای اقتصاد، این ۱۸ هزار تن از طریق ۹ استان آذربایجان شرقی و غربی،‌ قزوین، ‌خراسان شمالی، سمنان، زنجان، ‌کردستان، کرمانشاه و همدان هر استان ۲ هزار تن عرضه شد. گندم خوراکی مورد دادوستد محصول کردستان بود که با قیمت ۳۲۷ دلار و توافق دو طرف معامله فروخته شد. همچنین هزار تن گندم خوراکی همدان نیز با قیمت ۳۲۰ دلار به ازای هر تن عرضه شد که در پایان دادوستدی برای آن صورت نگرفت. نرخ گندم صادراتی ۳۴۵ دلار پیش‌بینی شده بود اما روی تابلوی بورس این عدد ۳۲۷ دلار ثبت شد‌،‌ البته به عقیده فعالان، قیمت اعلامی‌روز قبل بالا بود و به همین خاطر در جریان معاملات این نرخ کاهش پیدا کرد. صادرات گندم از طریق بورس کالا اردیبهشت ماه امسال آغاز شد که تا کنون ۹۶۳ هزار تن گندم از طریق تالار کیش به بازار‌های جهانی صادر شده و بنابر گفته مسوولان بورس با از سر گرفتن صادرات این محصول حجم صادرات گندم تا پایان امسال از مرز یک میلیون تن خواهد گذشت. پس از آنکه قانون توسعه ابزارهای مالی جدید به تصویب مجلس شورای اسلامی‌رسید و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و عمومی‌و دستگاه‌های اجرایی از برگزاری مناقصه یا مزایده و تشریفات مربوط به آنها در معاملات بورس معاف شدند حجم معاملات در بورس بالا رفت و مسوولان شرکت بازرگانی دولتی با رضایت از معاملات بورس کالا از ادامه عرضه گندم در سال آینده خبر می‌دهند.

انبارداری معضل معامله‌گران «جو»

اما علاوه بر معاملات گندم در رینگ کشاورزی، نوسان حجم معاملات جو دامی‌خرید تضمینی در بورس کالا یکی از مشکلات معامله‌گران روزانه تالار محصولات کشاورزی است که مسوولان بورس کالا تنها دلیل این نوسان را مکان‌های نامناسب انبار عرضه‌کنندگان و هزینه‌های بالای حمل و نقل می‌دانند.

مدیر کالایی یکی از کارگزاری‌ها در این باره اعتقاد دارد میزان معاملات جو در بورس با مکان انبارهای عرضه‌کنندگان رابطه مستقیم دارد. وی می‌گوید : به عنوان مثال، زمانی که ۱۰ هزار تن جو در یک روز خریداری می‌شود به این معناست که انبار عرضه‌کنندگان در مراکز استان‌ها، قابل دسترس خریداران است اما وقتی تنها ۳۰۰ تن جو مورد معامله قرار می‌گیرد این امر نشان‌دهنده دور بودن انبار فروشندگان از مراکز استان‌هاست.

وی که با پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه صحبت کرده، بر این باور است انبار عرضه‌کنندگان متعلق به سازمان تعاون روستایی است و در نقاط مختلف استان‌ها وجود دارد، به این ترتیب زمانی که محصول انبار‌های قابل دسترس به اتمام می‌رسد، راهی جز عرضه جو انبارهای دور دست باقی نمی‌ماند که امیدواریم این مشکل با همکاری ارگان‌های مربوطه هرچه سریع‌تر برطرف شود.

البته به اعتقاد این کارگزار کیفیت جو، دیگر عامل تاثیرگذار در معاملات این محصول است که محصول برخی استان‌ها از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و خریداران رغبتی برای خرید آن نشان نمی‌دهند.