موسسات، شرکت‌ها و بانک‌ها، پیش‌بینی‌های متفاوتی را در خصوص قیمت سنگ آهن در قالب قراردادهای سه ماهه در سال 2011 ارائه می کنند.

طبق گزارش رویترز، تعدادی از موسسات از جمله ANZ و The Steel Index‌، قیمت سنگ‌آهن‌ ریزدانه استرالیا (عیار ۶۲ درصد) را در قالب قراردادهای سه ماهه در سه ماهه دوم سال‌جاری میلادی معادل ۱۷۵ دلار/تن، فوب پیش‌بینی کرده‌اند. در حالی که قیمت پیش‌بینی شده توسط بانک ملی استرالیا بالغ بر ۱۵۰ دلار/تن و قیمت مورد انتظار Sanford Bemstein معادل ۱۲۹ دلار/تن است. متوسط قیمت‌های پیش‌بینی شده برای سه ماهه دوم سال ۲۰۱۱ معادل ۱۶۵ دلار/تن است که بالاترین قیمت سه ماهه از زمان شکل گیری آن در سال گذشته است به اعتقاد تحلیل‌گران بازار، محدودیت عرضه سنگ آهن و تقاضای رو به رشد آن، به ویژه از سوی چین، از علل اساسی موثر بر رشد قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی است.
پیش‌بینی حداکثر قیمت میانگین سال 2011 معادل 163 دلار/تن و مربوط به Morgan Stanley است. از طرف دیگر، حداقل میانگین قیمت پیش‌بینی شده توسط Sanford Bemstein صورت گرفته است که معادل 131 دلار/تن اعلام شده است. میانگین کل قیمت پیش‌بینی شده برای سال 2011 بالغ بر 153 دلار/تن است.تعدادی از فعالان بازار با اشاره به بهبود و افزایش عرضه سنگ‌آهن از اواخر سال 2011، پیش‌بینی می‌کنند که قیمت سنگ‌آهن از سال 2012 رو به کاهش بگذارد.