گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد‌و‌ستد سهام در حالی این هفته پا به آخرین ماه سال می‌گذارد که انتشار گزارش‌های پیش‌بینی سود شرکت‌ها در سال آینده توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است. در بازار سهام، معامله‌گران در شرایطی هفته کاری خود را به پایان بردند که سخنان رییس‌جمهوری در عصر روز سه شنبه بار دیگر حمایت دولت را از بازار سرمایه به نمایش گذاشت. دکتر احمدی‌نژاد در برنامه زنده گفت‌وگوی تلویزیونی خود در خصوص وضعیت بورس گفت: حجم بالای معاملات، نشانگر رشد اقتصادی کشور است. وی گفت: اگر بورس فعال بود و حجم معاملات کاهش می‌یافت، می‌توانستیم بگوییم این موضوع حبابی است، اما اکنون که حجم معاملات ما بالاست پس این نشانگر رشد اقتصادی کشور است.

موضوع حمایت دولت از بازار سرمایه یکی از مهمترین دلایل گرایش سرمایه گذاران به بازار در سال جاری بوده است.در همین حال معامله‌گران در هفته گذشته پس از برخورد سنگین عرضه و تقاضا در ابتدای هفته بازار، در میانه هفته به تعادل نسبی رسیدند. از آنجا که در شرایط تعادل بازار به میزان قابل‌ملاحظه‌ای به خبرهایی که منتشر می‌شود واکنش نشان می‌دهد و خبرها سمت‌وسوی حرکت بازار را مشخص می‌سازند، بازار در انتهای هفته با خبرهای نامناسبی مواجه شد که اکثر آنها حول پیش‌بینی سود کمتر از سود سال جاری اکثر شرکت‌ها رقم خورده است. با اعلام گزارش پیش‌بینی صدرا و اعلام سود نزدیک به ۴۰ ریالی در هفته گذشته، این نماد به صف فروش رفت. به دنبال این رخداد، توقف نماد ملی مس و احتمال اعلام سود یک هزار و ۳۲۰ ریالی با احتساب بهای جهانی مس ۷ هزار دلاری که البته هر ساله مسبوق به سابقه است، بازار با روند کاهشی بیشتری در انتهای هفته مواجه شد.

در همین حال انتشار گزارش فولاد مبارکه مبنی بر پیش‌بینی سود ۲۳۶ ریالی برای سال آینده بعد از افزایش سرمایه و عدم رشد پیش‌بینی بانک کارآفرین موجب شد تا انتظار برای گزارش‌های پیش‌بینی قابل‌ملاحظه کاهش بیابد که این امر به فروکش کردن تب و تاب بازار منجر شد. در این میان تنها پتروشیمی خارک با اعلام سود ۲ هزار و ۸۶۰ ریالی برای سال ۹۰ در مقایسه با رقم ۲ هزار و ۲۶۰ ریالی، سود بالاتری اعلام کرد. با توجه به کاهش سودهای سال آتی، کارشناسان در انتظار واکنش بازار هستند امری که می‌تواند در دو سناریو مطرح شود. در سناریو نخست کاهش سود بانکی و اوراق مشارکت قرار دارد که در این حال روند رشد «پی به‌ای» بازار قابل‌تحمل بوده و بازار می‌تواند با سود‌های کمتر سال آینده اغلب ناشی از اجرای طرح تحول و افزایش هزینه انرژی کنار بیاید. در سناریو دوم تغییر نرخ فروش محصولات شرکت‌ها قرار دارد. هر چند شرکت‌هایی نظیر ملی مس و فولاد مبارکه هم‌اکنون سود کمتری را برای سال آینده اعلام کرده و می‌کنند اما حفظ قیمت‌های کنونی بازار جهانی مس یا دریافت مجوز افزایش قیمت فروش ورق یا امتیازات جبران‌کننده از سوی دولت می‌تواند سود فولاد مبارکه را به جای خود بازگرداند.

در همین حال نزدیک شدن زمان برگزاری مجامع شرکت‌ها و احتمال تقسیم سود نقدی می‌تواند به کمک بازار بیاید. در این شرایط بازار در انتظار تحولات آتی است تا از فشار کاهش سود‌ها که در نیمه نخست امسال نیز در گزارش‌های شش ماهه گریبان گیر بازار شد، خارج شود، امری که در صورت عدم تحقق، می‌تواند با توجه به کاهش نقدینگی و نیاز به نقدینگی پایان سال فعالان بازار، به روند کاهشی بازار منجر شود.

در بازار سرمایه در کنار تحولات مربوط به گزارش‌های پیش‌بینی سال آینده شرکت‌ها، روند پذیرش شرکت‌های جدید در بورس نیز دارای اهمیت است.در این میان سرمایه‌گذاری غدیر به عنوان پیشرو بازار هفته گذشته، شمار شرکت‌های پذیرفته شده خود در فرابورس را به ۳ رساند. به دنبال پذیرش شرکت‌های فولاد آلیاژی و پتروشیمی پردیس، شرکت پتروشیمی زاگرس نیز در فرابورس پذیرفته شدند. در همین حال در شرایطی که بانک پاسارگاد در انتظار ورود به بورس به سر می‌برد، هلدینگ خاورمیانه‌ای این بانک نیز در فرابورس پذیرفته شده است تا حرکت آتی مجموعه پاسارگاد جالب توجه باشد.

