در متن جوابیه به برخی‌ پرسش‌های مطرح در گزارش پاسخ روشن داده نشده است

گروه مسکن - وزارت مسکن به گزارشی که در تاریخ ۹/۱۱/۸۹ تحت عنوان «بی‌توجهی به تاخیر در تحویل مسکن‌مهر؛ متقاضیان مسکن‌مهر به دنبال کلید» در این صفحه منتشر شد، جوابیه‌ای داده است، اما در متن آن به برخی پرسش‌های مطرح در گزارش پاسخ روشن داده نشده است. به عنوان مثال در گزارش دنیای‌اقتصاد پرسش‌هایی از جمله اینکه چرا متقاضیان مسکن‌مهر در حالی که واحدها به مراحل تکمیل نزدیک می‌شود از آدرس واحدشان و زمان تحویل خبر ندارند و همچنین سوال درباره سرنوشت تعهد شرکت‌های

خارجی به ساخت مسکن‌مهر حداکثر در ۱۲ ماه مطرح شده بود.

متن جوابیه وزارت مسکن به این شرح است:

۱- به منظور یکپارچه‌سازی و رفع مشکلات مربوط به تحویل واحدهای مسکن‌مهر، دستورالعمل ثبت‌نام و واگذاری مسکن‌مهر تدوین و به سازمان‌های استانی ابلاغ شده است. همچنین تشکیل کارگزاری مسکن‌مهر به منظور تسهیل در انجام امور مربوط به واگذاری و تحویل واحدهای مسکن‌مهر در کلیه استان‌ها پیش‌بینی شده است.

۲- انبوه‌سازان به منظور تحویل پروژه احداثی نیازی به تحویل واحدها به تعاونی‌های مسکن ندارند، بلکه متقاضیان واجد شرایط از سوی سازمان مسکن و شهرسازی استان به انبوه‌ساز معرفی شده و انبوه‌ساز به طور مستقیم واحد احداثی را (با هماهنگی سازمان مسکن و شهرسازی) به متقاضی تحویل می‌دهد. این فرآیند بدون پیچیدگی و بدون بوروکراسی اداری انجام می‌پذیرد. در خصوص تعاونی‌های مسکن که از گذشته تشکیل شده بودند، جانمایی و تحویل اراضی قبلا صورت پذیرفته و تعاونی مسوولیت ساخت و ساز را عهده‌دار است.

۳- مبلغ آورده اولیه یک میلیون تومانی به ازای هر واحد بابت آماده‌سازی اراضی مسکن مهر از متقاضیان اخذ شده که هر تعاونی بنا به موقعیت پروژه و جهت هزینه‌های آماده‌سازی از حساب برداشت و در پروژه هزینه کرده است.

۴- کلیه ساخت و سازهای مسکن مهر با رعایت مقررات ملی ساختمان احداث شده و در کلیه مراحل اجرا نظارت عالیه توسط سازمان‌های نظام مهندسی با هماهنگی سازمان مسکن و شهرسازی استان انجام می‌پذیرد؛ بنابراین واحدهای احداثی از کیفیت‌های مشابه برخوردار هستند. واحدهایی که به صورت لوکس یا نیمه لوکس ساخته می‌شوند یا از مصالح گرانقیمت استفاده می‌کنند، هزینه‌های احداث بالاتری دارند که توسط متقاضی و با توافق ایشان پرداخت می‌شود. همچنین تعاونی‌ها و سازمان‌های مسکن و شهرسازی فرآیندهایی را جهت اولویت دادن به متقاضی خوش‌حساب در انتخاب واحد مسکونی پیش‌بینی کرده‌اند.