رکود بازار به محصولات پر طرفدار رسید

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: آخرین روز فعالیت رینگ فولاد در هفته جاری در حالی به پایان رسید که شک و تردید حاکم بر بازار باعث شد تا محصولات پرطرفدار بورسی هم با تقاضای خوبی مواجه نشوند.در این روز محصولات عرضه شده از سوی ذوب‌آهن اصفهان معامله نشد و از میان ۱۵ شرکت دیگری هم که عرضه داشتند، محصول ۱۰ شرکت به فروش نرسید. علاوه بر این در مورد میلگرد فولاد خراسان هم که همیشه تقاضای زیادی در بازار داشت از ۳ هزار تن عرضه در رینگ اصلی تنها ۶۶۰ تن فروخته شد. به گفته معامله‌گران و تجار اگرچه تقاضاهایی در بورس ثبت می‌شود اما شرایط نظارتی که در مورد انبارها وجود دارد و این موضوع که محصول خریداری شده بر‌اساس قوانین نباید بیشتر از ۲ ماه در انبارها معطل بماند، باعث شده تا تردید زیادی به خصوص برای خریداران ایجاد شود. یکی از تجار با اشاره به زمان تحویل محصول ذوب‌آهن که پیش از سال جدید است، می‌گوید: برخلاف سال‌های قبل که در بهمن و اسفند خریدهای خوبی صورت می‌گرفت امسال شرایط کاملا متفاوت است. با توجه به کاهش توان پیش‌بینی آینده و اینکه هر لحظه احتمال کاهش قیمت‌ها از سوی دولت وجود دارد، خریداران دست نگه داشته و با کوچک‌ترین شایعه‌ای از خرید سر باز می‌زنند. یکی از تجار با اشاره به شایعه کاهش قیمت‌ها در ۲ هفته اخیر می‌گوید در حالی که این شایعه مطرح شده از سوی دیگر در ۲ روز اخیر نرخ‌ها در بازار روند افزایشی داشت. از این‌رو تنها می‌توان این شرایط را به این صورت تحلیل کرد که بازار هیچ پیش‌بینی مشخصی از آینده ندارد.

معاملات سلف هم به همین صورت با نگرانی برای خریداران همراه است؛ چرا که خریداران نمی‌دانند و اطمینان ندارند که اگر خرید انجام دادند تا ۳ ماه آینده در صورتی‌که قیمت‌ها برخلاف روند جهانی نزولی شد چطور این کالاها را به فروش برسانند.

بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گرانی که پیش از این در بورس فعالیت می‌کردند و سرمایه خود را در بازار آهن درگیر کرده بودند، این روزها ترجیح می‌دهند وجوه خود را در بخش‌های دیگری همچون اوراق مشارکت که تا ۱۷ درصد سود قطعی دارد سرمایه‌گذاری کنند.

از سوی دیگر علاه بر خریدهایی که جنبه سرمایه‌گذاری دارد، خریدهای عمده و پروژه‌ای هم به حد بسیار پایینی رسیده است.

از سوی دیگر تثبیت قیمت‌ها در بورس زمینه را برای تغییر ترکیب سبد‌هایی که شرکت‌ها عرضه می‌کنند، محدود کرده است؛ برای مثال ذوب آهن با توجه به این موضوع و نرخ ۷۶۰ تومانی، تغییری در سبد‌ها نمی‌دهد که این موضوع خریداران را در دریافت کالاهای مورد نظرشان به شدت محدود کرده است.

طی معاملات دیروز در بورس کالا فولاد کرمانشاه نیز عرضه‌های خود را در بورس آغاز کرد.

در این روز علاوه بر ذوب آهن و فولاد کرمانشاه، فولاد بناب، فولاد خراسان، فولاد کرمان، گروه ملی، فولاد آریا ذوب، فولاد آذربایجان، فولاد کویر، فولاد امیرکبیر خزر، فولاد سیادن، فولاد یزد، فولاد الیگودرز، پارس آرمان شفق، فولاد آلیاژی ایران و فولاد کاویان نیز محصول خود را عرضه کردند.

از میان این کالاها ۲۲۰ تن میلگرد ۱۰-A۳ تا ۱۶ فولاد کرمانشاه با نرخ ۷۷۰ تومان برای ۳۱ فروردین معامله شد. ۴۴۰ تن میلگرد ۱۴ تا ۲۵ گروه ملی نیز با قیمت ۷۶۰ تومان برای تحویل ۱۵ اردیبهشت فروش رفت. ۶۰۰تن میلگرد مخلوط فولاد یزد نیز با نرخ ۷۷۰ تومان برای تحویل ۱۵ اردیبهشت معامله شد.

میلگرد ۱۴ تا ۲۰ فولاد خراسان نیز با قیمت ۷۷۰ تومان ۶۶۰ تن برای ۳۱ فروردین معامله شد و ورق گرم ۲۰ تا ۴۰ نیز ۶۶۰۰ تن با نرخ ۷۱۰ تومان فروش رفت.

در زمان مچینگ نیز ۴۰۰ تن فولاد یزد، ۴۴۰ تن فولاد خراسان و ۲۲۰۰ تن فولاد کاویان معامله شد.