در همین حال بازار احتمالا در هفته جاری عرضه فولاد آلیاژی را شاهد خواهد بود. شرکت ۱۰۹ میلیارد تومانی فولاد آلیاژی طبق مصوبه‌۱۱ مهر سال جاری هیات پذیرش اوراق بهادار از پنجم دی‌ماه با نماد معاملاتی «فولاژ (Folaj)» در فهرست نرخ‌های تابلوی فرعی بازار اول بورس اوراق بهادار تهران درج شد.

فولاد آلیاژی یکی از سه شرکت تولید فولاد خاص کشور و بزرگترین آن با ظرفیت اسمی بیش از ۲۰۰ هزار تن است که ۶۰ درصد محصولات آن مصرف خودروسازها و قطعه سازها شده و باقی در بخش فولادهای ساختمانی به کار می‌رود.

در همین حال با انتشار گزارش همراه اول، این نماد احتمالا امروز بازگشایی خواهد شد. همراه اول با ۵ هزار و ۳۳۴ ریال سود به تابلو باز خواهد گشت تا سودآور‌ترین شرکت اقتصاد ایران دوباره به روی تابلو فرابورس برود. همراه اول برای سال آینده نیز ۶ هزار و ۵۰ ریال سود پیش‌بینی کرده است. در همین حال بازار در میانه هفته آینده احتمالا با بازگشایی سایپا، ایران خودرو و سرمایه‌گذاری سایپا مواجه خواهد شد، امری که می‌تواند تا حدودی از فشارهای وارده به نقدینگی بازار بکاهد. در همین حال معامله‌گران همچنان شاهد شرایط مطلوب بازارهای جهانی هستند. در حال حاضر صرف‌نظر از فراز و فرودهای اخیر، روند رو به رشد بهای کالاهای خام و مواد غذایی و همچنین بهای محصولات پتروشیمی همچنان قابل‌ملاحظه است. در بازار جهانی فلزات بهای مس در آخرین معاملات بورس فلزات لندن به ۹ هزار و ۸۰۰ دلار در هر تن رسیده است. آلومینیوم در حد ۲ هزار و ۴۷۴ دلار و روی در ۲ هزار و ۴۶۱ دلار و سرب ۲ هزار و ۵۸۷ دلار در هر تن رقم خورده است. بهای بیلت فولاد هم در حد ۵۵۰ دلار در هر تن رقم خورده است. بهای نفت نیز همچنان در مرز ۱۰۰ دلار رقم می‌خورد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه شرایط ضعیفی را داشت که بخش عمده آن مربوط به کاهش انگیزه معامله‌گران به دنبال انتشار گزارش‌های ضعیف شرکت‌ها برای سال آینده بود. تشکیل صف فروش در نماد صدرا به میزان ۵۵ میلیون سهم و فروکش کردن تب و تاب گروه تجهیزات سبب شد تا بازار با افت انگیزه مواجه باشد. هر چند اکثر کارشناسان در انتظار گزارش‌های ضعیف تجهیزاتی‌ها بودند، اما اعلام سود کمتر از ۴۰ ریال برای سهمی ۳ هزار ریالی سبب خواهد شد معامله‌گران بازنگری در مورد توانایی سود‌آوری شرکت‌ها در سال آینده و میزان تقسیم سود در مجمع آتی داشته باشند.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در گروه بانکی با کاهش یک‌پارچه قیمت‌ها - به جز نماد بانک اقتصاد نوین - مواجه بودند.

در گروه لیزینگی، لیزینگ ایرانیان با تعدیل سود خود به ۵۱۰ ریال احتمالا امروز باز گشایی خواهد شد. در گروه خودرویی بازار روز چهارشنبه شاهد کاهش قیمت اکثر نمادها بود.

در گروه خودرویی رکوردشکنی‌های ایران خودرو همچنان ادامه دارد. به گفته معاون بازار یابی و فروش ایران‌خودرو همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، ایران خودرو با عبور از فروش ۶۵۸ هزار دستگاه انواع خودرو سواری، رکورد کل فروش سال گذشته خود را شکست.

در گروه خودرویی معامله‌گران شاهد تغییر مدیرعامل زامیاد هستند. مهندس نشان که در مدت کوتاه حضور خود در این شرکت تغییرات اساسی در ساختار تولید و فروش شرکت ایجاد کرده بود، جای خود را به رضا سرایی داده است. در این گروه سایپا دیزل با تعدیلی، سود ۷۴ ریالی خود را به ۵۸۱ ریال زیان تغییر داد.

