شماره روزنامه ۶۰۴۳
|

آرشیو اخبار :

  • ایبنا: ذخایر طلا و ارز خارجی فدراسیون روسیه با 0.4 درصد افزایش به 600.7 میلیارد دلار رسید و بالاترین سطح خود را در یک سال گذشته ثبت کرد. 
  • حرکت اتحادیه اروپا به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر نشان‌دهنده پیشرفت در امنیت انرژی و کاهش تدریجی تقاضا برای سوخت‌های فسیلی است. با وجود نقش غیر‌قابل‌انکار گاز طبیعی مایع (LNG) در طول بحران انرژی دو سال‌اخیر، آژانس همکاری تنظیم‌کننده‌های انرژی اروپا (ACER) پیش‌بینی می‌کند که تقاضای LNG کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در سال‌جاری به اوج خود برسد و سپس روند نزولی در پیش بگیرد. این تغییر نشان‌دهنده دور‌شدن آهسته ولی پیوسته قاره‌سبز از نفت و گاز است، درحالی‌که انتظار می‌رود قراردادهای گاز طبیعی تا سال‌2027 وجود داشته‌باشد، چالش‌هایی از جمله انقضای قرارداد ترانزیت و مشکلات مرتبط با مسدود‌کردن محموله‌‌‌‌‌های LNG روسیه همچنان پابرجاست.
  • تک‌شاخ، جانوری اسطوره‌ای و محبوب که سال‌ها در دنیای افسانه‌ها زنده بود، از یک دهه گذشته به ادبیات سرمایه‌گذاران هم راه پیدا کرده است تا با ماهیتی تازه از دره تکنولوژی جان بگیرد. طنازی قلم «آیلین لی» - که در آن زمان یک سرمایه‌گذار تازه‌کار بود- در مقاله‌ای که 10سال پیش برای نشریه آنلاین تک‌کرانچ نوشت، معنای جدیدی برای تک‌شاخ تعریف کرد.
  • مترجم: مهدی نیکوئی
    در روزگاری که نسل‏‏‌های جوان‏‏‌تر مشتریان به اندازه نسل‏‏‌های پیشین وفادار به برندها نیستند و برحسب اتفاق، جذب مشتریان جدید نیز پرهزینه‏‏‌تر از همیشه شده است، طرح‏‏‌های وفاداری مشتریان (باشگاه مشتریان) می‌تواند یکی از بهترین راهکارها برای تضمین یک جریان درآمدی پایدار باشد. در شماره پیشین این مقاله که چهارشنبه گذشته در همین صفحه منتشر شد، اهمیت برنامه‏‏‌های وفاداری مشتریان، نتایج استفاده از آن در جهان غرب و شیوه‏‏‌های مناسب نام‌گذاری این طرح‏‏‌ها را شرح دادیم. در این شماره، به صورت گام به گام، شیوه طراحی این برنامه‏‏‌ها را توضیح می‏‏‌دهیم و پیشنهادهایی برای موفقیت آنها ارائه می‏‏‌کنیم.
  • کمتر از دو ماه قبل، نمایندگان پارلمان اروپا اولین قانون کنترل هوش مصنوعی را برای تنظیم هوش مصنوعی رسانه‌‌‌ای که در خط مقدم سرمایه‌گذاری‌‌‌های حوزه تکنولوژی قرار دارد، تصویب کردند. این قانون، تکنولوژی هوش مصنوعی را بر اساس ریسک‌‌‌هایی که دارد به دسته‌‌‌های مختلفی تقسیم می‌کند (از «غیرقابل قبول» که منجر به ممنوعیت این تکنولوژی می‌شود گرفته تا خطرات بالا، متوسط و پایین). سوالی که اکنون پیش می‌‌‌آید این است که این قانون چه تاثیری بر روند گسترش هوش مصنوعی و چه پیامدهایی برای شرکت‌هایی که سعی در تلفیق آن در تاروپود کسب‌و‌کارشان دارند، خواهد داشت.
  • صادرات و موانع آن باعث شده تا فعالان اقتصادی نتوانند توانمندی‌های خود را آن طور که باید در بازارهای هدف معرفی کنند. نقشه راه توسعه تجارت خارجی در این راستا می‌تواند حرکت رو به جلو را برای صادرات به ارمغان بیاورد. اما دولت‌ها هیچ‌گاه از چنین نقشه‌ای برخوردار نبوده‌اند یا اگر نقشه راهی نیز ترسیم شده، نتوانسته‌اند آن را آن‌طور که باید، به اجرا در بیاورند.
  • معاملات روز گذشته بورس تهران با واگرایی نماگرهای سهامی پیگیری شد. در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام، شاخص‌کل افت 0.58‌درصدی را ثبت کرد و در پله‌های ابتدایی کانال 2‌میلیون و 300‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. به‌رغم افت شاخص‌کل در معاملات روز سه‏‏‏‌شنبه، شاخص هموزن با رشد 0.17‌درصدی همراه شد. از بهمن سال‌گذشته، نمادهای شاخص‏‏‏‌ساز بیشتر در کانون توجه بازار قرار گرفته‌بودند و این موضوع در پیشتازی شاخص‌کل از شاخص هموزن نیز نمایان شد، اما در چند روز اخیر تقاضا به سمت نمادهای کوچک رفته‌ و در دو روز اخیر نیز شاخص هموزن عملکرد بهتری نسبت به شاخص‌کل داشته‌است. در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار با افت 0.18‌درصدی همراه شد.
  • تصویب بند«س» تبصره6 بودجه سال1403، سقف معافیت مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی ایجاد می‌کند که عواقب سنگینی برای بازار سرمایه به دنبال خواهد داشت. بسیاری از کارشناسان تصویب چنین بندی را خلاف شعار سال‌های گذشته و در نتیجه عدم حمایت از تولید می‌دانند.
  • زهرا شاهی / کارشناس ارشد استراتژی و مالی
    بازار ارز (فارکس) یک بازار مالی فوق‌‌‌العاده پویا و سریع است، با حجم معاملات روزانه 17.5تریلیون دلار که 30برابر حجم معاملات روزانه بازار سهام و اوراق قرضه و خزانه‌‌‌داری آمریکاست.