گروه خودرو - براساس قانون منع تردد خودروهای فرسوده، تردد خودروهای سواری مدل ۵۸ به پایین از ابتدای بهمن ماه ممنوع شده و راهور ناجا باید از تردد این خودروها جلوگیری کند. امیر رضا رجبی قائم‌مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور روز گذشته در جمع خبرنگاران با بیان این خبر عنوان کرد: خودروهای فرسوده با عمر بیش از ۳۱ سال از ابتدای بهمن ماه شامل قانون منع تردد شده‌اند که باید از تردد این خودروها جلوگیری شود.

اظهار نظر مطرح شده از سوی قائم‌مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت در خصوص ممنوعیت تردد خودروهای با عمر بیش از ۳۱ سال در حالی است که تاکنون این ستاد در این خصوص اطلاع‌رسانی نکرده بود و هنوز تردد این خودروها در کشور ادامه دارد، هرچند رجبی راهور ناجا را مسوول منع تردد این خودروها معرفی کرده و معتقد است که باید راهور در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهد.

از سوی دیگر بر اساس قانون منع تردد از نیمه دوم سال گذشته تردد کامیون‌های فرسوده نیز باید در جاده‌های کشور ممنوع می‌شد، اما قانون مذکور به دلیل کندی در روند نوسازی کامیون‌های فرسوده به طور کامل اجرایی نشد، به‌طوری که هم‌اکنون تردد این کامیون‌ها تنها در برخی از جاده‌های کشور ممنوع است. با این حال و با وجود کندی در روند اسقاط سواری‌های فرسوده مسوولان ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سعی دارند

تا این‌بار از تردد سواری‌های فرسوده با عمر بیش از ۳۱ سال جلوگیری به عمل آورند.

مرحله جدید نوسازی از شنبه

قائم‌مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور در ادامه این نشست در خصوص چگونگی روند نوسازی سواری‌های فرسوده در سال‌جاری نیز اظهار داشت: مرجله جدید طرح نوسازی از ۳۰ بهمن (شنبه هفته آینده) در نمایندگی‌های مجاز سایپا آغاز خواهد شد و در این مرحله ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده با همکاری شرکت سایپا و بانک ملی نوسازی خواهد شد.

آغاز نوسازی ۳۰ هزار خودروی فرسوده توسط سایپا در حالی است که در این مرحله از طرح نوسازی، سایپا ملزم به جایگزینی ۱۴۰ هزار خودرو فرسوده شده بود که با توجه به نوسازی ۹۰ هزار خودرو در مرحله اول و ۳۰ هزار خودرو فرسوده دیگر در این مرحله هنوز این شرکت از تعهدات خود به دلیل تاخیر در تامین تسهیلات عقب است.

رجبی در این خصوص عنوان کرد: با اتمام این مرحله از طرح نوسازی مذاکره برای دریافت تسهیلات ادامه خواهد یافت و مرحله بعدی آغاز خواهد شد.

وی ارزش خودروهای فرسوده را نیز ۱۰ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: برای دریافت خودروی جدید به متقاضیان مبلغ ۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی با بازپرداخت پنج ساله و نرخ سود ۱۴ درصد توسط بانک ملی ایران پرداخت می‌شود.

رجبی در خصوص شرایط خودروهای مشمول طرح جایگزینی گفت: خودروهای دارای پلاک منطقه‌ای ایران و یا دارای گواهی تسجیل از راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی (دارای VIN)، خودروهای مدل ۱۳۵۴ تا ۱۳۶۴ شمسی و معادل میلادی آن، خودروهای دارای سند قطعی به نام مالک و یا دارای وکالت بلاعزل از مالک، مشمول این طرح خواهند شد.

قائم مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور در ادامه تاکید کرد: صاحبان خودروهایی که دارای پلاک ایران نیستند و در طرح تسجیل نیز شرکت نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و دریافت گواهی تسجیل (پلاک ر) در این مرحله از طرح نوسازی شرکت کنند و افرادی که دارای وکالت بلاعزل هستند نیز باید تاریخ وکالت آنها پیش از ثبت‌نام باشد.

رجبی خاطرنشان کرد: شرط پذیرش خودروها در مراکز اسقاط و استفاده از تجهیزات جایگزین خودرو، ورود خودرو با موتور روشن به مرکز اسقاط خواهد بود.

قائم مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور با بیان اینکه خودروهای جایگزین شامل انواع خودروهای پراید تولیدی شرکت سایپا هستند، افزود: برابر مقررات، هر متقاضی می‌تواند تنها یکبار از تسهیلات جایگزینی خودروها استفاده کند، در نتیجه چنانچه متقاضی قبلا از تسهیلات جایگزینی خودروهای فرسوده استفاده کرده باشد و در صورت عدم توجه و محرز شدن دریافت تسهیلات توسط متقاضی، ثبت‌نام وی در هر مرحله باطل و مسوولیت آن به عهده متخلف است.

رجبی در پاسخ به این پرسش که مراکز اسقاط چگونه انتخاب می‌شوند، عنوان کرد: انتخاب مرکز اسقاط به صورت سیستمی توسط ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت انجام می‌شود و نمایندگی‌های ثبت‌نام‌کننده حق هیچ‌گونه دخالت در انتخاب مرکز اسقاط و اعلام به متقاضی را نخواهند داشت. قائم‌مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور خاطرنشان کرد: متقاضیان به صورت سیستمی در لیست فراخوان مراکز اسقاط مجاز قرار گرفته و از طرف این مرکز با آنها تماس گرفته می‌شود، سپس متقاضی، خودروی خود را تحویل مرکز اسقاط خواهد داد.

اسقاط ۹۲۷ هزار دستگاه خودرو فرسوده از ابتدای طرح

قائم‌مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور همچنین در پاسخ به این پرسش که از ابتدای طرح نوسازی تاکنون چه تعداد خودرو فرسوده از رده خارج شده، گفت: در مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده در کشور تردد می‌کنند که از ابتدای طرح اسقاط خودروهای فرسوده (از سال ۱۳۸۵) تاکنون ۹۲۷ هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شده است.

رجبی در خصوص سهم اسقاط خودرو در سال جاری نیز اظهار داشت: تا ۲۵ بهمن ماه امسال، ۲۲۶ هزار دستگاه خودرو اسقاط شده که ۳۰ درصد بدون جایگزین بوده است.

قائم‌مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور، تاخیر در اسقاط خودروهای فرسوده از سوی برخی متقاضیان را یکی از عمده مشکلات طرح نوسازی عنوان کرد و گفت: برخی از ثبت‌نام‌کنندگان به فراخوان‌های اعلام شده از سوی مراکز اسقاط برای مراجعه توجه نمی‌کنند که این امر باعث انباشت در فرآیند اسقاط خودروها می‌شود.

رجبی تاکید کرد: در صورت عدم مراجعه این افراد به مراکز اسقاط، آنان از سیستم حذف خواهند شد و متقاضیان دیگری جایگزین این افراد می‌شوند.

نوسازی تاکسی‌های فرسوده ادامه دارد

قائم‌مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور در مورد روند اسقاط تاکسی‌های فرسوده گفت: در سال جاری تا بهمن ماه ۱۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی جایگزین خودروهای فرسوده، به متقاضیان تحویل داده شده است. رجبی با بیان اینکه نزدیک به ۱۸ هزار ثبت‌نام برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده در سال جاری صورت گرفته است، افزود: از این تعداد، ۱۰ هزار نفر در بانک‌ها پرونده خود را تکمیل کرده و برای دریافت خودروی جایگزین معرفی شده‌اند.