در گروه تجهیزات مدیرعامل حفاری شمال در مصاحبه‌ای از افزودن یک دستگاه حفاری خشکی به ناوگان شرکت حفاری شمال خبر داد و گفت: قرارداد خرید تعداد دو دستگاه حفاری دریایی نیز با مناسب‌ترین قیمت منعقد شده است که این دستگاه‌ها برای انجام عملیات حفاری در آب‌های خلیج فارس در نظر گرفته شده‌اند که امید است دستگاه نخست حداکثر طی هفت ماه آینده و دستگاه دوم طی ۱۲ ماه آینده وارد آب‌های کشور شوند.

خادمی تاکید کرد: شرکت حفاری شمال در بخش دریا به سمتی حرکت می‌کند که مالک بیشترین دستگاه‌های حفاری در خلیج فارس به شمار رود، از طرفی این شرکت پس از ۲۶ سال، نخستین شرکتی است که قرارداد خرید دستگاه‌های حفاری دریایی را به امضاء رسانده و از اولین شرکت‌هایی خواهد بود که دو دستگاه حفاری ملکی را در این مدت وارد کشور می‌کند.

در این گروه مپنا شاهد عرضه یک بلوک سهام خواهد بود.

براین اساس، شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان گروه مپنا یک درصد از سهام شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) را واگذار می‌کند.

این واگذاری بصورت یکجا و نقد در هشتم اسفندماه صورت می‌گیرد.

ارزش پایه هر سهم بلوک ۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار سهمی این شرکت، چهار هزار و ۵۰۰ ریال تعیین شده است. در گروه تجهیزات نماد مهندسی و ساختمان بالاست روز چهارشنبه در فرابورس بازگشایی شد که با نوسان سنگین همراه شد. این شرکت نیز با توجه به کاهش قابل‌ملاحظه پیش‌بینی سود سال آینده نسبت به امسال، با بازبینی معامله‌گران مواجه است.

در گروه معدنی چادرملو نیز در گزارشی سود سال آینده خود را کمتر از سال جاری اعلام کرده است، هر چند که این شرکت به دلیل راه‌اندازی واحدهای زیرمجموعه نظیر فولاد سازها می‌تواند شرایط بهتری را تجربه کند.در این گروه مقامات ریو تینتو یکی از سه غول تولید سنگ‌آهن در خبری انتظار دارند قیمت سنگ‌آهن طی ۲ تا ۵ سال آینده با افزایش عرضه این ماده اولیه کاهش یابد.

به اعتقاد این گروه، شاید به سختی بتوان در سال ۲۰۱۱ منابع عرضه بزرگی از سنگ‌آهن در سراسر جهان پیدا کرد، ولی در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ عرضه سنگ‌آهن بالا می‌رود و نسبت به شرایط امروز، بازار سنگ‌آهن توازن بیشتری مشاهده خواهد کرد.

بر این اساس زمانی که توازن به بازار سنگ‌آهن باز گردد به‌طور‌حتم ریزش قیمت نیز مشهود خواهد بود. هر که بر اساس قیمت فعلی سنگ‌آهن سرمایه‌گذاری کند مطمئنا در آینده نا‌امید خواهد شد.

در گروه معدنی احتمال مشارکت سرمایه‌گذاری امید در میدان‌های نفتی دارخوین و حوزه گازی کیش مورد توجه معامله‌گران است. کنسرسیوم بانک‌های ملت، سپه و صادرات به همراه امید بخشی از پروژه‌های نفتی را عهده‌دار شده‌اند.

در گروه سیمانی، سیمان شاهرود با تعدیل سود خود از ۶۹۵ ریال به ۸۵۴ ریال روز چهارشنبه با رشد اندک قیمتی بازگشایی شد.

در گروه لوازم خانگی مدیران پارس الکتریک مشارکت این شرکت در اپراتور سوم را رد کرده‌اند. به گفته سرپرست امور مالی این شرکت ««لپارس» با اپراتور سوم به طور مستقیم قرارداد همکاری ندارد و ساختمان داخل کارخانه را به شرکت شمس تامین اجاره داده است و آنها با اپراتور سوم قرار داد همکاری دارند.»

وی افزود: ««لپارس» از این بابت درآمد اجاره دریافت می‌کند که این مبلغ در درآمدهای غیر عملیاتی لحاظ می‌شود.»

در مجموع بازار روز چهارشنبه با کاهش ۸۲ واحدی شاخص همراه شد و شاخص به ۲۲ هزار و ۱۸۸ واحد رسید.

ارزش معاملات نیز به ۸/۵۳ میلیارد تومان رسید که ۱۵ درصد آن را معاملات بانک پارسیان و انتقال ۲۰ میلیون سهم پارسیان را احتمالا سرمایه‌گذاری سایپا تشکیل داد. از ۲۱۴ نمادی که روز چهارشنبه به روی تابلو رفتند، ۱۴۰ نماد با کاهش قیمت و ۷۱ نماد با رشد ارزش معامله شدند. با این کارنامه کل ارزش معاملات هفته به ۳۶۲ میلیارد تومان رسید. شاخص نیز در کل هفته ۲۵۹ واحد رشد کرد.