در هفته گذشته، قیمت بیلت در اغلب بازارهای جهانی از روند باثباتی برخوردار بوده است و شرایط آرامی بر اکثر بازارها حاکم بوده است.

به گزارش سایت سی ولکس کالا به نقل از متال بولتن تثبیت قیمت آهن قراضه و کاهش تقاضای خرید بیلت در بازارهای جهانی موجب شد که در هفته مورد بررسی تعداد زیادی از کشورهای صادرکننده قیمت‌های فروش خود را ثابت نگه دارند. هر چند برخی از کشورهای صادرکننده تلاش کردند تا قیمت‌های فروش خود را بالا ببرند ولی نتوانستند مشتری کافی جذب کنند. در این بین بازار داخلی ما به دلیل رکود مبادلات روند نزولی به خود گرفته و همین موضوع باعث شده تا سطح قیمت‌ها در بازار داخلی حدود ۴۰ دلار در هر تن پایین‌تر از نرخ‌های جهانی باشد.
تازه‌ترین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، در هفته مورد بررسی قیمت معاملاتی بیلت در بازار داخلی و صادراتی ترکیه دارای ثبات بوده است. ثبات قیمت آهن قراضه به همراه تضعیف تقاضای خرید بیلت موجب شد که تعدادی از تولیدکنندگان بیلت ترکیه، قیمت‌های فروش خود را تعدیل کنند. قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه به طورمتوسط 670-665 دلار/تن (تحویل درب کارخانه) بوده است که در مقایسه با هفته قبل از افتی معادل 10 دلار/تن برخوردار بوده است. همچنین، قیمت معاملاتی بیلت صادراتی ترکیه معادل 670-665 دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته تقریبا ثابت بوده است. قیمت بیلت صادراتی کشورهای CIS به مقصد ترکیه معادل 655-650 دلار/تن، سی اف آر گزارش شده است. اطلاعات موجود نشان می‌دهد که قیمت معاملاتی بیلت تولیدکنندگان کشورهای CIS در هفته مورد بررسی معادل 660-650 دلار/تن، فوب دریای سیاه بوده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل حدود 10 دلار/تن رشد داشته است. افزایش قیمت‌های فروش بیلت توسط تولیدکنندگان CIS در حالی اتفاق می‌افتد که تقاضای خرید بیلت در حال کاهش است و تولیدکنندگان با افزایش قیمت خود در جلب مشتری موفق نبوده‌اند و به نظر می‌رسد که آنها موفق به قبولاندن قیمت‌های فروش خود به مشتریان نخواهند شد. هر چند از طرف دیگر محدودیت عرضه بیلت نیز موجب شده است تا تولیدکنندگان قیمت را کاهش نداده و منتظر شفاف‌تر شدن شرایط بازار هستند.
در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت بر مبنای سی‌اف‌آر بنادر کشورهای منطقه خلیج‌فارس ۶۷۰-۶۶۰ دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل ثابت بوده است.
در بازار داخلی ایران، قیمت فروش بیلت توسط تجار در حال کاهش است. واردکنندگان بیلت در حال حاضر قیمت 675-640 دلار/تن، تحویل انبار بنادر شمالی را پیشنهاد می‌کنند؛ در حالی که قیمت دو هفته قبل حدود 695-655 دلار/تن بوده است. بر خلاف روند نزولی قیمت فروش بیلت در بازار داخل ایران، قیمت پیشنهادی عرضه کنندگان بیلت کشورهای CIS به مقصد ایران به سطح 690-680 دلار/تن، سی‌اف‌آر بنادر شمالی افزایش یافته است. هر چند آنها هنوز موفق به اخذ سفارش در قیمت‌های جدید نشده‌اند و خریداران قیمت‌های جدید پیشنهادی را نمی پذیرند.
در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در اغلب مناطق چین از روند صعودی برخوردار بوده است. قیمت بیلت در بازار داخلی چین (با احتساب ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) برای گرید ۲۰mnsi، ۴۴۷۷ یوآن/تن (۶۸۰ دلار/تن) اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته حدود ۳۳ یوآن/تن افزایش داشته است. قیمت بیلت با کیفیت Q۲۳۵ و Q۱۹۵، ۴۳۳۷ یوآن/تن(۶۵۹ دلار/تن) بوده است که در مقایسه با هفته قبل بالغ بر ۳۴ یوآن/تن رشد نشان می‌دهد. قیمت بیلت صادراتی چین معادل ۸۲۰-۸۱۷ دلار/تن، فوب اعلام شده که نسبت به هفته قبل کاهش داشته است.